S
Hej funderar på att skaffa en planhyvel för mindre amatörjobb.
Någon som kan rekommendera någon av dessa?
http://m.clasohlson.com/se/Rikt-&-planhyvel-Cocraft/30-9131
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Hyvel/Planhyvel-P-330-2000037497/
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...etningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/

Spontant brukar jag inte vilja köpa för billiga verktyg då dessa har en tendens att vara tråkiga att jobba med dock känns en riktigt kvalitetsmaskin lite väl dyr och därav behöver jag antagligen kompromissa en del.
Har tyvärr inte hittat något på begagnatmarknaden som varit lockande.
 
Vilken tråkig människa jag är, men. Har du inte möjlighet att bevaka Blocket? En begagnad Inca verkar vara en prisvärd maskin många gånger!
 
Gick bara för ett par månader sedan i samma funderingar, snubblade över en jättefin Emco Rex B20 för 2500:-, och efter att ha slipat upp stålen är den superrolig att använda!

Spånhanteringen är mindre kul :), men går nog att lösa. Rekommenderas varmt.
 
S
Rekommendationen är med andra ord satsa på en billig begagnad maskin istället för dom billiga nyprismaskinerna
 
P
Jag gick runt och kollade på de där billigaste maskinerna och tror nog att de gör sitt jobb, men jag hittade ett par saker emot att köpa dem.

  • Utställningsexemplaren kändes lite rappliga map in/utmatningsbord och höjdinställning
  • Kommer det att gå att få tag på utbytesblad och reservdelar om några år när man behöver dem?

Jag kände att jag inte orkar ha en gammal maskin till att renovera annars får Inca och Kitty bra betyg här på forat. Mitt val blev att beställa en Jet hyvel från Axminster, den kostade 4000 inkl frakt så den ligger lite utanför ditt prisspann, men jag kan rekommendera den efter ett enkelt test i alla fall.

Min tanke är att de billigaste maskinerna nog gör sitt jobb, men inte perfekt och att man får räkna dem sin engångsmaskiner såtillvida att det inte finns några reservdelar att få tag i den dag man behöver dem. Jag har därför svårt att rekommendera dem överhuvudtaget. Jag skulle hellre välja en äldre begagnad maskin av känt märke för samma peng.
 
Clas Ohlsons fungerar väldigt bra, förutom en svets som släppte i bordet på tre exemplar under två månader.

Projektet blev dock klart så står man ut med ett par extra resor för garantibyten är den rätt ok. Fick pengarna tillbakapå sista.

Själva hyveln fungerade alltså bra, men bordet på CO's är alldeles för klent.
 
S
Jag sätter en bevakning på Blocket och dyker inget upp inom lämpligt avstånd /Pris så kanske det blir en beställning från axminister.
Tackar för snabb och bra hjälp
 
Jag bevakade Inca/rikt/planhyvel en tid i höstas... Dalarna kändes som ett svart hål gällande hyvlar..

Till sist fick jag tag i en 3fas Inca med tersa-cutter på Sollerön.
Så ge inte upp! :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag väcker liv i denna tråd så här några år senare.

Detta med att hitta en begagnad hyvel är inte lätt, och verkar bara ha blivit svårare sedan denna tråds början. Jag har hållt öga på Blocket (mitt län + angränsande) senaste halvåret, och sporadiskt innan dess. Det verkar finns två alternativ:

1. För 2000-5000kr: Trasiga industrimaskiner där du får maskinen och vad ägaren tror är delarna som måste bytas, sedan funkar den vettu!
2. För 15 000 kr och uppåt: fungerande industrimaskiner, riktiga as med två meter gjutgärnsbord som väger ett 500kg och går på trefas. Ganska rejält bortom min budget för att inte tala om utrymme...

Så ja. För mig som kommer hålla mig på begränsad hobbynivå verkar den där planhyveln från Biltema mer och mer lockande, inte många alternativ som klarar hela 32 cm hyvelbredd för ca 3200 kr. Hur besviken kommer jag bli om mina förväntningar inte är alltför höga? Jag räknar med att precisionen kommer vara sisådär, det enda som oroar mig är klena motorn på bara 1.5 kW. Någon som har erfarenhet?
 
Jag har en Emco Rex 2000. Finns också en stadigare variant som heter b20.
Dyker upp titt som tätt på blocket. Priset bör ligga mellan 1500 - 3500 beroende på skick och tillbehör.
400v motor, Rex 2000 är i plåt men helt ok precision. Kräver regelbunden inställning och lite kärlek men fungerar bra. B20 är i gjutjärn och lite dyrare men bättre precision.

jag tror båda varianterna är bättre alternativ än Classe Olssons, eller Biltemas grejer.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag har en Emco Rex 2000. Finns också en stadigare variant som heter b20.
Dyker upp titt som tätt på blocket. Priset bör ligga mellan 1500 - 3500 beroende på skick och tillbehör.
400v motor, Rex 2000 är i plåt men helt ok precision. Kräver regelbunden inställning och lite kärlek men fungerar bra. B20 är i gjutjärn och lite dyrare men bättre precision.

jag tror båda varianterna är bättre alternativ än Classe Olssons, eller Biltemas grejer.
Okejrå, får väl ge det några månader till och se om det dyker upp något. Någon annanstans jag borde leta annat än blocket?
 
Har en granne som köper en del verktyg och maskiner på PS Auktioner och rekommenderade mig att hålla koll där. Det har dock inte blivit aktuellt då jag hittills hittat mina maskiner på blocket så jag kan inte uttala mig för egen del.
Dock är grannen en trevlig kille som värderar grannsämjan i andra sammanhang så jag tror inte att han vill skjuta den i sank med det här tipset... ;)

Tålamod och lite tur är A och O samt att berätta för "alla" man pratar med vad man är ute efter; chansen ökar mångfalt att hitta det man vill om andra vet vad man vill ha. Människor vill ofta hjälpa till om de kan, är min erfarenhet.
//Ronnie
 
S Simba83 skrev:
Rekommendationen är med andra ord satsa på en billig begagnad maskin istället för dom billiga nyprismaskinerna
Ja det är nog det enda man kan göra, dom där nya maskinerna är skräp.
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det är nog det enda man kan göra, dom där nya maskinerna är skräp.
Hej, Jag kan meddela att jag efter några månaders väntan fick tag på en rikthyvel från Inca för en riktigt bra peng,saknar dock plan funktion.dom verkar lite svårare att få tag på. Alltså rik/plan hyvlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.