Hej!

Ska gjuta en bordsskiva till ett nytt matbord.
Formen (1800x800x35mm) är byggd i formplyfa och armerad med 4 st fi12 järn i längsled samt 8 st bistål40 i tvärled. Gjuter skivan med formen liggandes på golvet och kommer låna hem en vibrostav från jobbet till detta.

Nu till min fråga:på internet ses väldigt varierade rekommendationer kring valet av betongsort. Hade tänkt gjuta med weber C32/40 Gjuta Fin. Har någon använt denna tidigare till liknande moment?

Ni som gjort detta tidigare, vad har ni använt för betong och hur blev resultatet?

Undrar även om efterbehandlingar, hur har ni gjort(metod och produkter) och hur blev resultatet?

Tack på förhand
 
AXS
Det där blir ingen lätt skiva! 20mm räcker. Kanske det duger med en kant ytterst som är tjockare?
Personligen gillar jag att lägga upp skivan på bockar när jag gjuter, men det krävs några stycken.

Expanderbetongen är hård och ytan blir som glas, mycket snyggt. Finbetong blir matt och kan kännas lite porös.
Inte testat gjuta fin, men kan säkert funka beroende på vad för yta du vill ha.

Betong är ju så pass billigt att du kan köpa några olika säckar och gör några testbitar.

En annan idé kan vara flytspackel. Inte använt det till så stora skivor själv. Men till mindre bitar är det överlägset.
Ingen vibrering eller raka. Och så lättare att blanda.

Efterbehandling förändrar alltid färgen. Gillar det inte... Men sök och du skall finna.
 
Ok, tack för svaret. hur får du dina skivor skyddade mot fläckar samt dammfria om du inte efterbehandlar dem?


Funderade på expanderbruk men valde(av snålhet) finbetong istället. Drar o köper en säck expanderbruk och provgjuter med bägge. Återkommer med bilder och reflektion efteråt.

Någon som har tips på vilken efterbehandling som krävs? Slipning? Impregnering? Olja eller vax eller något annat?
Jag vill uppnå en jämngrå yta utan synlig ballast. Givetvis vill jag också ha en skiva som är hållbar, dammfri och resistent mot fläckar.
 
AXS
Det blir lite fläckar, men expandern klarar mer än vanlig betong.
Finns 2-3 bra trådar här på forumet om ytbehandling, men hittar inte de just nu.
Testa innan, det är lätt att bli besviken.

Slipa kanterna, men resten ska inte behövas. Slipar du så kommer ballasten fram.
Men om du vill ha helt jämn färg får du jobba mycket. Armering brukar synas som streck bland annat.

Du kan ta första säcken med expander, vänta lite och sen på med finbetong.
Blir lite billigare och du kan använda de säckar du köpt.
 
Ok, tycker ytan iofs blir fin som den är när man har formplyfa som form så att skippa slipning låter bra!

Till ytbehandling då istället: vad rekommenderar ni som har provat lite olika?
Funderar på stensåpa eller linolja direkt på den oslipade ytan, någon som provat??
 
Gjöt igår 6 st provbitar varav 3 med Webers expanderbruk EXM702 och 3 st med Webers gjuta fin. Ska ligga några dagar o härda nu, återkommer med resultat...
 
Intressant. Detta skall jag följa.
 
AXS
Spännande! Du kommer troligen märka stor skillnad i yta.
Vibrerade du något? Noga med doseringen av betongen?

Du kan nog forma av kanterna ganska snabbt, men för bäst yta vänta iaf 3 dagar innan du vänder.
 
Ja, verkligen spännande just nu! Hade tänkt forma av på torsdag kväll då plattorna vattenhärdat i 4 dygn. Torde räcka...

Vibrering: körde med vibrostav(22 mm tub) i ca 30 sekunder per provbit(200x200x35mm). Förhoppningsvis tillräckligt för att få ut luften men inte tillräckligt för att separera betongen. Vi får se på torsdag!
Vad gällde blandningen så följde jag doseringen på säcken för respektive betong, inga konstigheter. Förvånande att vattendoseringen skiljde så pass mycket, 2,5 l/säck för gjuta fin och 3,5 för expanderbruket. Givetvis krävdes lite mer vibrering av den styvare gjuta fin än för expanderbruket. Återkommer på torsdag!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa! Hoppas det kommer bilder ;)
 
S
Om du fogar hörnen i formen så behöver du inte slipa dem senare.

Borde man inte kunna ha i mer vatten så att det blir lättare att få det att flyta ut? Det är ju ingen bro...
 
S
ImageUploadedByByggahus.se1351584194.626018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blir kanten om man fogar innan.
 
  • Gilla
PutteMensa
  • Laddar…
Jag la siloconfog i formskarvarna innan gjutning. Dessvärre verkar jag varit tillfälligt blind i bygghandeln då jag råkade köpa vitt silicon, får se om den färgar av sig...:(
Hur vanskligt det är att fuska med vattentillsatsen beror ju lite på vad man ska använda betongen till. Mängden vatten vid blandning är direkt kopplat till hur tät mot inträngning betongen blir när den är färdighärdad. För en pall eller fönsterskiva som inte utsätts för någon väta torde det inte innebära problem. Det jag gör är ett matbord som jag vill få så tätt som möjligt mot spillt vin och dylikt... Dessutom, lösare konsistens än korrekt blandat expanderbruk finns nog ingen anledning att ha, det är väldigt rinnigt.

Vad är det du har gjutit sinuslinus? Hur blev resultatet?



Kul att du nämner broar, mitt yrke till vardags. Trotts mångårig vana av betong och fullt certifierad för att leda gjutnigarna av rikets infrastruktur så känner jag viss osäkerhet kring ett sånt här "pluttprojekt"... Kan ha o göra med att det är yrkesgubbarna på byggena som gör själva jobbet dock ;)
 
S
Skulle kanske också vara att det är lite annan ytfinishkrav på infrastruktur och möbler.
Tänker mig att formsnickarna inte är så kaxiga om de skulle handsinka lådor. ;-)

Ja, vad är det jag har gjutit? Ett konstnärligt skolprojekt är det, inte ett fågelbad som man kanske kan tro. Även om det de senaste åren legat i trädgården på landstället hehe.

Jag kan lägga upp en bild i helgen men det är en avgjutning av min rumpa som jag sen gjöt en stolsits av. Av de konstiga och konceptuella saker jag gjort så är detta nog det mest opraktiska. :-D
 
S
För övrigt så är vattenglas det som brukar rekommenderas om man ska ha nån ytbehandling. Har dock aldrig riktigt fattat vad det är för något...

Och för att minska ner vikten kan du testa med att gjuta in något lättare skivmaterial. Kommer väga mycket mer än du vill ändå. Då blir det mycket lättare att fästa i underredet också.

Har du funderat över färg? Det går att blanda i upp till 10% pigment men det har du kanske koll på från ditt yrke. Tex Årstabron för tågtrafiken som är rödfärgad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.