Du menar att jag kommer fastna för dem då?
Precis vad som hände mig. Var först igenom ett par Bosch blå, Dewalt och Makita maskiner. Men sett i backspegeln hade det varit billigare för mig att gå direkt på Festool istället för att ta mellansteget. Men jag har inget religiöst märkesförhållande, utan har en salig blandning av märken i maskinparken. Tycker Makitas tigersågar är bra, Feins multimaskiner, Boschs sticksågar och Dewalts borrhammare. Har också en Jula betongspårare som funkar kanonbra. En av de stora fördelarna med Festool är dammupptagningsförmågan, det är nästan ofattbart hur lite damm som sprids när man slipar och sågar. Det vinner man mycket tid och komfort på. Det är mycket möjligt att andra märken har kommit ikapp och kanske förbi, jag är inte helt upp to date. En annan fördel är systemtänket. En tredje är centrotecsystemet, tycker det är smidigt att i en handvändning kunna växla mellan bits och borrande, eller att kunna köra med vinkeladaptrar. Men också här är det som sagt möjligt att andra märken numera har motsvarande funktionalitet.
Överlag skulle jag rekommendera att lägga lika mycket krut på dammsugningslösningen som på själva verktygen. Dammsugaren är något som i alla fall jag använder vid i stort sett alla arbeten.
 
Redigerat:
Oscar Mattsson skrev:
kör själv makita 18V på husbygget av den enkla anledningen att jag fick köpa en hel bag med maskiner för en tredjedel av nypriset, och jag måste säga att ingenting gör mig besviken gällande de maskinerna! man kan inte förvänta sig styrka i klass med sladdrivet förstås, men battericirkeln äter sig igenom 6 lager vindskyddsgips utan att klaga! sen ÄLSKAR jag bälteskrokarna som finns på nästan alla enhandsmaskiner, till exempel min gipsautomat är fantastiskt smidig att hänga i fickan och jobba med båda händerna. sedan att laddarna (har 3 st) laddar ett 4Ah batteri på 36 minuter (från stendött) är bara bonus! till och med vinkelkapen duger till småsaker, kapat alla spirorör till ventilationen med den! och så känns maskinerna gedigna och smidiga till storleken.
Roligt att höra dina erfarenheter av batteridrivna maskiner! Har funderat lite på hur jag ska välja. Batteri är ju för jävla smidigt och sen det du skrev om bälteskrokar är ju superbra! Du känner inte av någon begränsning någon gång på grund av batterierna? 36 minuter är ju en kopp kaffe så det är ju sjukt snabbt. Jättetack för ditt inlägg!
 
moperandi skrev:
Precis vad som hände mig. Var först igenom ett par Bosch blå, Dewalt och Makita maskiner. Men sett i backspegeln hade det varit billigare för mig att gå direkt på Festool istället för att ta mellansteget. Men jag har inget religiöst märkesförhållande, utan har en salig blandning av märken i maskinparken. Tycker Makitas tigersågar är bra, Feins multimaskiner, Boschs sticksågar och Dewalts borrhammare. Har också en Jula betongspårare som funkar kanonbra. En av de stora fördelarna med Festool är dammupptagningsförmågan, det är nästan ofattbart hur lite damm som sprids när man slipar och sågar. Det vinner man mycket tid och komfort på. Det är mycket möjligt att andra märken har kommit ikapp och kanske förbi, jag är inte helt upp to date. En annan fördel är systemtänket. En tredje är centrotecsystemet, tycker det är smidigt att i en handvändning kunna växla mellan bits och borrande, eller att kunna köra med vinkeladaptrar. Men också här är det som sagt möjligt att andra märken numera har motsvarande funktionalitet.
Överlag skulle jag rekommendera att lägga lika mycket krut på dammsugningslösningen som på själva verktygen. Dammsugaren är något som i alla fall jag använder vid i stort sett alla arbeten.
Jäklar vad utförligt och bra du beskrev Festool. Hur upplever du dammsugningen på andra maskiner? Hur är ljudnivån och kvalitén i jämförelse med Makitan till exempel? Tack för ditt inlägg!
 
Jag har tre stycken 4Ah och ett 1,5Ah till min Makitagrupp. Upplever aldrig att jag har kort om batteri. Alltid sitter det något på laddning som gör att jag kan fortsätta arbeta. Men att bara köra 4Ah är dumt. Jag personligen gillar att ha 1,5Ah till skruvdragaren och multiverktyget.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag har tre stycken 4Ah och ett 1,5Ah till min Makitagrupp. Upplever aldrig att jag har kort om batteri. Alltid sitter det något på laddning som gör att jag kan fortsätta arbeta. Men att bara köra 4Ah är dumt. Jag personligen gillar att ha 1,5Ah till skruvdragaren och multiverktyget.
Varför borde man ha både 4Ah och 1,5Ah?
 
Det är ett mindre, smidigare och lättare batteri. Drifttiden är fortfarande god på dom mindre verktygen såsom skruvdragare och multiverktyg.
 
Här är en liten demo på damm- och spånuppsugningsförmågan:
https://www.youtube.com/watch?v=Fo6YysqeK5c
Det är grymt skönt att kunna slipa en vägg, såga eller fräsa och i stort sett helt slippa dammeländet. Igår slipade jag ett köksgolv rent från klinkersättfix med en Festool Renofix, och golvet var i stort sett rent efter jobbet och jag slapp dammandet under jobbet.
Men, som sagt, Festool för hemmabruk är ju sjukt overkill, Bosch eller Makita kommer att duga med råge. Men kolla upp så du får en lösning med matchande dammsugare som kan kopplas på verktygen om du värdesätter att kunna jobba dammfritt inomhus.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Jag kör en Festool CTL26 dammsugare ihop mina Boschgrejer och de funkar fint ihop. :)
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Här ser ni skillnaden på 4Ah och 1,5Ah. Jag skulle uppskatta att det är ca halva vikten på 1,5Ah.

14633342784881327689961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
moperandi skrev:
Här är en liten demo på damm- och spånuppsugningsförmågan:
[länk]
Det är grymt skönt att kunna slipa en vägg, såga eller fräsa och i stort sett helt slippa dammeländet. Igår slipade jag ett köksgolv rent från klinkersättfix med en Festool Renofix, och golvet var i stort sett rent efter jobbet och jag slapp dammandet under jobbet.
Men, som sagt, Festool för hemmabruk är ju sjukt overkill, Bosch eller Makita kommer att duga med råge. Men kolla upp så du får en lösning med matchande dammsugare som kan kopplas på verktygen om du värdesätter att kunna jobba dammfritt inomhus.
Helt sjukt! Jag gråter efter att ha sett det där. Du gjorde ju inte livet billigare för mig, men fan vad rent! Jag läste ditt förra inlägg om Festool och fördelarna med dem. Men om du gör en jämförelse i helthet med Makita, varför då välja Festool? Har makitan nått som inte Festool har? Tack för en grym video, ändrar ju om mina prioriteringar..
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Här ser ni skillnaden på 4Ah och 1,5Ah. Jag skulle uppskatta att det är ca halva vikten på 1,5Ah.

[bild]
Jävlar, men hur bra kräm är det i det lilla då om du jämför dem båda?
 
Inget jag reflekterat över. Det är ju inga energislukare till maskiner jag kör det batteriet på.
 
WzOn skrev:
Jävlar, men hur bra kräm är det i det lilla då om du jämför dem båda?
Alltså 'krämen' är ju den samma, bara det att det är en mindre 'portion' ;)
Den blir inte svagare med 1,5Ah utan den är lika stark som med 4.0Ah, men räcker inte länge.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
De maskiner som behöver mer kraft fungerar bättre med större batterier, de blir starkare och jämnare drift.
De som använt batteridrivna vinkelslipar mm förstår skillnaden direkt.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Alltså 'krämen' är ju den samma, bara det att det är en mindre 'portion' ;)
Den blir inte svagare med 1,5Ah utan den är lika stark som med 4.0Ah, men räcker inte länge.
Jag förstår! För jag läste på nån engelsk sida att i vissa fall kan kraften bli bättre med ett större batteri, så därför tänkte jag ifall någon hade erfarenhet av det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.