Tossegubbe skrev:
Nej Crawford för 17k går bort men däremot en Martindoor med livstidsgarani är klart värt det, är inga stora saker utan bara det där lilla extra med säkerhet och garantier mm, inga vassa kanter att skära sig på, klämskydd, bättre lack osv
Vad är eg 10k i det stora hela på ett garage för 200k?
10K får jag mycket för iaf.
jag prioriterar inte graraget så högt...
snart har jag som sagt haft mitt i 10 år, klockrent.
vilka vassa kanter?
vilket klämskydd? finns ingenstans du kan klämma dig på.
lacken?
vad för skillnad på lack är det? här har iaf inget hänt..
medans du köper 1 port så får jag 4 st portar för dom pengarna nästan.

nä valet va svinklart i mitt fall iaf.
allt fungerar klockrent än.

mvh
snickar estwing
 
4 som röstar på 1 port och 4 som röstar på 2 portar... Det gjorde ju saken lättare! :D

Priset verkar inte skilja mycket så det lägger jag ingen vikt vid. Några säger att det skulle vara svårare att köra in genom en bred port, men då tänker man nog tex en 5m port istället för 2st 2,5m alltså att "aktiva" portbredden är densamma. Väljer man en bred port som är lika bred som två smala plus väggremsan emellan dem så kan det ju bara bli lättare att köra in.

Med detta har jag kommit fram till att frågan egentligen bara handlar om:
+Bred port gör det lättare att köra in
-Bred port släpper ut lite mer värme och kanske släpper in lite pudersnö ibland.

Måste bestämma mig snarast inför sökande av bygglovet. :p
 
Välj 2 då :D gjorde jag när jag hade riktigt garage på förr-förra huset. Utrymmet i mitten är perfekt för sladdar, kontakter etc. Även om värmeförlusten är mindre än man kanske tror måste det rimligtvis vara stor skillnad på om jag öppnar en port eller hela väggen så lite bättre är det allt med 2 portar. In och ut gick jag genom en vanlig dörr på sidan, dumt att öppna garageporten för att släppa in mej själv bara.
 
Lättare att bygga väggen också med två portar iom att man kan växla av mellan portarna
 
Hmm liten kapning...
Jag tänkte slutligen bygga garaget till sommaren.
Om jag lyckas övertyga kommunen så blir det ett med övervåning men eftersom det är lite trångt mellan husen så är plattan 570*750 cm (allt för att nyttja maximal byggyta).
Frågan är en eller två portar... och får man plats med två portar på 570 cm ?
 
Jag skulle nog välja 2 portar om jag skall ha övervåning. I mitt dubbelgarage vill jag inte ha någon mellanvägg. När jag vill ha övervåning blir spännvidden på 5,7 m i häftigaste laget för bjälklaget uppe. Att då ha en pelare mellan två portar som upplag för en järnbalk ser jag som nödvändigt. Järnbalken kommer då att fungera som en hjärtvägg. Antingen lägger jag åsarna omlott på balken eller så kapar jag in dem i I-balken. Med endast en port misstänker jag att det måste finnas en balk till ovanför och jäms med porten för att kunna bära den andra balken. Den konstruktionen känns klumpig.
 
jag hade lagt in en H-balk.
har själv en med måtten 280x280 mm alltså ett as till balk.
men denna ligger under.
nu kan jag ha balken å lyfta å hänga saker när man grejar.
personligen tycker jag det är snyggare med 2 portar än 1.
men alla tycker vi olika.
mvh
estwing
 
Inget är snyggare än en rejäl bred port.
Min bil är 2 meter bred plus backspeglar och fruns är väl mer normal men det är inga problem att komma in. Har man två portar kan man aldrig ställa en bil i mitten om man behöver mycket plats.
Har man monsterstort garage är väl inte det något problem men jag fick bara bygga 40kvm.
 
Pratar vi yttermått så är svaret ett enkelt nej, en isolerad vägg behöver iaf 20cmx2 och sedan behöver du plats för mekanismen på sidorna om vi inte pratar slagportar?
Problemet med balk förstår jag inte riktigt, 5.7m ger ju ett upplag på ca 5.3m bara och det är inga problem alls utan pelare osv.
Har du porten på gavel så behös inget men är den på långvägg så blir det en stabbig balk över porten, ca en IPE 300 beroende på tak mm.

Utan tvekan skulle jag välja 1st 5m port i ditt fall oavsett.


Scout skrev:
Hmm liten kapning...
Jag tänkte slutligen bygga garaget till sommaren.
Om jag lyckas övertyga kommunen så blir det ett med övervåning men eftersom det är lite trångt mellan husen så är plattan 570*750 cm (allt för att nyttja maximal byggyta).
Frågan är en eller två portar... och får man plats med två portar på 570 cm ?
 
RoTe
styrman1 skrev:
Inget är snyggare än en rejäl bred port.
Min bil är 2 meter bred plus backspeglar och fruns är väl mer normal men det är inga problem att komma in. Har man två portar kan man aldrig ställa en bil i mitten om man behöver mycket plats.
Har man monsterstort garage är väl inte det något problem men jag fick bara bygga 40kvm.
Finns hjuldollys att placera under bilens hjul om du behöver ställa bilen i mitten.
 
RoTe skrev:
Finns hjuldollys att placera under bilens hjul om du behöver ställa bilen i mitten.
Ja man lyfter alla fyra hjulen med domkraft och lägger en dolly under varje hjul och drar bilen någon meter i sidled för att sedan göra det man ska och sedan tvärt om för att få ut bilen. det känns som att det kommer göras.
 
RoTe
styrman1 skrev:
Ja man lyfter alla fyra hjulen med domkraft och lägger en dolly under varje hjul och drar bilen någon meter i sidled för att sedan göra det man ska och sedan tvärt om för att få ut bilen. det känns som att det kommer göras.
Finns ju varianten som inte kräver domkraft, har använt dom själv när jag kört bärgare. Tar inte ens en minut så är fyra hjulen uppe på dollys... Visst, man får betala en del, men portar kostar också!
 
Visst kostar portar men en bred är billigare än två smala helt klart ;)


RoTe skrev:
Finns ju varianten som inte kräver domkraft, har använt dom själv när jag kört bärgare. Tar inte ens en minut så är fyra hjulen uppe på dollys... Visst, man får betala en del, men portar kostar också!
 
Jag följer tråden och kliar mitt huvud...

Tycker nog att en bred ser en aning lyxigare ut och den kan underlätta att köra in, men det är inte ofta jag kommer behöva stå i mitten och till en början kommer det stå en veteranbil på ena sidan som vintertid troligtvis föredrar en port bakom sig som alltid är stängd.

Alltså, skillnaderna känns så små. Jag har inte hittat nåt starkt argument för det ena eller andra. Ena stunden tänker jag att jag tar en bred eftersom det är en gnutta snyggare och lättare att köra in, nästa stund tänker jag att jag tar två smala eftersom det sägs vara en gnutta mer värmeekonomiskt och att det troligen är lättare att bygga utan stålbalkar och dyl?

Är det förresten nån som har svart på vitt att det drar mindre energi med två portar? Jag tänker att det faktiskt skulle kunna vara tvärt om. Visserligen släpper man ut mer värme när man öppnar, men en kort vädring gör nog inte så mycket som en konstant långvarig dito. Två portar har ju fyra vertikala port-karm skarvar medan en bred port bara har två.
 
Ja, men då har du ju undermedvetet gjort ditt val. En bred port. Sätter du porten på gaveln behöver du inge balk. Balk behöver du om du skall ha öppningen på långsidan för att klara lasterna från taket.
Beträffande Scout:s garage, vill jag däremot där ha en balk mellan två garageportar och en längsgående mitt i garaget som bjälklaget till övervåningen vilar på. Med en spännvidd på 5,3 m är jag ganska övertygad att det blir problem att inte få ett sviktande golv. Ja, naturligtvis kan man gå upp i höjd på bjälkarna eller kanske använda masonitbalkar. Det behöver man nog räkna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.