Tjenare! Jag har två avluftningsrör till avloppssystemet i mitt hus. Det ena går vid badrummen och det andra går på vid typ tvättstuga och kök. I båda fallen hela vägen från källaren till vinden i 110mm.

Jag vet inte exakt hur rören går under betongplattan och om det verkligen behövs två avluftningar?

Det är i dagsläget två separata genomdragningar i taket och plåtslagaren som ska göra om skorstenen påtalade att den ena inte håller måttet. Den som inte är korrekt är den som går vid kök/tvättstuga.

Jag kan antingen dra nya rör på vinden och koppla ihop båda avluftningarna på samma rör ut genom taket i den genomföringen som är korrekt. Det är dock typ 10m rör och kostar väl en slant att göra om det ska isoleras.

Leker med tanken att bara installera en vakuumventil på det röret som redan finns. Jag vet dock inte som det finns några nackdelar med att göra så?

Tacksam för svar.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det finns flera trådar här på forumet om att avsluta luftare inne på vinden.
Sällan en bra lösning.
Kolla här till exempel [länk]
Har sökt en del men hittar inget om uppsättningar där man har två stycken. Jag är med på att det inte är en bra idé att bara låta röret dingla i taket därför jag specifikt frågar om vakuumventil som inte låter luft tränga ut i vinden utan endast luft att komma in :).
 
Glöm vacuum klockan på vinden..
 
Ricksson Ricksson skrev:
Glöm vacuum klockan på vinden..
Finns det någon speciell anledning? Är lite nyfiken på att förstå varför.
 
Funkar hur bra som helst, dessutom slipper man en genomföring i yttertaket som kan läcka. Kör på.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Funkar hur bra som helst, dessutom slipper man en genomföring i yttertaket som kan läcka. Kör på.
Jag har redan en genomföring i taket som läcker ;) Sen har jag en som är korrekt utförd som inte läcker. Så jag är egentligen inte begränsad av det. Funderar mest på vad nackdelarna skulle vara.
 
Fungerar inte tillfredsställande helt enkelt
Finns inga genvägar tyvärr
 
Ricksson Ricksson skrev:
Fungerar inte tillfredsställande helt enkelt
Finns inga genvägar tyvärr
Jo jo, det förstår jag med. Men jag försöker förstå varför det inte fungerar tillfredsställande.
 
Ett öppet rör har du inte något motstånd i
Med en vacuum klocka så behövs det ett vist tryck för att gummit skall släppa ut luften Samt lukt
Som dessutom går ut på din vind
Och det är bakterier i klyftan och kompisen som kommer ut på din vind på syndar mögel tillväxt..

Är huset dessutom om konverterat till värme pump
Istället för eldning som det var byggt för
Så har du säker högre fukt nivå redan där..

Genvägar lika med sen vägar
 
Ricksson Ricksson skrev:
Ett öppet rör har du inte något motstånd i
Med en vacuum klocka så behövs det ett vist tryck för att gummit skall släppa ut luften Samt lukt
Som dessutom går ut på din vind
Och det är bakterier i klyftan och kompisen som kommer ut på din vind på syndar mögel tillväxt..

Är huset dessutom om konverterat till värme pump
Istället för eldning som det var byggt för
Så har du säker högre fukt nivå redan där..

Genvägar lika med sen vägar
Vakumventilen är designad för att släppa in luft, inte ut, väl?. Vidare kommer jag fortfarande ha kvar en luftning med takgenomföring så systemet som helhet är ju fortfarande ventilerat utan motstånd.
 
Avlopps lutning
Luften behöver kunna röra sig åt båda håll
 
Ricksson Ricksson skrev:
Avlopps lutning
Luften behöver kunna röra sig åt båda håll
OK, gäller det systemet i helhet eller är det något som gäller per avluftning?
 
Beror på hur det är byggt i huset
 
Ricksson Ricksson skrev:
Med en vacuum klocka så behövs det ett vist tryck för att gummit skall släppa ut luften
Släpper vakumventilen ut luft så är den defekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.