C
Det finns ju faktiskt f,d. skadereglerare o skadechefer som läser detta.Jag t.ex. som kan ge dig råd men då får du berätta....
 
Känns konstigt att du inte vill "avslöja" detaljer.

Om nu, någon på ditt Försäkringsbolag läser denna tråd, så tror jag att de rätt snabbt kan förstå vilket fall det rör sig om. Då jag inte tror att det är allt för många fall av processande ang en skadad äldre husvagn, som skadats i ett gupp.
 
C
Fick du mitt svar?
 
Nej. Fick pm av dig för 2 veckor sedan.
 
Tack vare oerhört värdefulla och goda råd från "carra" så segrade rättvisan och försäkringsbolaget har nu löst in vagnen till marknadsvärdet. Förutom att skadeteknikern påstod att vagnskadeförsäkring inte skulle gälla denna skada så vägrade han att se hur skadad den var och påstod också efter att han undersökt vagnen första gången att den var fuktskadad. Efter ytterligare en undersökning, som jag med stöd av "carra" lyckades få till stånd, så drogs vagnen återigen till en verkstad där skadorna undersöktes och även mättes upp. Ett fukttest hade beställts av fb och det visade att vagnen var helt fuktfri. Därefter föll försäkringsbolaget till föga och gjorde upp om skälig ersättning för vagnen. Carra har stor del i att slutet blev gott.
 
  • Gilla
Beltis och 6 till
  • Laddar…
(y)
 
C
Tack för dina fina ord..:) Kul att kuna hjälpa till......
 
  • Gilla
sir_erken och 4 till
  • Laddar…
Kul att det löste sig.
 
Måste bara få tillägga en sak...
Husvagnen löstes in och betalades den 16/10, veckan efter kom det en inbetalningsavi från fb på kommande försäkringsperiod som börjar 1 dec. Igår kom påminnelse om inbetalning... De har inte ens koll på att vi inte äger vagnen längre, trots att det är de som betalt och ordnat med ägarbyte...
 
Det är två separata system därför de inte har någon koll. Skadesystemen är byggda på ett sätt medan kundöversikt och säljsystem ligger separat. De kan då alltså se dina skador troligen i en kundöversikt men automatisk förlängning går ut.
 
C
Njae.... I och med att försäkringsbolaget" löser in" ditt fordon så upphör försäkringsbehovet och försäkringsskyddet behövs inte längre,per automatik så annuleras(upphör) då försäkringen.

Sannolikt är det så att aviseringen av försäkringen I datasystemet ligger långt före förfallodagen så när annulationen kommer in I systemet p.g.a. inlösen så går man inte in I systemet o stoppar aviseringen av premien,det blir för dyrt.....Men det brukar rätta till sig....självklart kan det bli fel o de har det nog blivit I ditt fall påminnelsen skulle aldrig ha gått ut.....
 
carra skrev:
Njae.... I och med att försäkringsbolaget" löser in" ditt fordon så upphör försäkringsbehovet och försäkringsskyddet behövs inte längre,per automatik så annuleras(upphör) då försäkringen.

Sannolikt är det så att aviseringen av försäkringen I datasystemet ligger långt före förfallodagen så när annulationen kommer in I systemet p.g.a. inlösen så går man inte in I systemet o stoppar aviseringen av premien,det blir för dyrt.....Men det brukar rätta till sig....självklart kan det bli fel o de har det nog blivit I ditt fall påminnelsen skulle aldrig ha gått ut.....
Finns flera bolag som inte har koppling mellan skadesystem och kundöversikt, om inte skaderegleraren annulerar försäkringen så kommer försäkringen fortfarande ligga aktiv, ev dragningar hos bgc(bankgirocentralen) ligger aktiva och vid hff så går försäkringsbrev och efterföljande påminnelse ut automatiskt.

Självklart gäller inte det för trafikpliktiga fordon där koppling mot vtr gör att ägarbyte, avregistrering etc automatiskt annullerar försäkringen.
 
Lite svårt för en vanlig kund att veta att man i sådan här fall hanterar försäkring av fordon olika. Eftersom de var medvetna om vad som gjorts i detta ärende tycker jag att man agerar felaktigt. Konstigt att man inte vill knyta ihop ett företags olika datasystem så att det blir smidigt för kunden?
 
C
Det där om bristande kommunikation mellan systemen får vi nog ta med en nypa salt, det rör sig snarare sannolkt om ett handhavandefel, någon har missat att knappa in rätt saker:)
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.