Planerar att sätta den i utrymmet (i väggen) ovanför den inbyggda WCn och sätta en inspektionslucka framför.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Ulf1 skrev:
Den ska sitta inne i varmt utrymme. Avger den någon lukt när den fungerar som den ska?
Nej den avger ingen lukt när den fungerar. Men den kan hänga upp sig även av annat än frost och is.
 
S
MagHam skrev:
Det är ju inte så att hela huset katastrofalt ramlar ihop om ventilen fryser, utan den hakar kanske upp sig:
öppen = skitlukt och ånga
stängd = vacuum när du spolar
85owI7H.jpg

Nej, det kan ju inte skada om det läcker fuktig luft koncentrerat på ett o samma ställe.
Bilden är tagen på från vinden i mitt hus och hålet fanns inte där 2013, men 2015 var hålet sådär stort. Trots att jag varit upp på vinden åtskilliga gånger under tiden har jag inte känt någon avloppsluft. Så förminska inte problemet med dina teorier tack.
 
SueCia skrev:
Så förminska inte problemet med dina teorier tack.
Din egen teori är ju att det finns ett dolt läckage i vacumventilen som är enda orsaken till påväxten.
Kan också vara en annan skada som bidrar och råkar sammanfalla i tid / plats.

Sen är placeringen inte bra.
OM man ska bryta mot rekommendationerna och chansa på att sätta en vacumventil i kallutrymme är 5cm från innertak inte lysande.

Jag har aldrig sagt att man ska göra det heller, bara att jag haft det i ett tidigare hus i många år utan minsta tecken på påväxt, lukt eller fukt.
 
S
När jag såg hålet så började jag ju såklart lukta kring ventilen o då kände man avloppslukt, inget snack om att detta beror på vakumventilen. Jag vet av erfarenhet att det är en dun ide med vakumventil på kallvind, bara för att det funkat för dig så tycker jag inte du ska rekomendera det, det är en känd riskkonstruktion. Mitt hus står på tryckt syll utan syllpapp, det har fungerat bra i 46 år, det betyder inte att jag nånsin skulle rekomendera konstruktionen.
 
läser Sue Cias och Maghams konversation o att placera den på kallvind, och det ska vi inte. Vad kan hända om ventilen slutar fungera när den sitter inomhus?
Lukt eller vakum i avloppet. Båda upptäcks ju direkt och går enkelt att åtgärda med att byta ventil utan att det blir några andra saker som påverkas.
Kan den sitta var som helst i systemet eller så högt som möjligt?
 
Ovanför högsta vattenlåset i frostfritt utrymme är väl rekommendationen. Sitter ventilen i bostadsutrymme lär man ju märka om den läcker på lukten. På en kallvind där man inte vistas ska det mycket till innan lukten tränger in i bostaden och därför kanske man aldrig märker när den står öppen (under årets kallare dagar).
Jag har färska erfarenheter av en "bortglömd" vacuumventil på en ouppvärmd kattvind. Det såg inte roligt ut med all frost i utrymmet. Den temporära lösningen blev att helt enkelt byta ventilen mot en plugg. Hittills har jag inte märkt några bekymmer med vattenlåsen så ventilen kanske inte fyllt någon annan funktion än att sprida fuktig avloppsluft på kattvinden.
 
  • Gilla
Ulf1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.