Jodå, det är klart att man vågar köpa hus nu. Men som köpare och säljare på samma marknad så är det förstås viktigt att priset på det objekt man vill köpa är marknadsmässigt och argument som ”vår granne sålde för xxx kronor” funkar inte. Det som krävs nu är att säljarens förväntningar anpassas till sjunkande priser och ovanligt stort utbud. Om jag ska sälja för ett lägre pris så måste jag också kunna köpa till ett lägre pris.

Egentligen är det bättre för de flesta att göra affärer när priserna är lägre, reavinstskatten blir lägre och så även lagfartskostnaden.
 
De enda som förlorar på lägre priser är de som är belånade orimligt högt och av någon anledning måste sälja.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Martin_B
Mycket bra Marlen, den tackar vi för!
 
Tack, Marlen.
 
Så här ett drygt halvår senare har jag köpt hus ändå, fast en bit under utgångspris. Och ett hus i ett "billigt" område där ett hus kostar en mille mindre än om det legat 5km in mot centrum. Med tanken att kunna klara av att sälja med förlust om vi måste. Plus att det blir mer pengar över till hobby.

Pappa har det tråkigare. Radhuset han lät värdera för dryga året sedan har hamnat i platt fall. Från ca 3,8 för ett år sedan till 3,0 idag. Nu vill han så klart inte sälja utan sitter still i båten. Men den som köpte något för 3,8 för ett år sedan och av någon anledning tvingas sälja för 3 idag... Inte kul.
 
Har raderat dold reklam plus en del följdinlägg

/moderator
 
D
Det beror väl på varför man säljer. Om man säljer något man köpt för 3,8 som man säljer för 3 för flytta till hyreslägenhet så nog inte så kul. Men om man säljer samma men köper en annan fastighet som också gått ner så är väl inte lika tråkigt.
 
M
Samtidigt så är det knappast så att dessa 800 som värdet kanske har gått ned, har varit inne på bankkontot och vänt. Att sitta och gräma sig för att man missade sälja på toppen, att grannen fick mer, äh lägg av nu.
Jag låste en del av mina lån på 2% år 2015, fantastiskt då, idag har jag "förlorat" en hel del mot rörligt, är jag ledsen för det? No way, thats life!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.