Då börjar det närma sig premiären och det är dags för inköpsturné.

Så här ser det ut idag. Kommentarer, tips och idéer?

BILTEMA
86-082 Kakelfil 44,90 kr
86-079 Kakelkryss, 250 st. [5 mm] 14,90 kr
86-050 Svamp [Fin] 12,90 kr
86-084 Omrörare 56,90 kr
86-879 Bygghink [20 l] 23,50 kr
86-018 Kakelsåg 39,90 kr
86-048 Fixkam [8 x 8 mm] 14,90 kr

Summa totalt: 207,90 kr

BEIJER BYGG
Fogbalja 10l med svamp, 399:00 kr
Kakelverktygset, 79:00 kr
Kakelskärare 500 W Toolmate, 399:00 kr
Diamantkapskiva 125X2X22mm, 69:00 kr
Laser BDL90-XJ Black & Decker, 499:00 kr

Summa totalt: 1445 kr

B&D-lasern var ett surf-impuls-köp men i tanken verkar den väldigt smidig för att kunna lägga i rät vinkel. Alternativ som snören och brädor känns kladdigare i kombination med fix...?

Något som saknas, något som är onödigt?
 
Det är ju lite personligt hur man kaklar... :) Själv föredrar jag snören framför en massa plastkryss inbäddade i väggen. Nu vet jag inte vad för kakel du sätter upp, men tänk på att olika kakel kräver olika grova fixkammar. Exempelvis mosaik sätts enklast upp med en mer fintandad kam, annars kommer fixmassan upp i fogarna.

Sen tycker jag inte att det är speciellt jobbigt att lägga ett vattenpass på väggen och dra upp ett streck... 500 spänn för en laser är ju rätt mycket.

Äsch, är jag gnällig nu? Hoppas jag inte sabbar din inköpsrunda. Det ska ju vara lite kul också!
 
Duh, nu såg jag att det är klinker du ska lägga. Då skulle jag absolut skippa kakelkryssen.
Ett tips, om du inte redan har det, är att smälla in golvvärme. Klinkers blir kallt för fötterna, även om du lägger på övervåningen i en träkåk och tycker att värmen underifrån borde göra sitt.
Elmatta kan du köpa mycket billigt på jula eller Clas Ohlsson, sen behöver du ju inte ha på den om du tycker den drar ström. Men att den finns där är om inte annat bra den dagen du vill sälja.
 
Vi har nyligen lagt 15 m2 klinkergolv i tvättstugan i källaren. Det blev bra. Laserpass hade vi väldigt stor användning av, använde den jättemycket.
Vi använde plastkryss eftersom vi la klinker "omlott" om varandra och då är det inget alt. med fogsnöre.
Plastkryssen ställde vi upp och tog sedan bort dem när fogen började härda. Vi hade även en gummihammare som kom till användning när klinkerraden inte följde lasern exakt. Vi hamra även lite lätt på klinkern då den underlaget inte var exakt jämt (fall) för att få samma höjd på klinkersen.

Vi har ingen golvvärme eftersom vi la golvet i källaren utan underliggande isolering. Dock rekommenderar jag att prima betongen med ånggenomsläpplig primer.

Lycka till.
 
Att använda plastkryss eller fogsnöre, när man lägger golv är inte nödvändigt. Min åsikt är att det gör läggningen mera krånglig och komplicerad.
Jag brukar lägga ca 60-80 cm (jämt antal plattor) breda fält åt gången. Snörslå "stödlinjer", för att veta hur långt fixet skall läggas ut. Lägg sedan efter rätskiva ( går lika bra med ett rakt hyvlat bräde), och använd en vanlig byggvinkel att kolla vinkeln med.
 
midvinter skrev:
Vi använde plastkryss eftersom vi la klinker "omlott" om varandra och då är det inget alt. med fogsnöre. Plastkryssen ställde vi upp och tog sedan bort dem när fogen började härda.
Du menar inte att ni tog bort dem när fixet bärjade härda? Annars måste man ju fylla i fog där kryssen stått eller missförstår jag dig?

Använde ni ett sådant laserpass som jag listat eller finns det andra typer som kanske både är bättre och/eller billigare?

Tack för alla tips hittills!
 
Just det, tog bort dom när fixet började härda. Vi har en "lasercross" Black & Decker, men det spelar ingen roll vilket märke det är.
 
Snailman
Jag har kollat på den här serien Murare - inomhus

Där används fogsnöre, ibland klipper de stumpar av snöret, när de lagt en rad tidigare, så lägger de plattorna i varje ände först med hjälp av snörstumpar för de mellanliggande använder de en rätskiva (inget kakelsnöre).

Är lite svårt att förklara, jag tyckte det var väldigt bra att se det på film, de instruktionsblad med bilder som finns, får man ingen riktig känsla för hur det går till tycker jag.

Hur man använder laser för att sätta kakel tycker jag verkar lättare att förstå (man höjer väl lasern ett snäpp för varje rad) men hur arbetsgången är när man lägger klinker vet jag inte riktigt.

På videon används inte laser alls.

jag skulle nog inte våga använda kakelkryss, det kräver nog att plattorna är vläldigt exakta i mått och det är de ju vanligtvis inte.

Det finns nog två sätt att använda kryss, att sätta dem i hörnet och lämna kvar dem, eller att använda dem stående och ta bort dem senare.

Ibland använde de hela fogsnöret men tryckte bara ned en slinga av fogsnöret mellan plattorna, tror inte de någonsin la fogsnöret mellan plattorna hela vägen....

Obs! jag har bara torrsimmat ännu ;-)
 
ginnfilt skrev:
Något som saknas, något som är onödigt?
Jag skulle skippat att köpa kapverktygen och hyrt riktiga grejer i stället. Börja med att lägga ut de hela plattorna först i lugn och ro och spara det som ska kapas till sist och ta det i en omgång. När jag la klinker i köket hyrde jag klinkersåg för ett par hundralappar en dag och det var väldigt bekvämt.
 
Vad gäller laser så känns det verkligen onödigt, särskilt på så pass små golv och väggar som vi pratar om här. Jag använder bara snörslå och tumstock på golv, och de kan vara 100 m2 eller mer. På vägg behövs bara vattenpass, penna och tumstock. Klart att en självnivellerande laser av god kvalite kan vara smidig, för då slipper man ju dra en vågrät linje runt rummet för hand, men de är alldeles för dyra för hemmapularen.

De här bygghandledningarna och videorna som finns för gör-det-självare brukar redovisa mycket tvivelaktiga metoder. Till exempel den här med brädan som man kilar upp i våg längst ner mot golvet, eller alla dessa rekommendationer att man ska använda kakelkryss. Kakelkryss är ett jävla ofog, funkar möjligtvis i kök, men absolut inte i på större ytor. De ger inga justeringsmöjligheter. Om man nu har väldigt dålig syn så kan ju snöre fungera, men jag förespråkar sättning på fri hand med hjälp av de verktyg som jag skrev längre upp.

Edit: Förresten, ginnfilt, jag ser ingen vanlig kakelkap på din lista, alltså en av typen ritsa-och-knäck?
 
Är en glad gör det självare som satt kakel både i några kök och nu senast badrummet där det både va kakel och klinkers.
Håller med om att kryss mest va i vägen och snöre ger mer utrymme för småjusteringar som ofta behövs om inte kaklet/klinker är 100% lika stora. På Golvet jag la använde jag snöret mest som mått för att få samma avstånd men det va nog lika mycke blicken som styrde. På väggen va det mera snöre för att vara säker på att man inte skulle trycka ner de undre plattorna när man satt de ovanför. Kanske va lite för mjukt fixa om det rörde sig på det viset men nu är det gjort så iaf.
 
jon_h, att rekomendera amatörer att lägga på fri hand är inte helt okej, tycker jag. Du har antagligen lagt väldigt mycket plattor, så du behärskar det säkert till fullo.
Orsaken till att jag höjer ett varningens finger är inte för att tillrättavisa dej, utan för att informera de mindre invigda i problemet.
Det finns en massa olika tillverkare av fästbruk på marknaden. Vissa fästbruk är väldigt smidiga och lätta att jobba med, medans en del är rent ut sagt skit!
Skall man kunna lägga väggar utan avståndshållare ( fogsnöre, träkliar eller fogkryss), så krävs det ett så kallat "hängfix". Ett fix som är tillräckligt bärkraftigt och kladdigt, för att kunna bära upp plattorna utan avståndshållare.
Många billiga fix är tyvärr inte sådana, och det är oftast just dom billiga fixen som amatören köper....
 
Ardexsmitten, det är väl klart att jag anpassar mina råd efter vad jag tror att ovana klarar. Och jag tror verkligen att det är lättare att köra med bara vattenpass och tumstock än att använda kakelkryss till exempel. Det är nog många amatörer som råkat ut för att fogar nyper efter en halv vägg när man kört med avståndshållare, och då kan det vara en smula sent att kompensera med ändrade fogbredder. Jag tror att man som amatör ska förlita sig på noggrannhet och metodik istället för att bara stapla plattorna på snöre och annat, och tro att det kommer bete sig som legoklossar.

Men du har i och för sig rätt i att om man använder ett fix som inte går att hänga i så lär man ju använda fogsnöre eller kilar eller någonting. Fast vilka fix går inte att hänga i nuförtiden? Jag vet att Höganäs var lite sådär för några år sen, men nu? Pratar vi biltemafix..?

(Edit: Du pratar bara om vägg va, för du skriver "lägga plattor" vilket jag egentligen tolkar som lägga på golv?)
 
Ardexsmitten skrev:
Att använda plastkryss eller fogsnöre, när man lägger golv är inte nödvändigt. Min åsikt är att det gör läggningen mera krånglig och komplicerad.
Du verkar ju hålla med mig vad gäller golvläggning i alla fall. :)
 
Lägga, sätta....ja, man e ju från Åland, så det är väl vissa skillnader, men vi förstår ju varandra ändå! :)
Angående kakelkryssen, så vet jag inte åt vem man skulle rekomendera det skitet! Kanske nån ovän....
Jag håller helt med dej, att bara man är noggran så löser det sej oftast, och man behöver inte köpa alla coola verktyg som finns!
Nu måste jag erkänna att jag har slutat att testa olika fabrikat, så jag kan inte svara på hur det ser ut idag med fix som inte går att hänga i.
Men du känner till problematiken, och det kan ju bli lite stressigt för en amatör, om han/hon för fel fix, och plattorna börjar glida!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.