Fotografen skrev:
Jag hade stjärnkopplat dem och matat med en 4*1,5.
Du menar 5G1.5? :)
 
mycke_nu skrev:
Du menar 5G1.5? :)
nej om man stjärnkopplar och belastningen är lika så behövs ju ingen nolla, men det är väl kanske inte så smart ifall nån ny ägare får för sig att koppla in ett uttag ihop med en av IR-värmarna.
 
electrocuted skrev:
nej om man stjärnkopplar och belastningen är lika så behövs ju ingen nolla, men det är väl kanske inte så smart ifall nån ny ägare får för sig att koppla in ett uttag ihop med en av IR-värmarna.
Elektrikern de nya ägarna tar dit ser hur det är kopplat och lägger uttaget någonannanstans.;)
Stjärnkoppling med fyrledare är i mitt tycke den eleganta lösningen, jämn last och minimal material- och tidsåtgång.:cool:
 
Och vad händer om en av dem går sönder? Eller om någon medvetet kopplar bort en av dem i samband med ommöblering, målning etc? Ok då det blir i så fall underspänning på de övriga, men ändå inte bra.


Du har ingen garanti för att belastningen är lika för all framtid.
 
Men hur tror ni att man brukar koppla ihop värmegrupper egentligen?
Enda anledningen att inte stjärnkoppla är om man vill slå till/från individuellt.





(När jag tänker en gång till på saken så skulle tre 400V deltakopplade vara en ännu elegantare lösning!!:D;):cool:)
 
Fotografen skrev:
Men hur tror ni att man brukar koppla ihop värmegrupper egentligen?
Enda anledningen att inte stjärnkoppla är om man vill slå till/från individuellt.

Hmm... Om du menar Y-koppla 230V element utan nolla, skitbra, om man vill blåsa sina element vill säga, när elementens termostater eller regulatorer börjar jobba, vad händer då? Det behöver man ju inte vara raketforskare för räkna ut :eek:
 
snaggletooth skrev:
Hmm... Om du menar Y-koppla 230V element utan nolla, skitbra, om man vill blåsa sina element vill säga, när elementens termostater eller regulatorer börjar jobba, vad händer då? Det behöver man ju inte vara raketforskare för räkna ut :eek:
Har man termostater i de individuella elementen ska man nog inte Y-koppla utan nolla,
möjligen om termostaten är dimensionerad för 400V.
Om ett element stängs av eller kopplas bort så blir spänningen LÄGRE på de andra två.

Den situation som blir problematisk är en kortslutning i ett element.
Med nolla skulle säkringen lösa ut. Utan nolla så kanske den inte gör det,
och då får de andra två elementen överspänning.

/Hasse
 
Som sagt vid bortfall av en av lasterna så blir spänningen lägre över de andra 2, så någon direkt fara är det inte. Men oavsett så är det ganska dumt att skippa nollan om man har prylar som vill ha 230V. Har svårt att tro att det skulle varta ett godkänt sätt att bygga en elanäggning.
 
snaggletooth skrev:
Hmm... Om du menar Y-koppla 230V element utan nolla, skitbra, om man vill blåsa sina element vill säga, när elementens termostater eller regulatorer börjar jobba, vad händer då? Det behöver man ju inte vara raketforskare för räkna ut :eek:
230V element med inbyggd termostat kopplar man naturligtvis med nolla.
Dessutom "blåser" man inte elementen, de får underspänning.
Ett pulsviddsmodulerat element skulle möjligen kunna gå sönder.

Jag är inte raketforskare, däremot har jag yrkeserfarenhet av elinstallation och har jobbat med el i olika former mellan kA och GHz i femton år.
Jag skulle fortfarande stjärnkoppla med 4*1,5 i det specifika fallet, kom gärna med fler argument för att övertyga mig om något annat.
 
Med tanke på att de mekaniska termostaterna numera är ersatta av elektroniska diton så är det helt uteslutet att göra så. Har aldrig sett en sån lösning och är glad om slipper råka på en också :)
 
hempularen skrev:
Som sagt vid bortfall av en av lasterna så blir spänningen lägre över de andra 2, så någon direkt fara är det inte. Men oavsett så är det ganska dumt att skippa nollan om man har prylar som vill ha 230V. Har svårt att tro att det skulle varta ett godkänt sätt att bygga en elanäggning.
Det är tillåtet och förekommer lite härochdär, inte bara vid värmeappareter.
Taklyset på min förra arbetsplats besod av stjärnkopplade natriumarmaturer utan nolla, sedan låg två stjärnor på en 10A trefasgrupp.
 
Jösses vad ni krånglar till de.. Ykoppla IRvärmare? Låter lite överkurs. Dra ut en EKLK 5g1,5 och montera varje värmare, fast anslutet, på varsin fas och nolla. Lätt som en plätt. Behövs ingen 3polig säkring.

Förövrigt så tror jag EKLK 4g1,5 (med brun, vit, svart, gulgrön (utan blå ledare) är DYRARE än vanlig standard 5g1,5.. Och sådan kabel ska du använda om du ska Y-koppla värmarna, eftersom du inte bör använda blå ledare till annat än nolla.
 
Även om man har tvåfaselement kan det vara klokt att dra fram en nolla, det finns element som behöver 230 V för styrningen.
 
snaggletooth skrev:
Med tanke på att de mekaniska termostaterna numera är ersatta av elektroniska diton så är det helt uteslutet att göra så. Har aldrig sett en sån lösning och är glad om slipper råka på en också :)
Har aldrig sett en infravärmare med termostat.
 
Rrrrr skrev:
Jösses vad ni krånglar till de.. Ykoppla IRvärmare? Låter lite överkurs. Dra ut en EKLK 5g1,5 och montera varje värmare, fast anslutet, på varsin fas och nolla. Lätt som en plätt. Behövs ingen 3polig säkring.

Förövrigt så tror jag EKLK 4g1,5 (med brun, vit, svart, gulgrön (utan blå ledare) är DYRARE än vanlig standard 5g1,5.. Och sådan kabel ska du använda om du ska Y-koppla värmarna, eftersom du inte bör använda blå ledare till annat än nolla.
Fyrledare utan blå finns inte, däremot utan gulgrön men det är ju inte aktuellt här.
Fyrledare används vanligen till trefsgrupper som inte kräver nolla och då är blå fas, inget konstigt att hålla reda på för en yrkesman.

Jag hade fortfarande stjärnkopplat, inget krångligt.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.