Tebax skrev:
Hur menar du med 40kw elspets?
Fel skrivet av mig ska vara 40 kwh i elspets per år.
 
smurfen72 skrev:
Fel skrivet av mig ska vara 40 kwh i elspets per år.
Ja det var då inte mycket. Tar då många många år att räkna hem en dyrare pump och ett borrhål extra då..
Så då känns det inte alls så aktuellt. Tänker jag rätt?

61 öre per kWh, och fast avgift på 6600kr
 
Redigerat:
Men sen tillkommer garaget vad nu det kräver i värme.
 
Kanske ska till lägga att i kalkylen är beräknad framledning vid dut 55 grader och vet inte hur bra kalkylerna stämmer men det är den som installatörerna använder i alla fall.
 
smurfen72 skrev:
Enligt Bosch dimensionerings program rekommenderas 220 meter aktiv borra till en 10 kw vp vilken ska hålla 21 grader hos dig utan elspets en 8 kw vp vill ha 187 meters borra och 40 kw elspets per år vilket låter lågt och kommer öka om du kopplar på garaget. Minsta borr djup programmet accepterar är 164 meter aktiv till en 10 kw vp vilket ger 0 i elspets.
Lutar åt en 10kw G3a nu, tror du jag gör rätt val?
 
Excel
Tebax skrev:
Lutar åt en 10kw G3a nu, tror du jag gör rätt val?
Låter som ett bra val, jag pyntade 50.000kr för 230 meter. 6 meter foderrör pga spickor i berg.
 
Excel
Jan nämna att jag klarar ca -30 utan spets. Då går kompressorn konstant:)
 
Excel skrev:
Jan nämna att jag klarar ca -30 utan spets. Då går kompressorn konstant:)
Låter riktigt bra :) Då tror jag att jag tar en 10kw istället. Vad tar pumpen i förbrukning för dig?
 
Excel
5.571kWh per år, en minskning med 85% direktverkande el innan.
 
Tebax skrev:
Låter riktigt bra :) Då tror jag att jag tar en 10kw istället. Vad tar pumpen i förbrukning för dig?
Men glöm inte att en 25 % kraftigare vp kräver 25 % mera flöde för att gå bra och den kräver antagligen lite mera vatten volym.
 
smurfen72 skrev:
Men glöm inte att en 25 % kraftigare vp kräver 25 % mera flöde för att gå bra och den kräver antagligen lite mera vatten volym.

Kan du förklara lite bättre?:cool:
 
Excel
smurfen72 skrev:
Men glöm inte att en 25 % kraftigare vp kräver 25 % mera flöde för att gå bra och den kräver antagligen lite mera vatten volym.
De 25 procent är 500w. 10an har något bättre Cop. När det är som kallast och elspetsen behövs brukar elen vara som dyrast. :|
 
Tebax skrev:
Kan du förklara lite bättre?:cool:
Om man väljer en vp som lämnar 25% högre effekt måste radiator systemet klara det ökade flödet med 25% annars kommer den större vp få högt delta dvs inte gå som den är avsedd. Sen kräver en större vp ofta lite mera vatten för att start stopp ska bli ok.
 
Excel skrev:
De 25 procent är 500w. 10an har något bättre Cop. När det är som kallast och elspetsen behövs brukar elen vara som dyrast. :|
Vad menar du med 500 watt ? Att köpa större vp för att slippa elspets är en klok ide men då kanske man även måste köpa andra delar så man ger vp bra drift förhållande.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
smurfen72 skrev:
Vad menar du med 500 watt ? Att köpa större vp för att slippa elspets är en klok ide men då kanske man även måste köpa andra delar så man ger vp bra drift förhållande.
Jag menar att 10an drar 500w mer än 8an.
Jag håller med dig, firman som levererar bör kunna beräkna fram om det är en 8a eller 10a som passar bäst i TS fall. Varför inte göra 2 energikalkyler och jämföra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.