Anna1984 skrev:
Ok, men efter att jag sprutat på färgen så ska jag alltså dra ut den med en pensel? Är det för att färgen ska tränga in ordentligt eller? Gjorde du så när du målade på 30 min?
Man gör det bla för att den skall komma in i hörn och för att det inte skall bli rinnigt. Skulle man täcka helt med sprutan så skulle det bli väldigt mycket färg och rinningar.

Jag la ut på ca 1m2 åt gången och sedan strök ut det med penseln.
 
Robert-san01 skrev:
Man gör det bla för att den skall komma in i hörn och för att det inte skall bli rinnigt. Skulle man täcka helt med sprutan så skulle det bli väldigt mycket färg och rinningar.

Jag la ut på ca 1m2 åt gången och sedan strök ut det med penseln.
Ok, tack för tipset. Rinningar vill man ju inte ha. Men det gick fortfarande snabbare än att köra endast med pensel?

Men hur är det med målning på andra material som tex innerväggar. Blir det inte rinningar där med om man lägger på endast med sprutan?
 
Det går fortare. Även om man räknar in maskning mm så säger jag spruta huset. Skall du pensla är du beroende av bra väder 2-3dagar och med spruta 1dag. Och det per varv. Jag målade mitt hus 2012 och det var en av de regnigaste somrarna på länge. Här var det nästan bara den veckan jag målade huset på som det var sol i Aug.

Innervägar är släta och suger inte som fasad kan. Har inte sprutat gips mm själva men det skall man inte behöva efterstryka.
 
Robert-san01 skrev:
Det går fortare. Även om man räknar in maskning mm så säger jag spruta huset. Skall du pensla är du beroende av bra väder 2-3dagar och med spruta 1dag. Och det per varv. Jag målade mitt hus 2012 och det var en av de regnigaste somrarna på länge. Här var det nästan bara den veckan jag målade huset på som det var sol i Aug.

Innervägar är släta och suger inte som fasad kan. Har inte sprutat gips mm själva men det skall man inte behöva efterstryka.
Kanon, tack för svaren. Mitt hus kommer endast grundmålat. Jag har fått rådet att huset ska målas två gånger med fasadfärg inom 1 års tid. Menar man antal lager, eller att jag ska måla huset två olika gånger?
 
Anna1984 skrev:
Kanon, tack för svaren. Mitt hus kommer endast grundmålat. Jag har fått rådet att huset ska målas två gånger med fasadfärg inom 1 års tid. Menar man antal lager, eller att jag ska måla huset två olika gånger?
Kan tänka mig att de menar att du skall måla det två varv och det i princip i samma sväng. Mitt hus var också braa grundat när det kom och när det var rest målade man det två varv med en dags mellanrum.

Jag skulle vara noga med att kolla fukthalten i virket när du skall måla det så det gärna har krympt klart när du drar på täckfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.