P pota skrev:
Tack för alla svar. Funderar lite.

Jag tycker det står emellan:

Jula:
[länk]

Expondo:
[länk]

Eller någon på den här sidan.
[länk]

Verkar finnas en hel del Mig svetsar i Svenljunga men har ingen aning om det är något som är värt att köpa? Verkar dessutom vara 3fas på alla. Och Tig som är den som inte behöver 3fas verkar tidskrävande att lära sig så kanske kör mig trots allt :)

Någon som har någon mer kandidat.

Kriterier igen:
1fas max 16 A (gärna lägre)
Mig (eller kombi)
Svetsa lite av varje fast ej aluminium.
Kanske mer detaljer än stora delar.
Maxpris 6- 7000 kr.
ALLA de på ps som finns i Svenljunga är värda att köpa (men lär hamna ganska långt utanför sin budget) samt kräver större säkring (32A) annars får du byta handske..

Med en mag kan du svetsa allt, även aluminium, men du behöver byta gas samt trådledare i slangpaketet och ibland även matarhjulen..

Samt givetvis använda tråd av samma material som arbetsstycket..
 
Aha. Ok då går nog de bort tyvärr. Då återstår jula och expondo :/
 
P pota skrev:
Aha. Ok då går nog de bort tyvärr. Då återstår jula och expondo :/
Jag hade handlat på jula då
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nästan så man blir nyfiken på den här:
[länk]

Någon annan som läser tråden som har någon åsikt?
Ser ju nimt ut med slangpaketet måste jag säga!
Den var ju billig o bra faktiskt :) inklusive hjälm
 
F
Violina Violina skrev:
Jag hade handlat på jula då

Varför inte ge sig iväg till tex Svetsmaskinservice i Göteborg och kolla vad dom har på begagnatsidan? Mycket hyrmaskiner eller nåt inbyte dom kan göra en bra deal på kanske?
 
F fsn skrev:
Varför inte ge sig iväg till tex Svetsmaskinservice i Göteborg och kolla vad dom har på begagnatsidan? Mycket hyrmaskiner eller nåt inbyte dom kan göra en bra deal på kanske?
Frågan är bara vad man kan tänkas få för funktionsgaranti?

Tror inte uthyrningsföretagen byter ut maskiner i perfekt skick..? :thinking:
 
F
Violina Violina skrev:
Nästan så man blir nyfiken på den här:
[länk]

Någon annan som läser tråden som har någon åsikt?
Ser ju nimt ut med slangpaketet måste jag säga!
Är Stanley konsekventa så är det där en Italiensk Awelco. Har inte kikat närmare på dom men detaljerna kändes budget sist jag tittade på hela Stanleys sortiment på Essen-mässan.

jag skulle kikat efter en kemppi Minarc Mig eller en Esab Caddy Mig i sådana fall. Två robusta enfas för 200mm bobbin.
 
  • Gilla
Larra elare och 1 till
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Frågan är bara vad man kan tänkas få för funktionsgaranti?

Tror inte uthyrningsföretagen byter ut maskiner i perfekt skick..? :thinking:
det är ju en av stans största svetshandlare med Esab, Kemppi, EWM och säkert ett par märken till. Nån form av garanti får man säkert med sig, och det är garanterat genomgånget innan. Det är en väldigt seriös firma.
 
F fsn skrev:
Är Stanley konsekventa så är det där en Italiensk Awelco. Har inte kikat närmare på dom men detaljerna kändes budget sist jag tittade på hela Stanleys sortiment på Essen-mässan.

jag skulle kikat efter en kemppi Minarc Mig eller en Esab Caddy Mig i sådana fall. Två robusta enfas för 200mm bobbin.
F fsn skrev:
det är ju en av stans största svetshandlare med Esab, Kemppi, EWM och säkert ett par märken till. Nån form av garanti får man säkert med sig, och det är garanterat genomgånget innan. Det är en väldigt seriös firma.
Sen är ju frågan också, eftersom ts verkar sikta på " så billigt som möjligt" kan man förvänta sig att få något vettigt för under fem om man inte köper begagnat (och gärna kan avgöra om det man åker och tittar på är nåt att ha)

Jag håller med dig angående bobinstorlek.. De där smårullarna är bara skit.. har visserligen såna små när jag svetsar rostfritt med min, och hänger den på hemmagjord hållare, men det blir en himla spiral på tråden, man ser ju bokstavligen hur den skruvar sig ur kontaktröret.. :rofl:
 
Skit i bobin, koppla på ett externt marathon pack istället ;)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Sen är ju frågan också, eftersom ts verkar sikta på " så billigt som möjligt" kan man förvänta sig att få något vettigt för under fem om man inte köper begagnat (och gärna kan avgöra om det man åker och tittar på är nåt att ha)



Jag håller med dig angående bobinstorlek.. De där smårullarna är bara skit.. har visserligen såna små när jag svetsar rostfritt med min, och hänger den på hemmagjord hållare, men det blir en himla spiral på tråden, man ser ju bokstavligen hur den skruvar sig ur kontaktröret.. :rofl:
jag har inte sagt att småbobbiner är skit. Men det är väl lite mindre radie på tråden men jag tycker nog att det funkar utmärkt att svetsa svart 0,8 eller 0,6 (som troligtvis är aktuellt här) på en sån. Tråden är faktiskt inte bara uppspolad på en rulle den har en förbockning just för att inte ”sno” sig och pendla/snurra ut ur munstycket. Gör den det så kan det vara nåt annat som är problemet, tex att trådens vinkeln in i mekanismen blir oattraktiv och skapar en bockning eller nåt sånt. Jag kan inte mycket om just det men jag vet exakt vem jag skulle prata om det med...

Småmaskinerna är smidiga och Både Esab och Kemppi är små robusta underverk och jag tycker inte det är orimligt att man skulle hitta de mindre varianterna 160 och 170 för runt 5’ i bra skick begagnade. En större c200 med digital panel och Qset är troligtvis dyrare men den har lite roligare funktioner med, speciellt för en nybörjare.
 
Redigerat:
Handyman 1 skrev:
Känner inte till denna svets själv,men har bara läst postiva omdömen om den.

[länk]
Jag har en Erfi 200A trefasmaskin från Verktygsboden. Har fungerat utmärkt under minst 15 års hobbysvetsande, en mycket gedigen maskin, tysktillverkad.
Absolut värt att titta på maskinen i länken.
 
Jag tror jag har bestämt mig för att slå till på denna även om jag förstår att det finns bättre maskiner. Duger nog åt mig att lära mig på och mer därtill. verkar ju även vara utbyttbart slangpaket som jag lärt mig av tråden är bra :) är ju prissänkt en del så tänker att kan vara ett bra köp hoppas jag.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...mig-mag-svetsar/mig-mag-invertersvets-006194/

Ska bara kolla med elektriker på måndag beträffande sätta dit 16 A på ett uttag i garaget så ska det funka med denna
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.