Vi har bara 1,82 i takhöjd på vissa ställen i källaren och i dörrkarmarna är det ännu lägre och det händer att jag slår i huvudet.

Vågar jag ta bort dörrkarmarna, har aldrig någon dörr där, eller kan karmen i sig vara bärande?

Så här ser det ut:

Låg takhöjd i källardörröppning med synliga karmar och betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
En karm är inte bärande
 
H
S skutten11 skrev:
En karm är inte bärande
kan den visst vara
 
S
H hul skrev:
kan den visst vara
Med murade väggar ?
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
Vi kan säga såhär, den där karmen är inte bärande. Den saken är säker.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
H
S skutten11 skrev:
Med murade väggar ?
nä men de var inte det du sa.

du sa att en karm inte är bärande och de fel information.
karmar kan vara bärande
 
S
Du måste säga något om att det är fel , Är det fel info . så får du tala om var och vilka som sätter karmar som är bärande
Har aldrig träffat på en karm som är bärande under dom år som jag varit i byggsvängen , dom ska vara lösa som det sägs , en sättning och dörren sitter fast eller inte går att stänga
Finns ingen snickare som sätter bärande karmar vid montage , normalt sätts karmarna efter sen vägg eller väggblock är på plats
Det är endast i sidorna karmen fästes med fritt spel upptill ovan överstycket
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
H
haha du behöver inte förklara hur an monterar en karm.

men att inte veta att de finns bärande karmar är lite skrämmande om man nuvarit i byggsvängen länge.

testa googla så får du se
 
Jag har heller inte varit med om att en dörrkarm är bärande, däremot kan en dörrkarm vara en del av en icke bärande vägg.

Alla våra innedörrskarmar på markplan (sju stycken) är(/var) en del av innerväggarna.

Våra dörrkarmar i källaren monterades samtidigt som väggarna murades. Karmarna sitter fast med några spikar islagna i sidostyckerna från väggsidan, syns inte en enda spik innan man tar bort dörrfoderna.
 
K
I farmors föräldrarhem hade de dörrkarmar som bjälkar i bottenbjälklaget på en utbyggnad. Där kan man tala om bärande karmar..

Har svårt att tro att det skulle finnas någon byggare som medvetet låter något bäras upp av en karm. Men säger man inte att alla väggar blir bärande med tiden? Det gäller kanske karmar som den ovan också...
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har heller inte varit med om att en dörrkarm är bärande, däremot kan en dörrkarm vara en del av en icke bärande vägg.

Alla våra innedörrskarmar på markplan (sju stycken) är(/var) en del av innerväggarna.

Våra dörrkarmar i källaren monterades samtidigt som väggarna murades. Karmarna sitter fast med några spikar islagna i sidostyckerna från väggsidan, syns inte en enda spik innan man tar bort dörrfoderna.
då ska jag lära er något nytt
i en bärande karm så fortsätter sidostyckena upp till hammarbandet.
var vanlligt eller kanske inte vanligt men förekom ofta i villor
 
S
H hul skrev:
haha du behöver inte förklara hur an monterar en karm.

men att inte veta att de finns bärande karmar är lite skrämmande om man nuvarit i byggsvängen länge.

testa googla så får du se
Det med skrämmande är upp till dig och att inte veta , det med googling är nog inte vatten värt ,
klart att du sätter bärande karmar eftersom du är så säker , det avväxlas över en karm , men det kanske du inte gör , i samband med dörrar intill varandra så ställs det en regel upp för att avlasta eller fönster som är stora , men själva karmen på dörren eller fönstrets karm är inte bärande
Tror inte ens på den gamla goda tiden som det sägs att karmar var bärande , däremot kunde väggen skeva till sig så dörren inte passade i hålet riktigt
 
Du menar såhär?
Vinklat närbildsfoto av en fönsterkarm och fönsterglas med kondens eller fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
S skutten11 skrev:
Det med skrämmande är upp till dig och att inte veta , det med googling är nog inte vatten värt ,
klart att du sätter bärande karmar eftersom du är så säker , det avväxlas över en karm , men det kanske du inte gör , i samband med dörrar intill varandra så ställs det en regel upp för att avlasta eller fönster som är stora , men själva karmen på dörren eller fönstrets karm är inte bärande
Tror inte ens på den gamla goda tiden som det sägs att karmar var bärande , däremot kunde väggen skeva till sig så dörren inte passade i hålet riktigt
för gudsskull jag vet hur en vanlig karm monteras.

men de finns bärande karmar, inget ovanligt.googla så får du se
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
Du menar såhär?
[bild]
Ja precis, så fortsätter karmen mot hammarbandet,
nu ser dock inte denna varianten ut att vara bärande men principen är enligt bilden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.