Nu är det inte klipptiderna i sig och vad klipparna klarar för m2/h som TS verkar främst intresserad av. Totala ytan som resp. robot klarar framgår ju av tillverkarens sida, förutsatt att de går varje dag under dygnets alla timmar.

Kklippytan (alltså gräsytan) på de olika modellerna:

AM308/R80Li: 800m2
AM310: 1000m2
Landroid WG791(?): 1000m2
 
310 har inprogrammerad vilotid på minst 8 timmar per dag. Så den klarar 1000m2 om den klipper 16timmar ink. Laddning 7 dagar i veckan. 84h/vecka på 500m2 borde vara mer rimligt för worxen om den ska klara max 1000m2 på 168h/vecka men det kanske inte är så logiskt? I slutet på TS första inlägg var det det tal om 308:ans gångtider och att TS inte var så sugen på att den skulle behöva gå dygnet runt.
 
Redigerat:
Nu ställer ni till det mer än lovligt för mig :) Men jag uppskattar alla tankar och synpunkter!

Om vi nu riktar in oss på HQ för en stund så känns det som att 308 behöver gå väldigt många timmar. Med ungar på tomten så skulle det kännas skönt om klipparen kunde vila lite på dagarna.
Om vi slänger en HQ 220 i leken också? Den kostar ju ungefär samma som 310 men verkar ha högre kapacitet. Jag vet att det är en äldre modell men den verkar vara väl beprövad.

Worxen verkar vara en duglig maskin men efter att ha läst lite trådar här så känns det mer som en "entusiast-klippare" för folk med stort intresse för pillrande.
 
HQ 220 klarar 1800m2 om den får köra dygnet runt. En 310 hade klarat 1500m2 om den fått köra dygnet runt utan den obligatoriskvilotiden. Så det är ganska liten skillnad i klipptid på dom klipparna för din tomt.
 
peternicklas
quick skrev:
Då kanske 30 h/vecka är en mer realistisk siffra för hans 500kvm? Min HQ 310 kör 60 h/veckan på mina nygödslade 660kvm gräs. Om man räknar 500kvm/15h=33,333kvm/h i veckan. 33,333x168(h på en vecka) = 5599.944kvm ganska mycket mer än 1000m2 som worxen är specad till.
Klipparn i sig klarar mycket mer än vad specen säger. Dock så hanterar den bara max 300 m. begränsningsslinga så det är den begränsade faktorn men även hur komplex ytan är har betydelse. Ingen kan avgöra hur många timmar den behöver utan att testa på aktuell yta.
 
Sen ska man inte bara stirra sig blint o välja klippare efter ytan som den klarar av. Menyerna skiljer sig åt, guidekabel, om det är tre resp. fyra hjul, hur bra den klarar lutningar, livslängd på komponenter såsom t.ex batteri, stöldskydd m.m.. Något som är viktigt (iaf för mig) är hur lätt/svårt det är att få hjälp med roboten om det blir problem. Min Gardena R160 är t.ex köpt på Hornbach men lämnade den hos HQ verkstad 1mil bort bara när den behövde service. Guld värt att kunna få hjälp i butik utan att behöva prata med support o skicka klipparen kors o tvärs.
 
308:an ska klara dina 500m2 på ca 11 timmar schemalagd klippptid om den klipper 7 dagar i veckan. Mot 310 som klarar det på 8 timmar. Sen tycker jag 310:an känns lite mer rejäl med fyra hjul och lite mer inställningsmöjligheter. Den klarar även större lutningar, men det kanske spelar mindre roll i detta fallet.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Klipparna är kanske inte problemet man har när man klipper i blött gräs. Jag tror nog att alla klippare tåler regn och vatten=). Problemet är med gräsmattan. När man klipper med vanlig klippare så görs detta i regel när gräset är torrt, samma sak gäller för robotklipparna. Sedan är det bra om regnsensor fungar till 100%, är inte alltid så med vissa märken...
Anledningen att man brukar klippa när gräset är torrt med "vanlig" klippare är ju att gräset gärna lägger sig ner när det är blött, och att hjulen trycker ner gräset ännu mer, så man får oklippta strängar. En robotklippare håller ju gräset kort hela tiden, och trycker inte ner gräset på samma sätt, så det problemet finns inte.

Håller med de som säger att regnsensor är onödigt, så länge klipparen inte har problem med regn/fukt så finns ingen anledning att låta den köra hem pga. regn.

quick skrev:
Då kanske 30 h/vecka är en mer realistisk siffra för hans 500kvm? Min HQ 310 kör 60 h/veckan på mina nygödslade 660kvm gräs. Om man räknar 500kvm/15h=33,333kvm/h i veckan. 33,333x168(h på en vecka) = 5599.944kvm ganska mycket mer än 1000m2 som worxen är specad till.
Han räknar ju enbart kvadratmeter per timme och ignorerar slumpfaktorn, man måste såklart ha klipparen igång mer tid än så annars kommer det att bli "tussar" kvar där den inte kört. Just detta har ju Worx fått kritik för i flera tester så det hänger väl ihop lite.

Till TS: 310 är nog perfekt för dig, lite dyr men det verkar ju inte vara något större problem. En del kunder har haft problem med hjulmotorer som gått sönder och det verkar inte vara helt löst ännu, jag har själv haft tur och sluppit detta men det finns andra som varit mindre lyckligt lottade. Det fixas såklart på garanti men det är ju inte så kul att behöva köra till verkstaden med en ny klippare.

220 är som du själv är inne på väldigt väl beprövad och stabil. Den är även större och snabbare och kan vila under längre tid per dygn. Min 310 vilar när barnen är hemma, dvs. efter 16 på vardagar och nästan hela dagarna på helgen, och den klarar trots detta min mycket komplexa gräsmatta på ca 800 kvadratmeter. Så du hade kunnat ha ännu färre driftstimmar per vecka och ändå fått perfekt resultat.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Han räknar ju enbart kvadratmeter per timme och ignorerar slumpfaktorn, man måste såklart ha klipparen igång mer tid än så annars kommer det att bli "tussar" kvar där den inte kört. Just detta har ju Worx fått kritik för i flera tester så det hänger väl ihop lite.
Källla på det. Har bara sett den kritiken på 305/308.
Sedan finns det ett nytt test http://www.husohem.se/Konsument/Kopguider/Test-Robotgrasklippare/
 
peternicklas skrev:
Källla på det. Har bara sett den kritiken på 305/308.
Sedan finns det ett nytt test [länk]
Du skrev ju själv att du körde 40h/vecka på 750 m2 då låter 15h/vecka orimligt lite på 500 m2. Vilket borde resultera i ojämnt gräs och tussar. Men nu var inte Worx något alternativ för TS så det är lika bra att sluta denna diskussionen här och nu.
 
peternicklas skrev:
Källla på det. Har bara sett den kritiken på 305/308.
Sedan finns det ett nytt test [länk]
Det där testet är inte nytt, bara ompublicerat, och innehåller enorma brister vilket jag påpekat tidigare men det verkar inte ha gått in.

Med tanke på att du aldrig någonsin presenterat vettiga källor för något av dina påståenden, trots flera påtryckningar, kanske du inte är rätt person att ropa efter källa. Men jag ska föregå med gott exempel, så kanske du förstår hur man gör i framtiden.

Vi kan börja med att titta i testet som du själv länkar till, citat: "Alla klipper bra men lämnar någon liten oklippt tuva. Jämnast matta får vi med Gardena och Husqvarna."


Ett annat test där Worx fått lågt betyg gällande effektivitet:

http://www.gp.se/polopoly_fs/1.2745041.1434119343!/test robotklippare.pdf


Ännu ett där man kommenterar att Worx "Klipper mindre jämnt och har svårt att klara hinder":

http://xn--bsttest-5wa.se/robotgrasklippare/


Och så lite godbitar från forumet:

https://www.byggahus.se/forum/robot...android-2-0-a-108.html?perpage=15#post1996095

"Lite besviken på Landroid än så länge. Har klippt nu i 1 vecka och det lämnas lite tussar här och var på gräsmattan dvs. den klipper inte allt. Jag måste nog ha världens snällaste tomt må jag tro och klarar den inte av detta ......"

https://www.byggahus.se/forum/robot...-2015-modeller-86.html?perpage=15#post2266905

"Har en mer eller mindre kvadratisk gräsmatta och det är i mitten av gräsmattan som det blir grässträngar, har även varit rätt många tussar som inte blivit klippta på många dagar så gräset där har blivit över 1dm högt..."

https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/198860-klippresultat-med-robotklippare.html

"Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar"
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Det där testet är inte nytt, bara ompublicerat, och innehåller enorma brister vilket jag påpekat tidigare men det verkar inte ha gått in.

Med tanke på att du aldrig någonsin presenterat vettiga källor för något av dina påståenden, trots flera påtryckningar, kanske du inte är rätt person att ropa efter källa. Men jag ska föregå med gott exempel, så kanske du förstår hur man gör i framtiden.

Vi kan börja med att titta i testet som du själv länkar till, citat: "Alla klipper bra men lämnar någon liten oklippt tuva. Jämnast matta får vi med Gardena och Husqvarna."


Ett annat test där Worx fått lågt betyg gällande effektivitet:

[länk]


Ännu ett där man kommenterar att Worx "Klipper mindre jämnt och har svårt att klara hinder":

[länk]


Och så lite godbitar från forumet:

[länk]

"Lite besviken på Landroid än så länge. Har klippt nu i 1 vecka och det lämnas lite tussar här och var på gräsmattan dvs. den klipper inte allt. Jag måste nog ha världens snällaste tomt må jag tro och klarar den inte av detta ......"

[länk]

"Har en mer eller mindre kvadratisk gräsmatta och det är i mitten av gräsmattan som det blir grässträngar, har även varit rätt många tussar som inte blivit klippta på många dagar så gräset där har blivit över 1dm högt..."

[länk]

"Har själv använt min worx LD sen i maj och är inte helt nöjd med resultatet
Den har en förmåga att platta till gräset så det ligger ner och förblir oklippt.
Den missar småytor här och där trots att gräsmattan bara är ca.500 m2.
Den klipper inte av gräset utmed hela klippbredden utan lämnar kvar strån/tufsar"
Inga problem att hitta fel på HQ, bara läsa trådarna. MEN, fortfarande kan du bara hitta fel på Worx och gör allt för att misskreditera klipparen, att du bara orkar!
https://www.youtube.com/watch?v=4bCuq9fUm2Y en bra källa OCH inte från WORX. Är väl en källa eller?
 
  • Gilla
Preben Bogeballe
  • Laddar…
peternicklas
panodil skrev:
Worxen verkar vara en duglig maskin men efter att ha läst lite trådar här så känns det mer som en "entusiast-klippare" för folk med stort intresse för pillrande.
NEJ, stämmer definitivt inte. Installerade en till min pappa som är 82 år och nästan blind. Den bara går samma med hans granne som är 75 år, de bara går. Entusiast-klippare, då får du titta på t.ex. Bosch, Biltema, Rustas eller Julas de säljer inte så många och kräver en del arbete. Du har säkert en granne som har både HQ/Gardena och Worx. Ta en egen titt och skapa din egen uppfattning. Några har för avsikt att bara skriva skit om Worx fast de inte har någon som helst erfarenhet av märket.
 
  • Gilla
Preben Bogeballe
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Inga problem att hitta fel på HQ, bara läsa trådarna. MEN, fortfarande kan du bara hitta fel på Worx och gör allt för att misskreditera klipparen, att du bara orkar!
[länk] en bra källa OCH inte från WORX. Är väl en källa eller?
Du är ju för rolig. Där kommer samma "oberoende" test igen, som lyfter alla Worx egenskaper som positiva, och trycker ner Gardenan på alla sätt, även på de punkter där Gardenan har funktioner som Worx inte har men som man medvetet väljer att missförstå. Om det är en oberoende test, varför har man då valt att publicera den på hittills fem olika språk? (Tyska, engelska, italienska, spanska och svenska)

När jag bett dig förklara hur du VET att den inte kommer från Worx, vilket du påstår, så har du inte kunnat komma med någon vettig förklaring. Den är väl oberoende på samma sätt som du själv, dvs. inte alls.

Men det är ju precis så här det är varje gång man ber dig presentera en källa. Antingen länkar du till någon version av den här "oberoende" videon, eller så säger du att du inte får tala om varifrån du fått informationen, eller något annat barnsligt och intetsägande. Och så blir du irriterad när folk kallar dig troll. Att du bara orkar.
 
Nu var det ju inte meningen att den här tråden skulle bli någon slags genitaliemätning mellan olika tillverkare. Jag är inte på något sätt bunden till HQ även om jag gillar deras grejer i allmänhet. Jag vill helt enkelt ha den klippare som gör jobbet bäst på min tomt. Är det så att worxen gör jobbet lika bra som en HQ 310 så väljer jag nog worxen på grund av priset. Det samma gäller såklart övriga tillverkare. Det här var en snårig djungel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.