Ja
 
Det är därför röret ska ut i det fria
 
Ricksson Ricksson skrev:
Beror på hur det är byggt i huset
Tack för input, väntar in lite fler svar från andra medlemmar nu.
 
Har jobbat som röris i snart 28år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vacuumventil är en nödlösning och används när det är omöjligt med en riktig luftningsledning. Den ska framför allt inte användas om man har enskilt avlopp.

Jag skulle antingen låta plåtslagaren fixa den som inte håller måttet, alternativt koppla ihop luftarna till en.
Att dra 10 m rör är ingen stor kostnad. Se bara till att det är fall åt rätt håll hela vägen.

Om du tar bort den ena genomföringen så får man ju täta den så det blir ju kanske lite plåtjobb i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Har jobbat som röris i snart 28år.
Inte kompetensen jag ifrågasätter, mest att du är förtegen med förklaringar :)
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vacuumventil är en nödlösning och används när det är omöjligt med en riktig luftningsledning. Den ska framför allt inte användas om man har enskilt avlopp.

Jag skulle antingen låta plåtslagaren fixa den som inte håller måttet, alternativt koppla ihop luftarna till en.
Att dra 10 m rör är ingen stor kostnad. Se bara till att det är fall åt rätt håll hela vägen.

Om du tar bort den ena genomföringen så får man ju täta den så det blir ju kanske lite plåtjobb i vilket fall som helst.

Plåtslagaren sa att vi tar bort existerande dåliga stos och limmar pappen och sätter dit en panna. Han skulle göra det utan extra kostnad.

Jag går nog på att slå ihop avluftningen eftersom det var min första tanke. Lite extra jobb uppe på en trång vind jag gärna hade sluppit men det är ju rätt att göra det på så lika bra att göra så direkt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Testa att plugga röret/n och se vad som händer.
Jag tittade in på kattvinden en vinter och hela taket var täckt av frost på insidan. Vavuumventilen hade förstås frusit fast i öppet läge och fuktig luft trängt ut. Jag började leta lämpliga takgenomföringar men under tiden bytte jag ventilen mot en plugg. Det har varit så i några år nu utan problem och jag har inte behövt göra något hål i yttertaket. Det som kan hända bland är att det gurglar i golvbrunnen om man spolar toaletten med extra mycket toapapper. Avloppsgrenen från köket har aldrig haft ventilation. Det gurglar i vasken när det är dags att ta fram högtryckstvätten och spola avloppsröret vart femte(?) år. Annars inte.

Om det går att vara utan avloppsventilation beror på förutsättningarna i varje hus men det kan vara värt att testa.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Testa att plugga röret/n och se vad som händer.
Jag tittade in på kattvinden en vinter och hela taket var täckt av frost på insidan. Vavuumventilen hade förstås frusit fast i öppet läge och fuktig luft trängt ut. Jag började leta lämpliga takgenomföringar men under tiden bytte jag ventilen mot en plugg. Det har varit så i några år nu utan problem och jag har inte behövt göra något hål i yttertaket. Det som kan hända bland är att det gurglar i golvbrunnen om man spolar toaletten med extra mycket toapapper. Avloppsgrenen från köket har aldrig haft ventilation. Det gurglar i vasken när det är dags att ta fram högtryckstvätten och spola avloppsröret vart femte(?) år. Annars inte.

Om det går att vara utan avloppsventilation beror på förutsättningarna i varje hus men det kan vara värt att testa.

Det jag har förstått rent generellt är att det inte är att föredra. Husets grundkonstruktion är överlag väldigt god så jag utgår från att det är bra för huset att ha det som det är.

Blev till att sätta ihop de två rören till samma genomföring i taket.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hade varit gött att slippa spendera hela eftermiddagen där uppe men nu är det klart. Minus isoleringen då såklart men det får göras i framtiden.
 
  • Vindutrymme med träbjälkar, isoleringsmaterial och synliga VVS-rör. Dustigt, outnyttjat och delvis upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
tumme upp.... bravo!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt jobbat!
 
Enskilt avlopp med infiltration behöver ventilation. Därför behöver minst en pipa sluta öppet på taket.

Vakuumventiler har begränsad livslängd och sitter den på vinden kommer man inte att märka att den läcker förr än man har en stor mögelodling. Ska man ha vakuumventil så sätter man den på ett avstick i badrummet.
 
  • Gilla
Stubai och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Hade varit gött att slippa spendera hela eftermiddagen där uppe men nu är det klart. Minus isoleringen då såklart men det får göras i framtiden.
Själva avloppsröret behöver du inte isolera, det håller en varmare temperatur på insidan än utsidan, vilket innebär att eventuell kondens sker på insidan som då rinner ner i avloppet. Bla därav att det är viktigt att hålla fallet även på avluft.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Leeijo Leeijo skrev:
Själva avloppsröret behöver du inte isolera, det håller en varmare temperatur på insidan än utsidan, vilket innebär att eventuell kondens sker på insidan som då rinner ner i avloppet. Bla därav att det är viktigt att hålla fallet även på avluft.
Förstod det som att man isolerar för att förebygga isbildning på vintern och utvändig kondens på sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.