Hej

Skall spika följande, och har beslutsångest.
Ytterfasadpanel, takfot, ströläkt, bärläkt, stomme mm dvs allt utom finsnickeri.

3 byggnader i privat regi..

Är det 21 Gr eller 34 Gr eller kanske en rullband 50-90 som är mest allround ?

Spik, vfz , vilken ger mest för pengarna?

Jag har tittat på Senco 601,602,Paslode,Gebe (K-Rauta), Biltema mm

Tacksam för rekommendation.
 
Min röst faller på Paslode.
Jag har en gasdriven IM90i som har fått ersätta Senco's CL501 gaspicka, bland annat på grund av strul med den sistnämnda. Om puffran strular kan man nästan lika gärna spika för hand.
Jag skulle också satsa på en pistol som skjuter spik med rund skalle eftersom det blir snyggare på panel och andra inklädnader. En schyst djupinställning och någon form av krok att hänga den i är också krav.
 
21-graders är alltid lättast att få tag i. Jag har köpt alla mina spikpistoler från USA. Kolla importtråden. Passa på att beställa en pappspikpistol om du skall lägga om tak. Det finns enligt min mening inget drygare än att handspika takpapp.
 
Hej

Är det rund skalle till Paslode ?
 
IM90:an skjuter spik med rund skalle.
 
Vi har två Senco, en 601 och en 602..
Tycker båda fungerar kanon men det är bara en av dem som skjuter rund skalle (minns inte i huvudet vilken av dem)..

Har vid något tillfälle testat en Paslode och visst är det superskönt att slippa släpa runt på slangen - men jag tycker inte riktigt den sköt lika snabbt som luftpistolerna, i alla fall inte när vi spikade tak med den..
Ett klart plus för Pasloden är dock mobiliteten på den.. Ett minus är att det skall laddas batterier, fyllas på bränsleceller etc. På luftvarianterna är det bara att plugga in slangen, sätta på hörselskydden och köra (när kompressorn väl är riggad då ;) )
 
Styx skrev:
Ett klart plus för Pasloden är dock mobiliteten på den.. Ett minus är att det skall laddas batterier, fyllas på bränsleceller etc. På luftvarianterna är det bara att plugga in slangen, sätta på hörselskydden och köra (när kompressorn väl är riggad då ;) )
Just mobiliteten är hela anledningen till att man pungar upp 8-9 släng plus moms för en IM90. Den levereras med två batterier som räcker till 4000 spik vardera, och en bränslecell räcker till +1200 spik. Båda uppgifterna baseras på att det är -5°C, och blir bättre om det är varmare. Gasblandningen funkar ner till -15°C.

Personligen väljer jag en gaspicka framför en kompressormatad 7 dagar i veckan. Ska man göra ett mindre jobb så åker hammaren fram, om alternativet är att rigga kompressor och trassla med slang.
Med gaspickan tar man istället fram sin lilla låda som alltid är redo för lite pangande. Det får plats extra gaspatroner och lite spik i den också.
 
DW är inte så dumma heller när man vant sig vid att inte försöka trycka den mot virket *S*
Senco precis som Paslode är erkänt bra, även om väl Paslode ses som marknadsledande.

/Kent
 
Kom precis hem nu efter att ha hjälpt en kompis med ett tak. Han hade en Paslode och jag kom nu på en idiotisk grej till..
Det går inte att hålla in avtryckaren och mata spik med den, utan man måste släppa - trycka ner spetsen - trycka av - släppa - trycka ner spetsen - trycka av o.s.v. Blir bra jobbigt att hålla på så när man spikar 100kvm tak.

Det kanske går att ställa in på Pasloden att den skall skjuta skott i serie så att man kan hålla in avtryckaren och mata på skott ?? I så fall vore det ju smidigt..
 
Läste en amerikansk test/review där de jämförde en senco framepro ur "XP" klassen och hitachis nya NR90AE där hitachi maskinen vann. Hitachin var lättare men trots det hade den inte mer rekyl än senco maskinen. Tror att de hade skjutit 10000 spik i testen utan några problem med någon av maskinerna.

Har inte hört eller läst så mycket om Hitachi:s spikpistoler i Sverige. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Har en Gebe. Otroligt prisvärd, faktiskt. Har väl använt runt 6000 spik vid det här laget, mestadels 90 mm. Har hänt en gång att jag fått plocka isär magasinet p.g.a. en spik som satt sig på tvären. I övrigt har den fungerat i stort sett felfritt (några enstaka dubbelslag). Helt klart ett kap för 1400.
 
Jag har en Power Craft ( Jula 1595:- ) och tycker den är skit! Visst den går ju att använda och den slår in spiken jävlarimig så att använda den till panel är ju inte direkt att tänka på tyvärr. Sen att var tjugonde spik, (minst) ska sätta sig i antingen magasinet eller vid "spikhålet" är ju inte så kul. Inte heller att den i emellanåt ska skjuta två spikar samtidigt ibland. Köp den inte ...
 
Inte heller bra erfarenheter av Power Craft. Köpte en dyckertpistol av det märket från Jula. Den åkte tillbaka samma dag.
 
Jag tänkte låna in mig i tråden.
Jag skall snart bygga hus och garage,
och hade tänkt att skaffa spikpistol och dyckertpistol, eventuellt också pappspik om det lönar sig jämfört med att hyra?

Dyckertpistolen skall främst användas för takpanel eftersom att det kommer att bli panel i alla tak.

Spikpistolen skall kunna användas till så mycket som möjligt., och göra det bra, utan att krångla +lätt att hitta billig spik till.

Tanken är att köpa via nätet och USA men behöver lite hjälp med vilka jag skall köpa och vart jag skall handla.
Är inte ute efter dom absolut bästa/dyraste utan snarare dom mest prisvärda.

Har ni några tips så är jag mycket tacksam
/Dan
 
Det finns ingen spikpistol som är bäst på allt....
Mest nöjd är jag nog med min Paslode IM350 (Vem skulle vilja byta tillbaka till en skruvdragare med sladd??)
Tänker nog byta upp mig till en IM90i när plånboken tillåter.

Som nummer två kommer nog dyckertpistolen med F18 dyckert för listning, förbaskat smidigt och syns knappt.

Sen kan jag väl hålla med om att spika papp en solig dag med hammare kräver sin man så där är ju en papp-picka inte fel men det är kanske lite lyx att köpa en sådan för ett enstaka tak, bättre att hyra i så fall. Har en Dewalt själv men är inte 100% nöjd med spikresultatet.


Från 0-21 grader har spiken runda huvuden (kan vara bra utseendemässigt för panel som ACME nämnde)
Över 21 grader så är det så vitt jag vet bara paslode IM90i som har spik med runt huvud, annars är det klippt D-huvud som gäller.
Vitsen med "34-gradarna" är bättre åtkomlighet (magasinet är mindre ivägen)
För mängdspikning (då menar jag inte ett enstaka tak) så är det rullbandat som gäller. (även pappspikpistolerna har rullbandad spik, där finns inte så många alternativ förutom möjligen klammer).

Skall du spika utomhus så är det varförzinkat (FZV) som gäller.
Inne kan det duga med elförzinkad (FZB).

Här finns en del godis: http://www.verktygsladan.nu/index.php/cPath/37
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.