Borrhålets längd beror mer på totala energiuttaget än värmepumpens toppeffekt. Men oavsett vilket så skulle jag har borrat mer än det offererade djupet.
Nackdelen med en för stor värmepump är att den går mycket on/off när värmebehovet är lågt, men det kan man ju fixa med en lagom stor arbetstank. Det löser även andra problem och tillkortakommanden, så en sån skulle jag ha satt in iallafall...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Huset är ett 70talshus med 70mm eller om det var 90mm isolering i ytterväggarna, treglasfönster, klen isolering på vinden. Cirka 15-20cm glasull. Enplansvilla med källare, dränerad och isolerad med pordrän. 100m2 per plan, hela källaren är uppvärmd. Priset vi fått är efter rotavdrag. Det ligger i Ludvikaområdet.
Ok. Ludvika har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -20,7 °C enligt Boverkets tabell. Utifrån husets storlek och ålder skulle jag då säga att HE C7 blir för klen och ni bör välja HE C9 och gärna lägga på lite på borrhålsdjupet så det också finns marginal för framtiden. Som sagt bra pris ni fått och då är det självklara valet bergvärme om det går bra att borra på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.