Om U-rör har längre livslängd eller inte kan jag inte svara på då jag själv inte har kunnat jämföra dom mot varandra, har varit en hel del diskussion om vad som ska vara "bäst" men än så länge har jag inte sett någon rapport eller liknande där båda sorter har testats mot varandra, dock så tycker jag att U-rörens konstruktion inte är den bästa.

Ja systemlösningen är viktig, jag anser att om man har 750L eller större tankvolym bör man använda sig av både solladdare och tappvattenautomat och självklart en välisolerad tank, det tycker jag är en bra början i ett system.


Mvh
 
Redigerat:
Jag tycker även att det är lite "dumt" att räkna antalet kWh man får in på ett år. Mycket går ju rätt i förluster iaf hos mig. Typ är man borta och solvärmen kickar in en vecka så är ju alla de kWh helt bortkastade då man istället kunde stängt av sin VVB.

Jag tycker heller inte att man ska skaffa solfångare för att spara något iaf i det korta perspektivet i det långa så betalar de ju sig så småningom om man inte fläskat på allt för mycket.

Däremot så tycker jag att man köper en smart investering som utan ansträngning ger ett mervärde år efter år troligast totalt utan ansträngning. En väldigt trevlig sak är att man besparar miljön onödiga utsläpp. För mig kan det aldrig löna sig med något alls ("gratis" ved) men komforten att alltid ha varmvatten är för mig väldigt trevligt.

Med andra ord jag tycker inte man ska räkna så mycket på lönsamhet hit och dit det är bara en del i den stora aspekten med solfångare! :)
 
Håller med, man ska försöka se till komforten man köper sig, det är miljövänligt och man blir extra glad när solen är framme d^_^b
 
Ewald skrev:
Nja, hur vill du räkna ut amortiseringstiden annars ?

Investingeringen kostar ju pengar. Sen måste man ju räkna ut när investingeringen amortiserar sig respektive vilken solfångare amortiserar sig snabbast ....
Den solfångare som kostar minst / kWh kommer ALLTID amortera sig snabbast.

DVS
a) Du köper 2 system för samma mängd pengar. Den med billigast pris/kWh betalar sig snabbare eftersom du för samma mängd pengar får FLER kWh i dina paneler.

eller

b) Du köper 2 system med samma antal kWh. Det BILLIGARE systemet kommer betala sig snabbare, dvs åter igen den anläggning med lägst pris / kWh.

I en relativ jämförelse behöver man alltså inte gissa saker som framtida el/energipriser, för oberoende av dessa så kan man sluta sig till vad som amortiserar sig snabbast.
 
Ewald skrev:
Sen är det så att U-pipe har en längre livstid. Allmänt sett.
ENDAST om du bygger ditt system på "fel håll" mot hur bäst kWh/år mäts upp. Annars tappar de kanske 50% effektivitet så fort de kokar och all tid därefter.

Dessutom, vet du hur mycket ett U-rör tappar i årseffekt om man vrider dem 90 grader? Annars kan du ju helt lägga ner tanken på att räkna ut exakt amorteringstid för ett U-rör.
 
Hej stedevil.

Innan jag förklarar lite mer vill jag att du svarar på min fråga. Bara ett exempel

Antar vi att du kan välja mellan 2 solfångare.

a) Solfångare 1 kostar 5000 Kronor (efter bidrag) och ger 1100 kWh/år
b) Solfångare 2 kostar 3900 Kronor (efter bidrag) och ger 1000 kWh/år

Vilken köper du ???

Nu är jag nyfiken !!
 
Ewald skrev:
Vilken köper du ???
Oberoende av vilken jag väljer så kan du hitta på räkneexempel där den andra betalar sig först eftersom både pris och kWh skiljer. Så börja du, så kan jag hitta på ett exempel som motbevisar dig istället.

Fakta är dock fortfarande, när man jämför samma system där enda skillnaden är u-rör eller heatpipe, så får man antingen lägre investeringskostnad för SAMMA kWh/år eller högre kWh/år för SAMMA pris när man väljer Heatpipe.
 
Hej !

Nej, solfångare 1 är mer lönsamt på sikt !

För att kunna bedöma detta behövs det en enkel amortiseringsberäkning. Vi tar inte hänsyn till räntor osv.

Solfångare 2 är billigare, men ger mindre energi år för år. Solfångare 1 är dyrare och kostar 5000 Kronor. Dessa 5000 Kronor betalar du bara en gång. Men du kommer att ha solfångaren i många år !!! Solfångare 1 ger mer energi år för år, men kostar 1100 Kronor mer.

För att kunna visa lönsamheten måste man anta ett energipris. Du vill ju veta vilka pengar att du sparar med investingeringen.

Du får inte jämföra äpplen och päron och bara titta på kWh. Dessa kWh som du sparar varje år måste du räkna om i pengar !!

Antar vi att en kWh kostar 2 Kronor.

Efter 10 år har solfångare 1 fått in 1000 kWh mer jämfört med solfångaren 2. Det är 2000 Kronor mer i pengar !!!!!!!

Solfångare 1 kostade 1100 Kronor mer, men du har fått in 2000 Kronor mer med den. Den är en bra investingeringen. Du sparade 900 Kronor med solfångare 1 trots att den var dyrare från början !!!!

Okej, nu kan du ta helt andra siffror. Men även om du antar att 1 kWh kostar 1 Krona kommer solfånngare 1 att betala sig efter 11 år och sen är den mer lönsam.

Du installerar ju inte solfångare bara för att du har anläggningen i 2 år och sen kommer den att rivas eller hur ?? Din anläggning kommer ju förhoppningsvis användas i många år !

Det rör sig inte om Heat-pipe eller U-pipe heller utan om vad du sparar på sikt !!
 
Har du förstått min beräkning ? Finns det frågor kring den ? Den är inte heller relaterad till heat-pipe eller u-pipe ....
 
Varse man väljer heatpipe eller Urör så finns för och nackdelar. Välj det som känns bäst för dig. Teknologierna är enligt mig likvärdiga.

Sen tycker jag som sagt att man inte helt rätt kan räkna på 1100 gentemot 1000 kWh/år det beror HELT på behoven. Om man sätter 1kW sol = 1kW EL så fungerar jämförelsen såklart. Men nyttjar man inte allt varmvatten (tex mitt exempel ovan) så faller det hela ju lite. Är anläggningen designad för ett behov på 1000kWh/sommar ja då är ju 1100 egentligen överflödigt (även om det kanske är trevligt ;) )

Vill man tjäna stora pengar varje dag så föreslår jag att man slutar röka tex. :)
 
behov på 1000kWh/sommar

1000 kWh är ju årutbytet som jag antog. Det som en solfångare/ en panel ger under ett år. Under sommaren ger den ju mindre.... jämfört med hela året (där sommaren ingår).

Sen måste du ju alltid dimensionera din anläggnin just efter dina behov !!!! :)
 
Jag säger sommaren så blir man inte så besviken ;)
 
Precis ;-).

Men under sommaren har man inget behov av rumsuppvärmningen.

Man måste i princip bara kunna värma varmvattnet, dvs bruksvattnet.
 
v-g skrev:
Jag tycker heller inte att man ska skaffa solfångare för att spara något iaf i det korta perspektivet i det långa så betalar de ju sig så småningom om man inte fläskat på allt för mycket.

Däremot så tycker jag att man köper en smart investering som utan ansträngning ger ett mervärde år efter år troligast totalt utan ansträngning. En väldigt trevlig sak är att man besparar miljön onödiga utsläpp. För mig kan det aldrig löna sig med något alls ("gratis" ved) men komforten att alltid ha varmvatten är för mig väldigt trevligt.

Med andra ord jag tycker inte man ska räkna så mycket på lönsamhet hit och dit det är bara en del i den stora aspekten med solfångare! :)
"v-g" har fattat galoppen och jag kan bara hålla med här!!
Vi investerade våran solvärmeanläggning för att göra en "miljövänlig" grejj, få bekvämlighet och för att det är en frään pryl :)
Jämnför vi kostnaden mellan att använda el-patronen och att använda solfångarna så har dom betalat sig på ca 1 år.
Nu eldar vi ju dock med ved som vi köper billigt, så då tar det nog 5-7 år att tjäna in solfångarkostnaden.
 
Ewald skrev:
Vad blir amortiseringstiden på anläggningen ??
Vad är det?

Eller menar du tiden det tar att "amortera" lånet för solfångarinvesteringen?

Kan inte förstå vad dom enskildas ekonomi har att göra med investeringen i solfångaranläggning?
Om jag betalar 1%, 50% eller 100% kontant för anläggningen har väl ingen som helst betydelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.