S
Att karmen går upp mot hammarbandet är kanske inte konstigt , men karmen är nog fäst i en regel bakom
som är bärande uppåt , att själva karmen ensam skulle vara bärande är nog att ta i
 
H
S skutten11 skrev:
Att karmen går upp mot hammarbandet är kanske inte konstigt , men karmen är nog fäst i en regel bakom
som är bärande uppåt , att själva karmen ensam skulle vara bärande är nog att ta i
nej karmen i sig är bärande.
de är inget konstigt
 
I
S skutten11 skrev:
Det med skrämmande är upp till dig och att inte veta , det med googling är nog inte vatten värt ,
klart att du sätter bärande karmar eftersom du är så säker , det avväxlas över en karm , men det kanske du inte gör , i samband med dörrar intill varandra så ställs det en regel upp för att avlasta eller fönster som är stora , men själva karmen på dörren eller fönstrets karm är inte bärande
Tror inte ens på den gamla goda tiden som det sägs att karmar var bärande , däremot kunde väggen skeva till sig så dörren inte passade i hålet riktigt
kanske tips som hul använder sig av. googla fram svar
 
H
I irihenke skrev:
kanske tips som hul använder sig av. googla fram svar
skulle jag googla min svar?
 
I
S skutten11 skrev:
Att karmen går upp mot hammarbandet är kanske inte konstigt , men karmen är nog fäst i en regel bakom
som är bärande uppåt , att själva karmen ensam skulle vara bärande är nog att ta i
finns ett varianter där karmar går förbi och är an. och kan ses som bärande.
dock är det mer vanligt med att dom är bärande i ytterväggar. där finns även fönster som är bärande.
i källare kan karmar vara långa för att få ett fäste högt då dom var beredda att virket kommer att multna
 
H
I irihenke skrev:
finns ett varianter där karmar går förbi och är an. och kan ses som bärande.
dock är det mer vanligt med att dom är bärande i ytterväggar. där finns även fönster som är bärande.
i källare kan karmar vara långa för att få ett fäste högt då dom var beredda att virket kommer att multna
japp precis ofta brukar de vara dörrkarmar och fönster bredvid varanda bäranda
 
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
I
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har bara 1,82 i takhöjd på vissa ställen i källaren och i dörrkarmarna är det ännu lägre och det händer att jag slår i huvudet.

Vågar jag ta bort dörrkarmarna, har aldrig någon dörr där, eller kan karmen i sig vara bärande?

Så här ser det ut:

[bild]
säkerligen är karmen både in putsad och in gjuten :rolleyes:
 
Tack alla för svaren. Jag ska undersöka imorgon om den övre karmdelen är inmurad i tegelväggarna på sidorna eller om karmen lever sitt eget liv. Om den lever sitt eget liv, vilket jag hoppas på, så borde det bli enklare att åtgärda ingreppet efter man tagit bort den. Vill gärna bli av med karmen, dels för att man ska slippa slå i huvudet men också för att träet är ett organiskt material som suger åt sig fukt.
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
Min bättre hälft tycker att jag tar på mig för mycket arbete, att det är onödigt att ta ner karmarna. Men hon är å andra sidan 7 cm kortare än mig så hon förstår inte riktigt mitt problem eftersom hon aldrig själv har slagit i huvudet i källaren. :cry: Fortsättning följer..
 
I
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Min bättre hälft tycker att jag tar på mig för mycket arbete, att det är onödigt att ta ner karmarna. Men hon är å andra sidan 7 cm kortare än mig så hon förstår inte riktigt mitt problem eftersom hon aldrig själv har slagit i huvudet i källaren. :cry: Fortsättning följer..
du är ju mer i rummet än är i dörrhålet :p
 
När vi försökte banka bort den gråa karmen så upptäckte vi att karmen är ihopspikad med några träbitar som skjutits in mellan tegelstenarna. Spikhålen i karmen syns inte, de verkar vara rejält övermålade. Har inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare. Antingen så tar jag bort både karmen och träbitarna, eftersom jag vill ha så lite organiskt material i källaren som möjligt, men då måste jag fylla i hålen med lite murbruk.
Eller så försöker jag bara ta bort karmen, och låter träbitarna sitta kvar.
Eller så låter jag både träbitar och karm sittar kvar. Just nu känns det som vi har viktigare arbetsuppgifter än detta.

Vi har också upptäckt att det finns en järnbalk ovanför/vid sidan karmen som bär upp.
 
  • En bit av en grå dörrkarm delvis borttagen, exponerande träbitar inklämda mellan tegelstenar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av en källare med en grå dörrkarm delvis inramad av trä och tegel, spikar och murbruk synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade bara petat bort kilarna runt spikarna och sen kapat dem med tigersågen. Redan nu är du ju i läget att du måste putslaga, då kan du lika gärna göra klart jobbet.
Har aldrig sett varianten med en plankbit instoppad i fogen, men det är bara att plocka bort. Balken håller ju upp väggen.
 
Så här såg mina karmar ut. Ingenting som luktade mer än kågot annat.
 
  • Träkarm med mögelskador och spår av röta vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkarmar med mögelskador lutade mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikskallarna kan vara avklippta och karmen monterades medan väggen byggdes upp.

Vår dörrkarm som satt i ytterväggen mellan källaren och garaget satt på sådant sätt, det var små ingjutna träbitar i väggen som dörrkarmen var spikad i med dubbelspetsad spik.


Jag hade i detta läge tagit bort all puts som sitter precis intill karmen.
Sedan sågat av spikarna som går mellan karm & vägg.
Därefter sågat av karmen, en/två ställen på varje sidostycke.
Plockat bort karmen.

När dörrkarmen är borta så går det att borra bort trät i väggen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.