Är i valet av att köpa nya fönster till vår glasveranda och har fastnat för PVC pga pris. Har haft kontakt med 2 olika leverantörer, Kronfönster http://www.kronfonster.se/
samt
Durtex Fönster http://www.drutex-fonster.se/

Hos kronfönster heter dom avans och hos Durtex heter dom iglo 5 classic. Det är fasta 2glas fönster jag ska ha. Grejen är det att det skiljer 10000kr i pris mellan dom båda där durtex är dom billigare. Nu undrar jag om det finns nån som kan ge mig råd vilka jag ska välja, nån som sitter med erfarenhet av dom båda företagen samt deras produkter.
 
Om det är fasta fönster du skall ha, så är det inte mer än utseendet som kan avgöra ditt val. Kolla hur breda karmar respektive tillverkare har och välj den med smalast. Tänk också på att det behövs säkerhetsglas, om fallhöjden är mer än 2,0 meter till underliggande mark eller golv och avståndet mellan glasytans underkant och golvet är mindre än 0,6 meter.
 
iglo_5_classic_przekroj.jpg

plastfonster-avans-225x300.jpg

Dom är väl i stort sett identiska
Båda är 70mm på djupet
 
Nu var detta kanske genomskärning av öppningsbara fönster :surprised:
 
js80 skrev:
nu var detta kanske genomskärning av öppningsbara fönster :surprised:
japp!:)
 
Jag satte in Drutexfönster på verandan i höstas. De ersatte ruttna träfönster, ville ha något som klarar väta. Då jag hade några öppningsbara och några fasta ville jag att alla skulle se likadana ut valde jag de fasta med s.k. "blad i karm". Det är i princip ett fastsatt "öppningsbart" fönster men utan gångjärn och lås. Dessa får ganska bred karm och skulle inte se bra ut på små fönster. Men ingen större skillnad från mina träfönster från SP i resten av huset. Hade jag inte behövt öppningsbart hade jag såklart valt utan blad, klart snyggare.

Ett par saker att tänka på:
- Som du sade, karmen är bara 70 mm så om de ersätter gamla kan det krävas lite extra foder. Det blir snyggast att sätta fönstren längst ut och fylla ut på insidan (men marginellt sämre ur värmesynpunkt).
- Fönsterbleck monteras UNDER karmen, i en av skenorna undertill, och det kan bli tajt att få plats om man inte tänkt på det vid måttsättningen. Blecket skall ju också ha lite lutning. Drutex (troligen också andra PVC-fönster) levereras med en ca 30 mm hög skena på undersidan av karmen, som ett transportskydd. Den är alltså inte med på profilbilden ovan. Denna skena kan man ha kvar och den kan man skruva fönsterblecket i om man vill. Men det kräver alltså att man beställt fönstret lite lägre så att man har större marginal undertill. Jag visste inte om detta och det blev rätt trångt och lite besvärligt att få blecken på plats (och det är inte mycket lutning).
- Infästningen i öppningen görs lättast med speciella metallhakar, se till att få med dem vid beställning. Man skall ha ca 4-6 st per fönster. De fästs i skenor på utsidan karmen och skruvas sedan i öppningen, och kapas. I synnerhet för fasta fönster är dessa hakar bra. De måste dock döljas på något sätt, i mitt fall är de på insidan och täcks av den foderlist som fyller ut karmen (70-->100 mm).


Jag beställde från en firma i Kalmar, fick ett bra pris och leverans till dörren för 1000 kr extra.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
sulfobus skrev:
Jag satte in Drutexfönster på verandan i höstas. De ersatte ruttna träfönster, ville ha något som klarar väta. Då jag hade några öppningsbara och några fasta ville jag att alla skulle se likadana ut valde jag de fasta med s.k. "blad i karm". Det är i princip ett fastsatt "öppningsbart" fönster men utan gångjärn och lås. Dessa får ganska bred karm och skulle inte se bra ut på små fönster. Men ingen större skillnad från mina träfönster från SP i resten av huset. Hade jag inte behövt öppningsbart hade jag såklart valt utan blad, klart snyggare.

Ett par saker att tänka på:
- Som du sade, karmen är bara 70 mm så om de ersätter gamla kan det krävas lite extra foder. Det blir snyggast att sätta fönstren längst ut och fylla ut på insidan (men marginellt sämre ur värmesynpunkt).
- Fönsterbleck monteras UNDER karmen, i en av skenorna undertill, och det kan bli tajt att få plats om man inte tänkt på det vid måttsättningen. Blecket skall ju också ha lite lutning. Drutex (troligen också andra PVC-fönster) levereras med en ca 30 mm hög skena på undersidan av karmen, som ett transportskydd. Den är alltså inte med på profilbilden ovan. Denna skena kan man ha kvar och den kan man skruva fönsterblecket i om man vill. Men det kräver alltså att man beställt fönstret lite lägre så att man har större marginal undertill. Jag visste inte om detta och det blev rätt trångt och lite besvärligt att få blecken på plats (och det är inte mycket lutning).
- Infästningen i öppningen görs lättast med speciella metallhakar, se till att få med dem vid beställning. Man skall ha ca 4-6 st per fönster. De fästs i skenor på utsidan karmen och skruvas sedan i öppningen, och kapas. I synnerhet för fasta fönster är dessa hakar bra. De måste dock döljas på något sätt, i mitt fall är de på insidan och täcks av den foderlist som fyller ut karmen (70-->100 mm).


Jag beställde från en firma i Kalmar, fick ett bra pris och leverans till dörren för 1000 kr extra.
Kan du tänka dig att dela med dig någon bild på dina fönster?
 
JS80 skrev:
Kan du tänka dig att dela med dig någon bild på dina fönster?
drutex_veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är stolpar (ca 120x120mm) i hörnen och mellan varje fönster på långsidan, medan fönstren sitter kloss an på korta sidan. Öppningsbart på kortsidorna (kipp-dreh), "blad i karm" på långsidan. Kan ta en bild på fönsterblecket också.
 
_20160309_222459.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det fasta iglo 5 fönstret ut från drutex i genomskärning
 
drutex_veranda2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasta fönster har inte de där dräneringshålen (täckta med lock).
Och här är alltså hur blecket kan sitta, och det där transportskyddet:
drutex_profil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Häftigt.
Jag sitter i samma båt. Har kollat på dessa två leverantörer. Jag skall ha 14 fönster enheter och ett skjutparti som skall monteras i yttervägg. 3,70m

Koronfönster pris ca 65 tusen
Rekpol Drutex Kalmar 42tusen
Rejäl skillnad i pris
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Jag kan varmt rekommendera Zodiac från Haninge (kanske Huddinge i STHLM) Det är en Pollack som bor i Sverige som driver företaget. Fick mycket hjälp och support (även nä han var på semester i Grekland)
Jag tror det är samma fönster som Drutex men billigare.

Jag Betalade tom i förskott för att få fabriken att börja tillverka direkt och fick fönstren efter ca 2v.

Fönstren 8st och altandörr kom under snickarnas sista och lediga dag, men de hjälpte mig montera fö/dörr.
Det gjordes på ca 3 tim :)

Jag har aldrig träffat säljaren (eller sett ett PVC fönster innan) :) Men det gick hur bra som helst.
 
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Jag har beställt mina fönster nu från drutex-fönster i Göteborg och får dom i nästa vecka. Fick åxå betala halva summan i förväg för att produktionen skulle sätta igång
 
JS80 skrev:
Jag har beställt mina fönster nu från drutex-fönster i Göteborg och får dom i nästa vecka. Fick åxå betala halva summan i förväg för att produktionen skulle sätta igång
Betala innan?
 
MB77 skrev:
Betala innan?
Ja var något dom krävde för att produktionen skulle sätta igång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.