S
Hej!

Har idag en IVT 290 A/W Optima (Luft vatten värmepump)

Årsförbrukningen för huset ligger kring 18 000 kwh och då är det ganska kallt inne, runt 19 grader.

Nu är det aktuellt att byta värmesystem och då kollar vi på bergvärmepump.

IVT Greenline HE C7 har vi fått offererat 166630 för installationen inkl. borrning. 160m + 6m rördrivning.

Men jag funderar på om inte C7 är lite klen? Om man istället väljer en C9, måste man då också borra längre?
 
290 A/W är elpannan inne. Vilken modell och storlek på värmepump är det ni har?
 
När är huset byggt och hur stort är det? Antal våningar? Tilläggsisolerat? Vilken del av Dalarna pratar vi om? Priset ni fått för bergvärmen låter ovanligt bra med tanke på hur priserna annars har dragit iväg enormt uppåt senaste 1½ åren.
 
S
useless useless skrev:
290 A/W är elpannan inne. Vilken modell och storlek på värmepump är det ni har?

Det är en IVT Optima 900 ute.


Huset är ett 70talshus med 70mm eller om det var 90mm isolering i ytterväggarna, treglasfönster, klen isolering på vinden. Cirka 15-20cm glasull. Enplansvilla med källare, dränerad och isolerad med pordrän. 100m2 per plan, hela källaren är uppvärmd. Priset vi fått är efter rotavdrag. Det ligger i Ludvikaområdet.
 
S
J Josth skrev:
När är huset byggt och hur stort är det? Antal våningar? Tilläggsisolerat? Vilken del av Dalarna pratar vi om? Priset ni fått för bergvärmen låter ovanligt bra med tanke på hur priserna annars har dragit iväg enormt uppåt senaste 1½ åren.
Se svar ovan
 
Ok. Optiman är en ganska gammal pump som inte presterar jättebra när det är kallt, vilket gör att ni förmodligen behöver ganska mycket tillskott idag.
Vad säger Regon om drifttimmar påkompressor och tillskott?
 
S
useless useless skrev:
Ok. Optiman är en ganska gammal pump som inte presterar jättebra när det är kallt, vilket gör att ni förmodligen behöver ganska mycket tillskott idag.
Vad säger Regon om drifttimmar påkompressor och tillskott?
Detta är infon jag får ut. Hittade ingen total förbrukning på elpatron men det finns iaf för senaste månaderna. Mars sticker ut lite på elpatron då jag använt extra varmvatten ganska ofta.

Digital display visar varmvattenförbrukning per månad och klockslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-display visar elförbrukning i kWh för olika månader, en grön indikatorlampa och en gulfärgad ratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LCD-skärm visar drifttider för värmesystem per månad, klockslag nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar drifttider och energiförbrukning på svenska, möjligen för värmepump eller liknande system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, man måste nog in på fabriksnivån för att se alla siffror. Dvs, gå till "accessnivå" och knappa in dagens datum, men lägga på ett på varje siffra.
 
S
useless useless skrev:
Ja, man måste nog in på fabriksnivån för att se alla siffror. Dvs, gå till "accessnivå" och knappa in dagens datum, men lägga på ett på varje siffra.
De där bilderna är från fabriksnivån.
 
Är det inte servicenivån? Dvs dagens datum som kod?


Eller förresten... Jag missade sista bilden.
 
S
useless useless skrev:
Är det inte servicenivån? Dvs dagens datum som kod?
Nix, dagens datum +1 :)
 
Ja, det är väl inga anmärkningsvärda siffror. Optima 900 ger ju långt ifrån några 9 kW när det är kallt. Runt 7 kW vid +7 om jag inte minns fel? Så rent matematiskt borde en 7 kW bergvärmepump vara hyfsat jämförbar.
 
S
useless useless skrev:
Ja, det är väl inga anmärkningsvärda siffror. Optima 900 ger ju långt ifrån några 9 kW när det är kallt. Runt 7 kW vid +7 om jag inte minns fel? Så rent matematiskt borde en 7 kW bergvärmepump vara hyfsat jämförbar.
Finns det några nackdelar med att ta en 9kW istället? Vi skulle ju gärna höja temperaturen på vintern nån grad. Om vi väljer en 9kW istället, innebär det per automatik att hålet måste bli djupare då?
 
D
Bra pris. Så bra att du borde lägga lite på så att du får ett hål på 200 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.