Vi går i tankarna att spara några tusenlappar på att lägga vår nedervåning 80kvm med klinker...SJÄLVA?!

Är det helt vansinnigt? Strider vi mot naturens alla lagar? Vad borde vi tänka på? Blir lite nervös av bara tanken...
Håll i hatten nu hoppr vi, ge oss alla tips ni kan komma på..
 
Nån gång ska ju alltid vara den första.

Ni kan ju provlägga lite klinkers. Köp en gipsskiva. En låda med 50:-/m2 klinkers på överskottsbolaget eller nåt annat ställe. Köp lite budget fix/fog på samma gång. prova lägga en kvadrat eller två. Blev resultatet bra? Välj sedan om ni vill köra "skarpt"

Däremot så är 80 m2 golvyta rätt så mycket....så det kommer nog ta mer än en helg att göra.:) Det beror ju också på vad ni har för golv idag. Ska ni ha golvvärme?


...eller missförstod jag? Är det den stora ytan som gör att ni tvekar?
 
Det är ett nybygge vilet innebär plattta på mark.
Det är ytan som gör att jag tvekar eftersom det är 80kvm, plattorna är 60X30. Min ena snickare säger: "- kör det är inga problem!" den andra säger att han han inte skulle göra det själv...

Man vill liksom inte begå några misstag när det gäller ett sånt stort jobb och dyra plattor.

Men det finns pengar att spara... läggningskostnaden bara den ligger på 16'-18'.
Och så skulle jag bli så jädra stolt om jag klarade det såklart.
 
80 kvm är en hel del! Vi (jag, min fru och hjälp från bror) har precis lagt klinker (60x30) i två rum (hall och kök) själva som amatörer.

Jag ser mig själv som rätt händig, renoverar hus för fullt och gör allt själv som att riva vägg, bygga nya innerväggar, lägga golv av laminat- och lamellparkettyp, tapeter, målning, med mera...

Att lägga klinker är helt klart det svåraste som jag har tagit mig an, det var svårare än jag trodde till och med! Med mycket hjälp från detta forum och måna dumma frågor så gick det dock vägen!

Här är två av mina trådar med frågor:

http://www.byggahus.se/forum/golv/62738-fler-nyboerjarfragor-om-att-laegga-klinker.html

http://www.byggahus.se/forum/golv/62065-laegga-klinker-som-amatoer-inkoep-av-verktyg.html

Resultatet blev inte total perfektion, men köket blev bättre än hallen eftersom köket lades en vecka senare. Det är alltså en god idé att "träna".

Resultatet blev dock bra och sett till sparad hantverkskonstnad så kan man inte vara annat än riktigt nöjd och som du skriver; man känner viss stolthet över att ha fixat det!

Vår sammanlagda yta handlar dock om cirka 20 kvm så att plussa 60 rutor till det; tufft säger jag...

Se till att avsätta rejält med tid, det går inte fort i början!

Vi la plattorna fallande (heter det så?), alltså inte bredvid varandra så att fogarna linjerar uta i ett mer diffust mönster. En stor del av tiden gick åt innan själva läggningen började på allvar. Vi torr-lade plattorna och försökte hitta ett mönster som skulle se bra ut.
 
Tjena,

Tycker ni ska göra det själva. Jag la själv klinker i vår hall (bara 12kvm) och blev nöjd med resutatet.
Det finns dock en hel del att tänka på. Precis som någon skrev kanske ni funderar på golvvärme. Det tror jag inte man ska lägga in själv om man inte gjort det.
Sen beror det som sagt mycket på underlaget. Vi hade gammalt trägolv som vi fick limma fast golvgips på. Det vär rätt mycket jobb i sig.
Ni verkar ha ett nybyggt hus. Är det betonggolv ni ska klinkra själva? Då tror jag man för det första måste vänta rätt länge efter det gjutits innan man kan jobba med det. Fråga byggarna såklart. Sen måste ni nog lägga ett tätskickt på betongen innan ni börjar. Kolla på forumet.
Om ni bestämmer er för att lägga klinker själva så var noga med att ta reda på alla detaljer INNAN ni börjar.
- Provlägg som någon skrev innan så ni får lite kläm på det.
- Börja med det minsta rummet. Mät ut ett kors i mitten av rummet och sätt ut snören i korset, se till att det verkar var vettigt med rummet i övrigt. Provlägg sedan plattorna med fogkryss. På så vis kan ni hitta en lämplig utgångspunkt. Se till så att ni inte får något dumt mått längst någon vägg. Juster tills ni är nöjda och markera var ni ska ha ett par av plattorna att utgå från.
Sen är det bara att köra. Kolla på
Do-it-your-self Hemma

Följ också fabrikatens instruktioner noggrant gällande blandning, torktid, tanspackel-mått, etc.
Lättats och roligast tyckte jag var fogningen. Återigen, bara man är noga och tar sig den tid det tar så blir det bra.
Sen ett tips när ni kapar klinkret, gör det utomhus. Det kan damma någon helt sjukt. Tog längre tid för mig att rengöra hobbyrummet än att lägga klinkret + att det krävde 2dl schampoo att bli ren i skallen :)

Hoppas det blir bra,
/Gustav
 
Det bör gå bra om ni är hyfsat händiga och har lite känsla för om en platta ligger i våg eller inte. (Funkar med ett vattenpass om man har dålig kämsla/ögonmått).

Något som är viktigt är att verkligen tänka till före och mäta och rita så att plattorna läggs i raka linjer och att det blir bra övergångar mot väggar och liknande.
 
d94ge skrev:
Är det betonggolv ni ska klinkra själva? Då tror jag man för det första måste vänta rätt länge efter det gjutits innan man kan jobba med det. Fråga byggarna såklart. Sen måste ni nog lägga ett tätskickt på betongen innan ni börjar. Kolla på forumet.

Jepp, normalt tre månader ska betongen vara. Viss fästmassor ska klara en månad gammal betong.

Tätskikt har man inte under vanliga klinkersgolv, utom i tvättstugor och ibland i hall. Och badrum förstås.

Hundkojan, jag tror absolut att ni kan klara att lägga golvet schysst själva, om ni är normalhändiga och tar god tid på er att ta reda på hur ni ska göra och planera och tänka efter. Men det kommer sannolikt inte att bli perfekt, det kommer säkert synas att det är amatörlagt lite här och där. Vilket ju bara är ett problem om ni är perfektionister. :)
 
en golvläggare har säkert mer rutin och även sinne för hur det skall se ut. Det är inte alldeles enkelt att komma ur ett rum och in i nästa, då avstånd från vägg och annat får helt andra mått, än där man började från. Därför viktigt att lägga ut/mäta plattorna och se var man skall skära dom, innan man börjar lägga hela plattor längs första väggen. Tycker man kan ta och kolla priset en golvläggare tar för att lägga 80kvm. Rör det sig om 10-15.000, hade jag nog funderat om. Skall huset säljas nån gång med ett snett o krokigt golv, ångrar man sig nog.
 
Kära formumvänner, helgen är snart över och golvet är fortfarande intelagt. Här kommer min lilla historia.

Torsdagen; Två skittaggade människor åker runt som dårar för att hinna få ordning på allt man behöver inför en helg med klinkerläggning, Halvdagar och röda dagar är ett elände när man bygger...iallfall om man ska shoppa grejor. Vi städar fejar och flyttar tunga byggprylar som hela nedevåningen består av. All heder åt er stackars snickare som grejar hela dagarna. Köket bland annat. De 80 kvm vi skulle lägga är på en hel yta, inga rum utan en öppen yta så det var verkligen tvunget att se bra ut.

Vi primade och var färdiga efter midnatt för att komma tillbaka morgonen efter och fortsätta med själva läggningen. Shit vad jag fick kalla fötter, När eftermiddagen kom och vi fortfaradnde inte kommit igång ringde vi efter en plattsättare som kunde komma ut och kontrollera att golvet faktiskt var plant nog att kunna lägga på...det var det inte sa han. Han rekomenderade starkt att flytspackla det. Konstigt att varken våra snickare eller någon annan har sagt att de behövs...

Plattsättaren undrade om vi behövde någon som kunde sätta det åt oss...tja sa jag och han skulle återkomma om ett pris senare.

22000kr svart!!!!! Jag trodde inte mina öron, jag förklarade för honom att vi fått en offert på 16800kr vitt. Då sa han bara ; - Ta det då, hej då.

NU undrar ju jag såklart om han såg chansen att kanske kunna lura mig som fan och ifrågasätter lite hans trovärdighet...suck hur det än är så är golvet fortfarande inte på plats och snickarna kommer blir lite sura när de kommer tillbaka imorgon....
 
Plattan får diffa 3mm på två meter innan golvläggning, med andra ord kan ni ta en 2-meters rätskiva och lägga på golvet då får det inte vara mer än 3mm glipa mellan plattan och rätskivan. Är det mer än så bör man kanske göra något åt det (är det djupare gropar som inte är så stora kan man jämna ut dessa med fix när man lägger plattorna). Knölar är svårare att trolla bort, dessa behöver fräsas eller slipas bort om man inte vill spackla upp resten av golvet..
 
Har precis "torrlagt" min tvättstuga och är än så länge mycket nöjd med resultatet, nu skulle man bara kunna trolla så man fick dit fixet automatiskt....
Det jag upplevde som svårast var att fixa alla specialbitar som ju faktiskt blir när man lägger som jag gjort och dessutom har 2 brunnar och en knasig form på rummet.

Jo detta är för övrigt första gången för mig också, men i mitt fall pratar vi enbart 5,5m2 som tur var, eller iof ett större rum skulle kanske inte bli så mycket svårare då det i mitt fall var ramen och diagonal anslutningen som var jobbig att få till.

Verktyg: vanlig kakel/klinker kap samt en rondell med dyraste (?) diamantskivan från piranha(289:) eller vad nu märket heter.
 
  • IMG_3363_b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hundkojan skrev:
Det är ett nybygge vilet innebär plattta på mark.
Det är ytan som gör att jag tvekar eftersom det är 80kvm, plattorna är 60X30. Min ena snickare säger: "- kör det är inga problem!" den andra säger att han han inte skulle göra det själv...

Man vill liksom inte begå några misstag när det gäller ett sånt stort jobb och dyra plattor.

Men det finns pengar att spara... läggningskostnaden bara den ligger på 16'-18'.
Och så skulle jag bli så jädra stolt om jag klarade det såklart.
Jag har själv lagt klinkers en gång, och det var lite pyssel men jag är övertygad om att den som är "normalhändig" klarar av det galant. Men, underarbetet är otroligt viktigt. Ju jämnare underlag, desto enklare läggning! Detta är särskilt viktigt om ni skall ha stora plattor (om nu måttet ovan är i cm) eftersom läggningen annars kommer att bli ett helvete (pratar av egen erfarenhet...). Se också till att få fix under hela plattan, eftersom det annars finns risk att plattorna spricker om någon stiger på en del av en platta där det saknas fix under.

Jag tror inte att ni behöver vara rädda för ytan, även om 80 kvm är stort! Det som tar tid är skära alla plattor vid väggar och hörn.
 
Kör själva säger jag! Jag har lagt 100kvm i vår källare och hallen uppe och helkaklat väggar i köket. Jag hade inte gjort detta själv innan hallen.men hade heller inte en tanke på att leja det, eller en tanke på att jag inte skulle klara det!! så kör hårt!Jag ska fortsätta i resten av källaren också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.