Ardexsmitten skrev:
Men du känner till problematiken, och det kan ju bli lite stressigt för en amatör, om han/hon för fel fix, och plattorna börjar glida!
Jo, i och för sig. Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli problem med granitkeramik eller klinkers, och särskilt om man kanske råkat blanda fixet lite lösare än man borde gjort. Men annars var det längesedan jag stötte på ett fix som inte plattorna hänger i.
 
Okej! Då har vi avklarat den biten, vad gäller sättning på vägg. Nu gällde ju det här golv, och då kan man väl påpeka att det finns fina flytfix, som är speciellt framtagna för läggning av golv.
Vad man bör tänka på med flytfix, är att lägga plattan så rätt det går från början, och att korrigera så lite som möjligt, annars så tränger fixen upp i fogen!
Flytfix kanske är lite överkurs, men är kravet ett starkt golv med 100% fyllning under plattan så är det ett väldigt bra alternativ, men dyrt....
 
jon_h skrev:
Förresten, ginnfilt, jag ser ingen vanlig kakelkap på din lista, alltså en av typen ritsa-och-knäck?
Nej, det stämmer det. Behöver jag en sådan tro? Tänkte att elmaskinen skulle göra jobbet? De vanliga kapar jag sett klarar ju inte att ta längden 60 cm som jag ska lägga så då tänkte jag att maskinen får jobba på både bredden och längden.

Behövs det mindre sågningar så tänkte jag mig vinkelslipen och/eller kakelsågen.

Kakelkryss måste jag säga verkar smidigt i min tanke som amatör och jag har lite svårt att ta till mig att skippa dem och bara måtta med tumstock...
 
Nej, du har rätt, egentligen klarar du dig ju med sågen, även om det är betydligt smidigare att bara knäcka. Skulle du sätta ett badrum så vore det oerhört tidsödande att såga alla plattor som ska delas.

Alternativet till kakelkryss är ju inte nödvändigtvis att skippa avståndshållare helt, utan att köra med snöre. Snöre ger utrymme för justeringsmöjligheter på ett helt annat sätt än kryss. Kakelkryss förstår jag faktiskt inte varför de existerar. Darwin vrider sig i sin grav över dem.
 
Hoppar in igen som ovan plattsättare/läggare. Och badrummet körde jag bara med såg och just som ovan känns det lättare än vanlig ritskap då man aldrig misslyckas så att plattan knäcks på fel ställe och det går att kapa av de där 5 mm som blev fel.
 
Jag kan bara uttala mig som beginner ( lade hall/kök på ca 25 m2 för ett tag sedan ). Så när som på laserpasset körde jag på exakt samma arsenal som ginnfilt. Alternativet att hyra " bra grejer" istället för att köpa egna billiga prylar valde jag bort eftersom jag insåg att hyran skulle bli minst lika kostsam som att köpa egna grejer. Dessutom har man kvar många av prylarna till nästa insats. De flesta bekanta menade också att man med lite sunt förnuft skulle klara sig bra
för amatörbehov även med billiga verkyg. Detta visade sig riktigt, klinkerkapningen gick hur enkelt som helst.

Själv hade jag valt att köpa en enkel manuell kakelkap av rits/knäck-modell istället för toolman-sågen ( som säkert är bra den också ). Den kapning som "ritsknäckaren" inte klarade ( det gick endast att kapa plattornas kortsidor eftersom plattorna överskred kapen på längden ) fixades med rondell och diamantskivor. Jag byggde en enkel arbetsbänk på balkongen med träskivor och limknektar som höll fast klinkerplattorna ( 30*60 cm ) medan jag slicade dem.

Lycka till !

Jag körde med kakelkryss på klinkerplattorna och det fungerade rätt så OK -men säkert hade proffsen ovan tagit sig för pannan över det "snigeltempo" med vilket plattorna justerades och lades.
 
Många goda råd har kommit fram som jag tackar för! Av en slump så hade jag "Murare" på dvd - som nämns i tråden - liggande hemma så jag såg den igår. Den gav helt klart god insikt i arbetet som är svårt att läsa sig till!

Filmen fick mig också att byta ut lite grejer på shoppinglistan och lägga till andra.

Skickade en inköpare till Beijer idag. En butik som jag sällan handlar på men deras reklamblad om just klinkerläggning hade fångat min uppmärksamhet. Av de på listan ovan nämnda saker så hade de en sak hemma: B&D laserpasset.

Tur att jag inte är ute i allra sista stund med projektet. Ska se om Biltema har sin kakelskärare hemma för en extra hundring.

Det enda som jag är fortsatt sugen på hos Beijer är fogbaljan. Är den smidig? Går det lika bra med svamp och hink?
 
ginnfilt skrev:
Det enda som jag är fortsatt sugen på hos Beijer är fogbaljan. Är den smidig? Går det lika bra med svamp och hink?
Det är lättare att tvätta med en svamp på handtag än en lös svamp, och har använder man en sådan så behöver man en fogbalja för att kunna skölja och krama ur svampen. Men lös svamp funkar absolut också för enstaka jobb.
 
Min ursprungliga inköpslista blev lite omstrukturerad:

BILTEMA
STRUKEN --- 86-082 Kakelfil 44,90 kr
86-079 Kakelkryss, 250 st. [5 mm] 14,90 kr
BYTTE TILL GROV --- 86-050 Svamp [Fin] 12,90 kr
KÖPTE EN LITE BILLIGARE --- 86-084 Omrörare 56,90 kr
KÖPTE TVÅ ST --- 86-879 Bygghink [20 l] 23,50 kr
STRUKEN --- 86-018 Kakelsåg 39,90 kr
KÖPTE EN GEDIGNARE TYP --- 86-048 Fixkam [8 x 8 mm] 14,90 kr

Från Biltema tillkom en del övrigt som t ex gummiklubba, 180 cm vattenpass, två olika fogskrapor, manuell kakelskärare (99 kr), en brukslev...

BEIJER BYGG
Fogbalja 10l med svamp, 399:00 kr
UTGÅTT UR SORTIMENTET --- Kakelverktygset, 79:00 kr
KÖPTES PÅ SILVAN för samma pris! --- Kakelskärare 500 W Toolmate, 399:00 kr
STRUKEN --- Diamantkapskiva 125X2X22mm, 69:00 kr
Laser BDL90-XJ Black & Decker, 499:00 kr

Är nu bara ute efter fogbaljan för att känna mig klar. Sett till där jag ska lägga/sätta golvet så kände jag inget behov av att kapa med vinkelslip när jag har både en vanlig skärare/knäckare samt elkapen.

Provade skäraren på lite gamla plattor och upptäckte att det var ganska svårt. Lite tjockare plattor ville inte knäckas så man fick skära om och då var det svårt att träffa samma snitt. Tunna kakelplattor kunde spricka på alla möjliga håll och kanter... Oh well, jag får nog träna lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.