Det är dags att välja inomhusputs till mina väggar. Har fått lite olika förslag hittills men är ändå villrådig. Väggarna är av Porotherm (se bild), alltså lertegel med bra vidhäftning.

Konstruktören föreslår 15 mm KC-puts alternativt gips-puts. En leverantör förespråkar Webers tunnputs (nummer 261, 8 mm tjock). Min murare tycker att 2-3 mm rödgrund, B-bruk (utstockning) 12 mm och C-bruk (ytputs, kvastad eller filtad) 2-3 mm är ett bra val. En entreprenör som varit och tittat vill ha dit en representant för STO för att välja.

Jag önskar vita väggar med en finish som är lite "industriell", ganska grov, som inte behöver vara exakt jämn.

Priset har blivit en faktor i det här. Har mätt upp ytan till ca 400 kvm i huset och ca 80 kvm i garaget. Vilken teknik har lägst arbetsinsats?


Sido-fundering: OM jag skulle ge mig på att få billig utländsk arbetskraft - vilken teknik har de generellt lättast för? Tänker att de skulle kunna få göra garaget som en test.

2014-07-24 20.28.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Spontant skulle jag säga att murarens och konstruktörens kc-puts känns som mest beprövat. Gipsputs skulle jag nog hålla mig ifrån på insida ytterväggar. Mitt förtroende för weber säger mig att deras 261-bruk är ett bra val även det då det är fiberförstärkt.
 
STO-bruk är förmodligen en alldeles utmärkt produkt, men kolla väldigt noga vad den innehåller för kemikalier. !!!

Förmodar att du vill ha en vägg som "andas" när du valt tegel som stomme.

Då kan valet av fel puts motverka detta ;)
 
M
Mainstream skrev:
Vilken teknik har lägst arbetsinsats?
Gipsputs har väl lägs arbetsinsats skulle jag tro, efter det kommer tunnputsen från weber och kanske eventuellt STO-bruk, som gissningsvis blir likvärdigt webers. Mest arbete blir det tyvärr med kc-bruket då det är grundning, stockning och ytputs i var sin omgång.

Jag tänker att det skulle räcka med en trattsprutad rödgrundning och stockning med B/C -bruk som man filtar och då blir det antagligen det billigaste alternativet.
 
MaxPax skrev:
Spontant skulle jag säga att murarens och konstruktörens kc-puts känns som mest beprövat. Gipsputs skulle jag nog hålla mig ifrån på insida ytterväggar. Mitt förtroende för weber säger mig att deras 261-bruk är ett bra val även det då det är fiberförstärkt.
Till murningen av fasaden kommer Webers M1-bruk att användas. Enligt muraren är detta ett C-bruk som även går att använda inomhus. Kan det vara ett alternativ? Vid fasadmurningen kommer vi ha en stor bland-maskin på plats så jag tänkte man kan effektivisera själva blandadet om det är samma bruk. Det måste ju annars stå för en stor del av arbetskostnaden?
 
MaxPax skrev:
Gipsputs har väl lägs arbetsinsats skulle jag tro, efter det kommer tunnputsen från weber och kanske eventuellt STO-bruk, som gissningsvis blir likvärdigt webers. Mest arbete blir det tyvärr med kc-bruket då det är grundning, stockning och ytputs i var sin omgång.

Jag tänker att det skulle räcka med en trattsprutad rödgrundning och stockning med B/C -bruk som man filtar och då blir det antagligen det billigaste alternativet.
Alltså utan sista ytputs-lagret?
 
M
Mainstream skrev:
Alltså utan sista ytputs-lagret?
ja.
 
Fick tips av en murare i en liknande fråga. Han sa: Välj vem du vill ska putsa och du har förtroende för. Bäst och billigast blir sedan den puts han är mest van vid och föredrar.

Tror det ligger mycket i det.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.