Har nu bestämt mig för skaffa mig ett nytt uppvärmnings system, och byta ut min gamla Parca Norah 3000. Har tänkt att jag i första hand ska elda pellets, men vill inte ha enbart pelletspanna utan vill ha möjligheten att elda ved nån gång då och då. Har i nuläget varmvatten beredaren i pannan och vill ha det så, men då verkar urvalet av pannor bli betydlit mindre och eftersom jag tänkt mig pellets så har jag inga planer på att ha ackumulatortank än på ett tag. Så vad har man då att välja på? Baxi har väl ingen panna med vv beredare i? De som jag hittat är Combimax, Vedolux samt Biomax från Värmebaronen som inte tycks vara så populära här på forumet pga att VB tycks vara dåliga på att uppge verkningsgrad finns det nån som har erfarenhet hur det är med pellets i dom? Eller bra tipps på en vettig panna som inte är allt för jobbig att byta eldnings metod.
 
Menar du V65 då? har inte sett nått om v v beredare i den.
 
oj ja skall du ha vv beredare i pannan så blir det nog klurigare..
Är nog bättre att satsa på ett bränsle,Men det kanske finns någon bra panna där ute
 
Nja inte så sugen på att låsa mig vid ett bränsle heller men olja är det ju dags att ge upp. Eftersom jag tänkt pellets i första hand och då ska man ju inte elda mot ackumulator som jag förstått det annars har ju det varit en lösning med vvb. Tycker att VBs Biomax skulle vara fin för mig men tycker det mest skrivs negativt om dom här så man blir ju osäker.
 
Hur mycket ved kommer du att elda??

Är det bara nån enstaka gång kommer det inte bära sej men om du därimot vill ha ett system så du inte är låst o har möjlighet att köpa ved billigt el egen skog så kan du satsa på en calmar V33 o en acktank på iaf 2 m3
 
Jag har inte tänkt att elda ved så mycket utan nån enstaka gång bara, men jag har skog så låsa mig vid ett bränsle ska jag hellst inte göra känns det som. Nu är det så att vi inte är hemma så ofta och då vill man ju att det ska funka lika bra som det gör nu med värmen/oljeeldning.
 
vedeldning i panna kräver tank och då löser det ju varmvattnet om du har beredaren i tanken och du får inga värmeförluster från pannan om du inte vill elda utan ha elpatronen på. Pelletsbrännare går annars alldeles utmärkt ihop med en välisolerad tank. Långa brinntider när brännaren väl tänt och sedan avskiljs cirkulationen från pannan via laddomaten. termostatgivaren från brännaren sätts i tanken och injusteras att starta då tanken är nere i ca 45 grader eller strax före någon skriker i duschen och stoppar brännaren vid tex 80 gr. Om du bara vill elda ved någon gång är det nog vettigare att göra detta i en kamin istället för att temporärt rigga om pannan.
 
Tanken med att kunna elda ved är ju som sagt att jag inte skall låsa fast mig men också om det skulle bli strömavbrott kunna elda med hjälp av ved samt omvandlare till cirk.pumpen. Vet att man ska ha tank om man eldar ved men säger som en instalatör sa till mig vem vet om jag slänger in en ved pinne då och då! Det var nog ingen dum ide med att ha termostatgivaren i tanken. Är det bara dumt att tänka som jag gjort när jag vill ha VVB i pannan? Har nog tappat tråden lite här om nån viste verkningsgrader på Värmebaronens pannor med pellets i! Ändå så har jag nog börjat tänkt om lite och det lutar mot Bonus 30 från Baxi och en elvarmvattenberedare, Verkningsgraden hos Bonus 30 med pellets sägs enligt dom vara 90% vore kul att höra andras erfarenheter.
 
Glömde just en sak, hur ofta måste en Baxi panna sotas i så fall? det är ju A och O vid val av pelletseldning tycker jag!
 
Aronsson skrev:
Ändå så har jag nog börjat tänkt om lite och det lutar mot Bonus 30 från Baxi och en elvarmvattenberedare, Verkningsgraden hos Bonus 30 med pellets sägs enligt dom vara 90% vore kul att höra andras erfarenheter.
Tror Calmar är ett bättre val då du kan köra med en undermatad brännare.I bonus måste du väl ha en framåtbrinnande.Desutom borde ask utrymmet vara större i Calmar.
Slipperman här på forumet kör väl med pellets i en Calmar panna.
Kolla in hans fin fina hemsida
http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/
 
En ren pelletspanna i pannrummet och en täljstenskamin inne låter som en lösning på ditt problem
 
H
Att köpa en dyr vedpanna för att slänga in en pinne på brasan någon gång emellan låter inte så ekonomiskt. En vedpanna har ju liten vattenmängd och då måste man ändå ha en kompletterande tank + laddomat mm. och då rasar kostnaderna iväg.
För pelletseldning bör pannan innehålla åtminstone 140-150 liter vatten.
Focus PE20 är en pelletspanna där man också kan elda ved någon gång om så skulle behövas.
De sk. kombipannorna tycker jag personligen inte är någon bra lösning, de har dålig verkningsgrad både på pellets och ved.
Calmar är nog som sagts ett bra val då det går att använda en undermatad brännare i den pannan.
 
Hej. jag har tänkt ungefär som du fast skulle vilja ha ved som huvudvärmekälla. Jag köpte en CTC 2200 kombipanna, och jag tycker det låter som det är en kombipanna du är ute efter. Den kommer jag antagligen att elda mot 1500l ackumulatortank. Vad jag förstått är inte kombipannan riktigt lika effektiv som de rena ved och pelletspannorna men det verkar skilja ca 10%. Enl CTC ligger verkningsgraden på vedeldning på strax över 80%. Där finns uttag för både brännare (pellets eller olja) och ved , samt även elpatroner. Även varmvattenberedare finns i. Kan vara värt att kolla upp innan du handlar.
 
En kombipanna ligger på ca 50-60% i årsverkningsgrad enligt Äfab så en sämre panna går knappast ha, En modern pelletspanna ligger på 85% o med pelletspriset som råder nu vill man inte öka förbrukningen med några ton extra/år..

Iaf som det låter så är det just möjligheten att inte låsa sej vid ett bränsle o då tycker jag Calmar v33 med brännaruttag i sidan låter som det bästa alternativet, Även Effekta woddy går få i samma utförande..
2-3 m3 acktank till de kan göra att det eldas mer ved änb du tror.. :)
Det tar bara nån minut att shifta mellan ved/pellets då det bara görs via vingmuttrar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.