Yes, marktrycket är 0.31 kg/cm2. Larverna är inte så stora på såpass små maskiner.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
Har samtalat med konstruktören och han säger att S80 klarar trycket.
Betongens tjocklek bör ökas till 120 istället för 100.

Och jag borde lägga en överkantsarmering i samma omfattning som underkantsarmeringen.
Vet dock inte vad han menar med underkantsarmering, ser ingen armering i underkanten på hans ritning.
Ska fråga.

Ska även fråga om det går att andra till 150 cellplast och 150 betong för att kunna använda färdiga element på 300.
Han menar att du ska lägga in ytterligare ett lager armering. Men det kommer inte bli mycket kvar mellan lagren: 50 täck + 8+8 armering i överkant =66 mm samt 35+8+8 i underkant=51 mm
66+51 Ger 117 mm vilket innebär att du har teoretiskt 3 mm mellan armeringslagren. Ska det vara dubbelarmerat skulle jag gått upp till minst 180 mm gärna mer. Det är en "elak" exponeringsklass som kräver en del för att få till. En S80 isolering är lite snålt. Tycker du gör rätt i att kika mer på långtids lasten. S150 eller S200 låter rimligt.
Läste lite snabbt med 35 mm täck. Matti har rätt i det han skriver.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Underkantsarmeringen håller ihop den nedre delen på plattan, så den inte kroknar nedåt, lägg den ca 40 mm från botten. Sen ca 60 mm ska överkantsarmeringen vara från underkantsarmeringen. Den håller då för ihoptrycket uppifrån som blir i överkanten. Rutmönster armering lämpligt 8 X 100 mm och plattan 150 mm tjock. Kan inte bli fel. Men andra har säkert andra åsikter om armering och platta. Göm inte att vibbra ordentligt så all ev luft som finns går ut. Blir alltid luft vid utlägg av betongen.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Tycker ni att exponeringsklasserna XD3 och XF4 är rimliga eller nödvändiga för ett garage? Förutsätter folk att det är de klasserna när de köper ett hus och det finns ett garage?
Jag kommer inte att parkera snöig bil i garaget. Vad nästkommande ägare är deras problem.
 
J jonaserik skrev:
Underkantsarmeringen håller ihop den nedre delen på plattan, så den inte kroknar nedåt, lägg den ca 40 mm från botten. Sen ca 60 mm ska överkantsarmeringen vara från underkantsarmeringen. Den håller då för ihoptrycket uppifrån som blir i överkanten. Rutmönster armering lämpligt 8 X 100 mm och plattan 150 mm tjock. Kan inte bli fel. Men andra har säkert andra åsikter om armering och platta. Göm inte att vibbra ordentligt så all ev luft som finns går ut. Blir alltid luft vid utlägg av betongen.
Tack för informationen!

Det som förvirrar lite är nog att det i ritningen han har gjort sedan tidigare bara finns en armering utritad och den ligger i överkant. Sedan säger han att jag ska lägga till en överkantsarmering. Men det är väl bara slarv i ritningen rent visuellt då kanske.
 
  • Ritningsdetalj av byggprojekt som visar betong och armering, med text och en röd pil som pekar på armeringens placering i överkant.
Det med snö/vatten och andra delar som följer med in. Numera får det inte finnas en golvbrunn i garagen, utan att det finns en riktig oljefrånskiljare. Har det framkommit något i bygglovet om detta.
 
Jag har inte ansökt om golvbrunn och har inte tänkt att ta med någon.
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Tack för informationen!

Det som förvirrar lite är nog att det i ritningen han har gjort sedan tidigare bara finns en armering utritad och den ligger i överkant. Sedan säger han att jag ska lägga till en överkantsarmering. Men det är väl bara slarv i ritningen rent visuellt då kanske.
Klart lite fel i texten, det ska nog vara att det ska till en underkantsarmering. Med dom tyngderna och bara överkantsarmering så kommer plattan att vika sig ner. man kan säga att det blir som en liten sjö under när plattan ger sig. Den viktigaste armeringen för att hålla plattan plan är underkantsarmeringen.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Underkantsarmeringen håller ihop den nedre delen på plattan, så den inte kroknar nedåt, lägg den ca 40 mm från botten. Sen ca 60 mm ska överkantsarmeringen vara från underkantsarmeringen. Den håller då för ihoptrycket uppifrån som blir i överkanten. Rutmönster armering lämpligt 8 X 100 mm och plattan 150 mm tjock. Kan inte bli fel. Men andra har säkert andra åsikter om armering och platta. Göm inte att vibbra ordentligt så all ev luft som finns går ut. Blir alltid luft vid utlägg av betongen.
Nja, överkantsarmeringen har i det här fallet med sprickviddsbegränsningen att göra som en följd av vald exponeringsklass. Trycket i sig klarar betongen utmärkt utan armeringen.
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Tycker ni att exponeringsklasserna XD3 och XF4 är rimliga eller nödvändiga för ett garage? Förutsätter folk att det är de klasserna när de köper ett hus och det finns ett garage?
Jag kommer inte att parkera snöig bil i garaget. Vad nästkommande ägare är deras problem.
Det är rätt klass för ett garage, men jag tycker att det är överdrivet för ett privatbilsgarage där man sällan parkerar snöiga bilar. Jag skulle valt en XC3 om jag skulle gjort det till mig själv med dina förutsättningar. Men stäm av med din konstruktör.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
Nja, överkantsarmeringen har i det här fallet med sprickviddsbegränsningen att göra som en följd av vald exponeringsklass. Trycket i sig klarar betongen utmärkt utan armeringen.
Allt är beroende på underlagets konstruktion, som då ska vara i princip bergfast. Och att ställa en tyngd på ca 5 ton på en platta utan armering. Jag skulle aldrig ta den risken. Men alla är olika i sina tankar.
 
J jonaserik skrev:
Allt är beroende på underlagets konstruktion, som då ska vara i princip bergfast. Och att ställa en tyngd på ca 5 ton på en platta utan armering. Jag skulle aldrig ta den risken. Men alla är olika i sina tankar.
Fast det är inte det jag skriver. Det är överkantsarmeringen som avses.
 
Fick ytterligare ett svar från konstruktören nedan.

Den tryckta delen på cellplasten med 120 tjock betong blir 1.63m2. 30 kN på 1.63 m2 ger ~19kn/m2.
Men kan använda s100 ändå om jag känner mig tryggare med det.

När man har lindringt med vatten under plattan och risk för frostsprängning så kan man minska täckskikten till 25 mm i underkant och 35 mm i överkant.

B 500 BT används fortfarande parallelt med K500C-T. Kvaliteérna är jämförbara. Han skulle uppdatera sin mall.

Han säger att han har tagit i när det kommer till exponeringsklass. Kanske överkurs i ett garage.
När det kommer till betong så är det oftast vct som bestämmer hållfastighetsklassen. Försök hålla max 0,45-0,50 det ger kanske betong c30/37.
 
Redigerat:
Har du bestämt vilken leverantör du ska ha till betongen? Det finns idag andra recept för betong för att klara av XD3 som är mer lättarbetade. Jag tycker absolut du ska satsa på XD3 då du inte kommer få problem med att betongytan släpper pga salter som följer med bilen in.
Du kan absolut köra 150mm cellplast och betong, det enda du behöver tänka på är armeringsdistanserna mellan armeringsnäten så du får överkantsarmeringen på rätt plats.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Har kollat på några leverantörer. Ska ringa runt i veckan tänkte jag. Får se vad de säger.

Ang 150 betong så tror jag inte det är nödvändigt men kanske nämner det igen för konstruktören, får se vad han säger. Vill ju helst inte gå emot honom om han säger 120.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.