Tjena.
Jag sitter för närvarande och planerar hur jag ska ha det med belysning i köket, framför allt under skåpen.
Köket i dagsläget är ca 360cm långt med kyl/frys.
Från vänster: kylfrys, överskåp 40cm , spiskåpa, fönster 50cm brett, överskåp 80cm+50cm
Såhär ser köket ut:

3D-rendering av ett kök med vit inredning, kyl/frys till vänster, spishäll, ugn och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Antar att vinklad bänkbelysning är bäst?
https://www.elon.se/belysning/inomhusbelysning/bankbelysning/malmbergs-cabinett-horn-10w

Isåfall tänkte jag 1x eluttag 2x55cm bänkbelysning:
3D-rendering av ett vitt kök med markeringar för planerad bänkbelysning under överskåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alternativt 2x eluttag 1x107cm bänkbelysning:
3D-design av ett vitt kök med belysningsplan, inklusive skåp, vitvaror och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver man ha apparatdosa till bänkbelysningen eller räcker det att dra fram det i flexslangen?
Tack på förhand.
 
Redigerat:
BirgitS
Jag tror att det med en belysning längst in mot väggen och riktad snett framåt är det risk för att du får reflexer i bänkytan som går upp i ögonen och därmed är obehagliga. Det vanliga är att man har belysning rätt långt fram under överskåpen som är riktad neråt för då får man en jämn belysning av hela bänkytan utan reflexer mot ögonen. En del sätter LED-spottar och en del LED-lister, gärna infällda i en täckskiva som man sätter fast mot överskåpens översida. Sen har man separata vägguttag, antingen direkt på väggen eller i form av hörnboxar i vinkeln mot överskåpen.

Du hittar gott om sådana exempel i t.ex. den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-foer-baenkbelysning-i-koeket.323301/page-4

Du bör också tänka på att få till någon belysning över den bänkyta som är under fönstret. Eftersom det är där du kommer att så under en stor del av tillagningen, t.ex. för att skära grönsaker är det viktigt med bra belysning där. Man kan inte räkna med att belysningen i fläkten och ovanför diskhon sprider sig så mycket i sidled.

Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De översta hyllorna blir då mer svåranvända.
 
  • Gilla
m2h och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det med en belysning längst in mot väggen och riktad snett framåt är det risk för att du får reflexer i bänkytan som går upp i ögonen och därmed är obehagliga. Det vanliga är att man har belysning rätt långt fram under överskåpen som är riktad neråt för då får man en jämn belysning av hela bänkytan utan reflexer mot ögonen. En del sätter LED-spottar och en del LED-lister, gärna infällda i en täckskiva som man sätter fast mot överskåpens översida. Sen har man separata vägguttag, antingen direkt på väggen eller i form av hörnboxar i vinkeln mot överskåpen.

Du hittar gott om sådana exempel i t.ex. den här tråden: [länk]

Du bör också tänka på att få till någon belysning över den bänkyta som är under fönstret. Eftersom det är där du kommer att så under en stor del av tillagningen, t.ex. för att skära grönsaker är det viktigt med bra belysning där. Man kan inte räkna med att belysningen i fläkten och ovanför diskhon sprider sig så mycket i sidled.

Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De översta hyllorna blir då mer svåranvända.
Jo, tanken är att bänkbelysningen ska vara riktad neråt, bara mina photoshop kunskaper som inte var särskilt höga. :crysmile: Det är sant att man skulle nog ha något under fönstret också, troligtvis någon form av led-strip enklast. Tack för bra tips, ska titta på länken du skickade.
Överskåpen ska sitta på standard höjd, ca 140cm högt, kan hända att det inte blev rätt mått i planeraren dock.
 
BirgitS
Men är det inte så att den belysning du länkade till har ljuset riktat snett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.