M
Du behöver ju inte gå "all-in" utan du kan ju börja med att göra en provmålning på t ex en bräda i dörren.

Fäster inte slamfärg så går den hyfsat bra att borsta bort.
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet av slamfärg (Falu röd och pigmentvarianter av denna produkt) är att det går att måla på allt möjligt, inklusive gamla oljemålade knutbrädor. Men när färgens bindemedel bryts ned efter några år så vittrar pigmentet och den gamla oljefärgen under kommer fram. Inte så estetiskt.
 
T
Claes Sörmland skrev:
Jag hade geggat svart roslagsmahogny på dem, dvs dalbränd tjära + svart linoljefärg (kimrök el. järnoxidsvart) + terpentin. En riktigt smetig smörja som geggar fast på det mesta och konserverar portarna.
Roslagsmahogny är blandad av lika delar tjära, linolja och terpentin, inte linoljefärg.
 
T
För att svara på TS fråga så skulle jag borsta bort så mycket som möjligt av de färgrester som sitter kvar(tror snarare att det är någon form av täcklasyr eller annat elände än linolja från gammal slamfärg. Den ligger inte kvar på ytan).

Skulle de flagor som inte går bort vid borstning nu släppa senare är det bara att måla på mer slamfärg.

Slamfägen ska inte färga av sig nämnvärt om man inte gnuggar på den så TS ska nog inte vara orolig för att man blir svart av att öppna portarna, då kan det vara dags för en ommålning(eller kanske sätta dit ett handtag?).

En rätt blandad slamfärg bör ha lite linolja i sig, det är inget man "lägger till".

Tänk bara på att slamfärg som man sparar(klarar några års lagring) inte tål frost så den ska stå i uppvärmt utrymme över vintern.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.