Det är utedel det gäller i den tråden
 
Tack för alla input. Det känns lite hugget som stucket vilket av systemen jag väljer, jag blir förmodligen nöjd med vilket som.

Niben går tyvärr bort pga höjden på innerdelen, den går inte in på sin tänkta plats helt enkelt. Och CTC alternativet som är bäst för mig verkar vara 610 pumpen med i360 innerdel. Återstår alltså den eller Mitsubishin. 2 relativt likvärdiga system då man jämför tekniska data. Och behöriga servicefirmor finns många i närheten för bägge märken. Vågar jag anta att även tillförlitlighet och livslängd är likvärdig systemen emellan så är valet logiskt. 85 eller 105 tkr. Med japanen får jag 20 papp tillgodo att göra annat för. Det lutar alltså ditåt om jag inte får någon ny kunskap till CTCs fördel.
 
Större prisskillnad än jag tycker mig sett tidigare , en hel del tusenlappar som skiljer så kasta in dom i någon kul aktie så kan det bli en bra vinst även där (y)
Om det nu blir den billigare vill säga!
Tänk bara på att välja den som verkar ha bäst/kunnigast installatör som inte bara slår igång grejerna och går
 
H H-Thomasson skrev:
Du SKA HA gas mellan inne och utedelen. Annars så fryser vattnet där i mellan om du får strömavbrott på vintern...inte roligt.
En annan aspekt som kan vara viktig att tänka på är att ett 'enhetsaggregat' med vatten till utedelen får ha dubbelt så mycket gas innan det blir krav på årlig täthetskontroll.
 
Hej, jag har nu fått in ännu en offert med lite av en joker, en Daikin Altherma Top Grade 140DAH-180. Så valet står nu mellan denna, CTCn eller Mitsubishin.

Daikin ser ju väldigt effektiv ut när man jämför tekniska data, modern med nytt köldmedium osv. men jag känner mig osäker kring tillförlitlighet och livslängd. Några synpunkter?
 
D di1anpe skrev:
modern med nytt köldmedium osv.
Det är en sanning med modifikation. R32 som Mitsubishin använder ingår som en av beståndsdelarna i R407 (23% R32) som CTC använder och R410 (50% R32) som Niben använder.

Så att kalla det ett nytt köldmedia är lite missvisande...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ok, tack för förtydligandet. Jag är ingen expert på köldmedium, men undrar huruvida detta är en viktig parameter eller inte vid mitt val av system. Dvs hur stor är fördelen för Daikin och Mitsubishin framför CTC av att de använder sig av en mer ”framtidssäkrad” kvalitet på köldmedium? I övrigt känner jag att CTC kanske känns som det tryggaste valet för mig beträffande tillförlitlighet och livslängd.

att välja ett system med några promille bättre energieffektivt är ju väldigt lite värt om man behöver lägga mer pengar på reparation och underhåll tänker jag.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Från och med 2025 blir det skärpta regler för kylmedier med gwp över 2000 (R407 och R410 t ex), så det kan bli dyrt/svårt att få tag på kylmedia om 8-10 år om/när man byter något i kylkretsen på sin CTC- eller Nibe-pump...

Så ur den aspekten kan det vara bra att välja något som är snäppet bättre även om inte R32 är något revolutionerande och miljövänligt som branschen försöker få det att låta som.
 
A
jag tycker inte att köldmediet i den aspekten av tillgänglighet eller kostnad om 10 år är en parameter.
det kommer finnas fullgoda ersättningar för R410A då precis som det finns för 404A som förbjöds för ett tag sedan.
R32 ligger snubblande nära dagens gräns och det räcker ju att EU inte tycker att klimatmålen uppfylls snabbt nog så sänker de även den gränsen väl under R32 i dag varande.

pumpar med propan R290 eller co2 är det som gäller. CO2 levererar mer värme som bonus.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Problemet är att branschen själv bromsar övergången till de köldmedier med allra lägst miljöpåverkan. Istället lanserar man 'nya' f-gaser var femte år som ligger precis under den kommande gränsen. På så vis får man sälja nya 'miljövänligare' produkter och var femte år kan man slå sig för bröstet och framstå som miljökämpar.


För inte alltför många år sedan hette det så här:

Etikett på luftkonditioneringsenhet som säger "OZONE FRIENDLY R407C".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur man får det till 'ozone friendly' begriper jag inte, men det är väl samma retorik som när en bil som drar lite mindre bensin är miljövänlig istället för lite mindre miljöfarlig...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Ang. Köldmedium så får det senaste medt miljövänliga sämre verkningsgrad. Där av branchens "broms" att vara som mest milkövänlig.
All tittar på verkningsgrad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.