Eller så kopplar man ett relä till frånluftsfläkten på FTX aggregatet och stänger av den när man kör köksfläkten. Borde bli billigare.

Köksfläkten skulle också kunna ha ett friskluftsintag med egen tilluftsfläkt och man kan separera ventilationen helt från köksfläkten, blr då motsvarande som att öppna fönstret
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eller så kopplar man ett relä till frånluftsfläkten på FTX aggregatet och stänger av den när man kör köksfläkten. Borde bli billigare.
Billigare blir det nog och bättre i det avseendet att man inte får en sugande fläkt som konkurrerar med köksfläkten.
Min fundering kring ditt förslag är dock om man inte drar in badrumsånga och -odörer i övriga huset och köket?
Samt undertrycket; jag har dålig koll på flödet i en köksfläkt, ger den mer flöde än frånluftsfläkten i FTX?
 
Köksfläkten ger många gånger högre flöde än ventilationen. Och avseende badrumsånga etc. Så stämmer det men det är bara en kort period och inget kritiskt att flödet är i en viss riktning
 
T TMatt skrev:
Har Fjäråskupan Vertikal och FTX-aggregat. Fjäråskupan har relä-utgång och vårt FTX-aggregat har köksfläktsrelä-ingång. FTX frånluftsfläkt och tilluftsfläkten ligger normalt på 60% varvtal. När köksfläkten startar så går TF upp till 75% och FF ner till 20%.

Eftersom nya hus är så täta så blir det kraftigt undertryck i huset när köksfläkten startar och köksfläkteffekten minskar kraftigt om man inte kompenserar.

Kompenseringen fungerar bra för oss men värmeväxlingen i FTX-aggregatet går så klar ner i effekt när köksfläkten är igång.

Hej. Hittade ditt inlägg om köksfläkt och FTX. Vi bygger ett tätt hus med FTX-system. Du skriver att du använder Fjärråskupan med relä kopplat till din FTX. Men vilket FTX-aggregat har du? Jag finner ingen information hos FTX-tillverkarna kring sådan köksfläktsingång. Vi tänkte använda Fjäråskupan Frihängande Köksfläkt Ikon.
 
Vi har ett rec indovent blue aggregat. Godkänt för passivhus mm. Men i stort sett alla FTX aggregat har ingångar som kan konfigureras. Behöver inte heta något med kök så länge man kan höja till luft o sänka frånluft.
 
  • Gilla
Olov Angeria
  • Laddar…
Jag har också Fjäråskupan (Blender) och REC RT blue 4 FTX.
Se till att dra eget utblås, jag har en takmotor med ljuddämpare så det är hyffsat tyst i huset. Med motorn i kåpan brölar det rätt mycket
 
Olov Angeria Olov Angeria skrev:
Hej. Hittade ditt inlägg om köksfläkt och FTX. Vi bygger ett tätt hus med FTX-system. Du skriver att du använder Fjärråskupan med relä kopplat till din FTX. Men vilket FTX-aggregat har du? Jag finner ingen information hos FTX-tillverkarna kring sådan köksfläktsingång. Vi tänkte använda Fjäråskupan Frihängande Köksfläkt Ikon.
Har REC Temovex Blue 4 som har en reläingång ”köksfläktsingång”. Fjäråskupan köksfläktar har en reläutgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.