Oj, 50-60% var rejält lågt. Vad menar de med årsverkningsgrad? Pratade just med CTC och Ingvar Gustavsson där sa att deras vedpanna v35 hade verkningsgrad på drygt 90% och kombipannan (2200) på 85% när det gäller ved. Pelletspannan låg på 92% men han han hade inga siffror på pellets i kombipannan. Han trodde mellan 80 och 85%.
 
Årsverkningsgraden är då man räknat bort strålnings o genomströmningförlusterna, En kombipanna har väldigt mycket strålningsförluster pga dålig isolering som bara är några cm mot en acktank som går isolera ordentligt vilket skulle göra pannan extremt stor...

Ctc V35 har 87% förbränningsverkningsgrad o för att veta årsverkningsgrad så måste man ha vetskap om förlusterna från acktank o rör..
 
Går i väntans tider på några offerter på olika pannor.
 
Ang Calmar v33 så har den en fördel med liten vattenvolym då du ska elda pellets, Frågan är bara som sagt om det ärvärt den extrra kostnaden om det bara är då o då som ved ska eldas även om Calmar inte är så dyr för att va en bra "riktig" vedpanna..

Iaf bör du försöka ha iaf 2 m3 acktank o då är det även möjligt att du kommer att elda mer ved än du tänkt.. :)

Jag har en liten nibe alpha keram o 500 l acktank som skulle haft bättre isolering o jag eldar ved över sommarmånaderna o pellets på vintern då det är ett evigt eldande för att hålla värmen annars..
Då endast vv behövs eldar jag varanna till var tredje dag vilket inte är nått problem, En full panna höjer tempen från drygt 30° till 90° med bra björkved men det krävs 3 fulla pannor då det är -20° morgon o kväll/natt..
Att elda ved 5 mån/år (sommar halvan) spar jag 1 ton pellets på o det går ca 4,5 m3 staplad ved så det är 2-2500:-/år man tjänar med dagens priser på pellets men mycket troligt det blir större skillnad framöver särskillt om det finns tillgång på billig ved..

Du har ingen oljetank du kan göra om till acktank som går isolera ordentligt??
30 cm isolering i sidorna o 40-50 cm i topp då kommer du inte behöva elda ofta på sommaren o brännaren behöver inte starta mer än max 1 gång/dygn, Om du inte redan har brännare så köper du en sån begagnad...
Här säljs Calmar V33 inkl moms/frakt för 32250:- + ev brännaruttag http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.