Om man ändå ska köra på en utanpåliggande central så känns det ju smartare att satsa på en riktigt stor utanpåliggande central istället för 4-6 styckan av Hager Gamma. Visserligen så kanske det ska vara en central på någon till plats, men ändå..

//Patrik
 
Tack för kloka tankar!

Har nu bestämt mig för att köra på elektrikerns rekommendation, med motivation ungefär såsom GK100 skriver. Min tanke är att det då kommer att fungera - både arbetet och resultatet. Risken om jag lägger mig i och dikterar användning av annan central är att processen fram till ett fungerande slutresultat blir besvärlig. Så för att processen ska bli rimligt smidig offrar jag således lite av den framtida flexibiliteten, och får en inte lika snygg installation. Men det får det vara värt.

Låt mig gärna veta om någon tycker att jag resonerar helt fel.
 
Är det ditt hus ska du naturligtvis välja den central du vill...om elektriker inte kan acceptera det är det fel person att göra jobbet....
 
Enk Projektet skrev:
Är det ditt hus ska du naturligtvis välja den central du vill...om elektriker inte kan acceptera det är det fel person att göra jobbet....
I sak håller jag med dig, men om kunden proppsar på att man ska montera t.ex. en RUTAB-central istället för dyrare dito så är jag inte med. Vill kunden ha ABB istället för Hager eller en stor central istället för flera mindre Hager Gamma så håller jag med om att kunden måste få ha sista ordet.

//Patrik
 
Läste diskussionerna gällande om det ska centraliseras eller ej och jakten på små undercentraler...
Jag funderar på denna box. Dock för infällnad. Och fördel/nackdel med att anslutande rör enbart blir ovan och under.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=216718
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.