Du är inne på den bästa åtgärden redan, dvs ta hjälp.

En köpares undersökningsplikt idag är mycket långtgåeende, för långt anser jag då det inte finns en rimlig chans att man kan klara det själv. Därav behovet av att ta hjälp.

Jag kanske skrämde dig lite väl mycket men faktum är att det är många som har haft problem med 70-tals plattorna, finns flera trådar här på forumet bla. Men och det ska påpekas det finns många som inte har några problem alls heller med en sån platta. Mitt föräldrahem var sådant och det funkade fint. Torpargrunder är samma sak, rätt gjorda med rätt förutsättningar så fungerar de, annars kan de bli problem. Samma sak gäller naturligtvis också för källare.

Det finns ytterligare en metod för grunder och det är en plintgrund där det råder fri luftcirkulation under huset. Där måste man se till att göra isoleringen riktigt bra istället. Annars blir det kallt om fötterna så den ultimata grunden finns nog inte utan det är återigen granska och kontrollera det unika objektet mycket noga.

Det finns lösningar för att bygga om den "dåliga" sortens plattor men det brukar då kräva ett ganska omfatande job som att byta alla golven
 
Redigerat:
Milkshaken
Allt med husköp är en djungel för den oinvigde, det är klart att det finns hus för er, kanske detta huset är det, men isf ska ni pruta ordentligt, riktigt ordentligt, sen låta hantbverkare blåsa ut hela huset för att sedan få det som ni vill ha det invändigt.
 
Ok, säg att en fördjupad besiktning visar på fukt i plattan à la 70-talssyndrom. Säg att vi prutar ner huset avsevärt för att vi helt enkelt gillar det samt att det ligger perfekt. Och att vi sen "blåser ut hela nederplanet" - HUR åtgärdar man en sån här sak? Vi kan ju inte lägga isolering UNDER plattan enligt dagens byggteknik. Och VAD kommer det att kosta oss?
 
KayM76 skrev:
Ok, säg att en fördjupad besiktning visar på fukt i plattan à la 70-talssyndrom. Säg att vi prutar ner huset avsevärt för att vi helt enkelt gillar det samt att det ligger perfekt. Och att vi sen "blåser ut hela nederplanet" - HUR åtgärdar man en sån här sak? Vi kan ju inte lägga isolering UNDER plattan enligt dagens byggteknik. Och VAD kommer det att kosta oss?
ni kommer alltså köpa ett renoverings objekt mer lr mindre när man läser dina problem?

här kommer lite fakta du BÖR tänka på.
du är ingen snickare, då detta behövs i detta läge, det tar inte 1 dag å åtgärda detta, det bästa man kan göra när man köpt huset e att BO in sig för man har en ide när man tittar på huset men när man BOR in sig skrattar man åt den iden man hade å ändrar sig 100 ggr, om att väggar flyttas, kökö badrum m.m.m.m.m.
att ett renoveringsobjekt tar lång tid kan få åtföljden att man bråkar hemma,: blir det ej klart snart ,upp å hoppa bygg klart, fan va lat du är m.m. kommer du få höra av din fru, har du barn blir det kaotiskt.....

ja detta va något som du MÅSTE tänka på annars är du rökt.
kanske skrämmer dig lite men är ärlig.
jag satte upp ett mål med mitt projekt på 10 år från den dag jag köpte villan. bilder kan läggas ut om det önskas?

mvh
snickar estwing
 
Tack Mats_o för länken! Den var kanon och jag länkade mig vidare till andra intressanta trådar.

estwing, nej jag är ingen snickare. Och hade inte heller tänkt göra detta själv, det är alldeles för stort för mig. Nu är det inte sagt att vi SKA köpa huset, men man vill ju gärna ventilera olika scenarion som kan uppstå innan vi bestämmer oss.
 
Milkshaken
Kay... kan man få höra hur det ligger till nu??? Hur känner du/ni det nu?? Blir det affär eller ??
 
Jag skulle se mig om efter ett annat hus.
mikrobiell vind+fukt iplattan+gammalfuktskada+70-tal som ljuset på tårtan får åtminståne mitt sjätte sinne att slå bakut.
 
I värsta fall är det ju att riva rent det förutom stommen och sen bygga nytt invändigt. I bästa fall är det taskig ångspärr i ett rum och en dålig krankoppling enbart.

Problemet är väl att spannet är just så stort och risken är att det kan dyka upp överaskningar längs vägen och därför är mycket nogranna undersökningar det enda jag ser just nu för att få bättre grepp. Går inte det så är det nog bara det säkra kortet kvar.

Jag är tillräckligt duktig snickare för att kunna göra det mesta förrutom VVS bitarna och målning/tapetsering invändigt så om jag hadde ett annat boeende under tiden och priset var lågt nog så skulle jag kunna ta ett sånt objekt, men jag har som sagt andra förutsättningar
 
Det låter som om besktningen du skriver om är en varudeklareratbesiktning som Svensk fastighetsförmedling har. Som görs av anticimex.
Har precis köpt hus och detta huset var också "besiktigat".
Men den besiktningen som görs är på långa vägar en riktig ordentlig besiktning. Det låter som om ni innan eventuellt köp skulle ta dit en besiktningsman och göra en grundlig besiktning (som tar en hel dag, typ).

I mina öron låter detta objekt som ett dåligt köp. Du skriver själv att priset ligger 30 % högre än prisnivån i området. På beskrivningen av husets problem så borde priset snarare ligga 30 % lägre.

/ M.
 
Vi luskade lite med mäklaren om säljaren kunde tänka sig gå ner nåt, men det verkar inte så så vi lägger bort objektet. Jag tänker inte betala överpris för ett hus som kräver 100tusentals kronor i renoveringar. Vad vi förstått så har de fått in bud, dock under utgångspris, som de inte nappat på. De väntar väl helt enkelt på nästa sucker som ska gå på det. Sorgligt nog finns det gott om dem, som helt enkelt inte kollar upp lite om husets konstruktion INNAN de köper. Jag känner flera.....

Tack alla för att jag fick använda er som bollplank!
 
Kan inget om hus eller konstruktion eller fuktskador, MEN jag vet att om mäklaren säger att köparen inte vill gå ner i pris, så betyder INTE det att det stämmer.
Min mäklare sade likadant när jag hade hittat mitt drömhus, Jag ville pruta ner då det fanns en hel del renovering att göra.
Säljaren hade fått bud som hon hade förkastat och mäklaren sa att det var ingen idé för mig att lägga mitt låga bud som var
300 000 lägre än utgångspris!
Jag lade dock budet och påpekade mäklaren om att hon va tvungen att förmedla budet. Vilket hon gjorde motvilligt. Mäklaren ringde mig några ggr och frågade om jag kunde höja mitt bud med 100 000 så kunde säljaren gå med på affären.
NEJ, sade jag, mitt bud gäller endast DENNA VECKA (detta var en torsdag)
Dagen efter ringde mäklaren och sa att säljaren tog mitt "skambud" om vi skrev kontrakt nästkommande vecka.

Vilket jag gick med på.

Jag lade de pengarna på att renovera mitt drömhus och det är fortfarande mitt drömhus byggt 1909.
Tjohooooo, jag har inga synpunkter på bristerna du beskrivit för jag är inte så kunnig, men jag ville bara skriva ett inlägg om att det mäklaren säger, är inte alltid sant, de vill oxå ha högsta bud då de har provision.

Mvh Nip
 
Milkshaken
När vi var o kollade på vårat hus, Killen var en 18 årig företagre som hade gjort sin tjej på smällen, hon bodde på annan ort och ville bo hemmavid... så killen fick sälja sitt hus. så var utgångsbudet 625.000:- Vi prutade på plats ned till 550.000:- Men.... sa vi, vi vill besikta det först innan vi skriver nåt... Sagt o gjort, säljaren, mäklaren besiktningsmannen och jag och min blivande hustru var på plats vid besiktningen....
Det framkom vissa brister, bla i källaren, den var felbyggd invändigt, med bakteriell påväxt på regelverk och gipspapp...
Så där fick vi prutläge igen..:)
Vi bjöd stående 450.000:- för huset, men det kunde han inte ta,,, utan slutade på 470.000:- vi fick kosta på allt som allt med fel åtgärderna runt 85.000.-... vilket var rätt rimligt i prutnivå alltså... men då gjorde jag allt arbete själv, inkl, elarbeten såsom, rör, dosor, kabeldragning... Det enda elektrikern behövde göra efter besiktning var att koppla in det på centralen....

Vad var detta för inlägg då...? Jo Pruta utav helvete om det är fel och brister, se till vad du själv kan göra och vad du måste ha hantverkare till.... 1 hus i miljonklassen eller rent av 2 miljoner, är egentligen inte så intressant för mig att köpa om det är fel och brister i det.... Kostar satan att reparera,,,, Bättre då att antingen gå upp i prisklass,,, ,bygga nytt eller köpa ett gammalt hus på landet för en billigare summa....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.