M Martin30talsVillan skrev:
Klarar den tillskjutande fukt då? Vattenskadestabil ser jag att den är, men det är ju inte riktigt samma sak. Och 10cm-skikt är ju till och med värre än Kiilton :crysmile: Skiljer ju inte så mycket i pris heller.
Om miljön du ska använda produkten i kräver något mer än en vattenskadestabil cementprodukt har du nog andra problem än det du vill gjuta igen med. Förutsätter att du fyller med något dränerande nedåt som bryter kapilärkrafter. För detta scenario ser jag det som en lämplig produkt och jag skulle vara mer orolig om tex svepen eller annat som används för att hänga upp rören i inte är rostfria men då kanske det mer blir en tävling vad som ger upp först mellan dessa svep eller de kvarlämnade gjutjärnsrören innan ett större stambyte
 
M myrstack skrev:
Om miljön du ska använda produkten i kräver något mer än en vattenskadestabil cementprodukt har du nog andra problem än det du vill gjuta igen med. Förutsätter att du fyller med något dränerande nedåt som bryter kapilärkrafter. För detta scenario ser jag det som en lämplig produkt och jag skulle vara mer orolig om tex svepen eller annat som används för att hänga upp rören i inte är rostfria men då kanske det mer blir en tävling vad som ger upp först mellan dessa svep eller de kvarlämnade gjutjärnsrören innan ett större stambyte
Jag kanske har missförstått termerna vattenskadestabil/tål tillskjutande fukt, men som jag har fattat det år skillnaden att vattenskadestabil tål att bli ”dränkt i vatten” och sedan få torka ut igen, medan att tåla tillskjutande fukt tål en ständig fultbelastning.
Huset är ju oisolerad platta på lerbotten typ, med dräneringen är okey och fulten håller sig hyffsat nedanför själva plattan, men det blir ju ändå en viss fultbelastning. Gjutjärnen som är ingjutna i plattan har dock klarat 80 år utan att bli alltför rostiga, så jag är inte för orolig för dem. Sedan är så klart ett stambyte att föredra, men jag har inte möjlighet att göra det just nu.
Makadamet är ju kapillärbrytande, men det kommer ju ligga lokalt, så det kommer ju inte hjälpa i att flytta ut fukt till någon dränering direkt.

Tänker jag fel?
 
Skulle inte vara orolig att använda en vattenskadestabil produkt då för att gjuta igen här
 
  • Gilla
Martin30talsVillan
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Skulle inte vara orolig att använda en vattenskadestabil produkt då för att gj
M myrstack skrev:
Undvik att stöda rören på något organiskt. Känns som ett utmärkt tillfälle att köra ett svep (rostfritt) och sedan fästa upp i din kommande gjutning. Om massorna sedan runt rören sjunker i aning där du grävt ska inte spela någon roll
Tack igen för bra tips!
Har nu satt dit två svep i rostfritt och kopplat på rostfria gängstänger som jag gjuter fast.

Är jag redo att fylla på med makadam och gjuta igen då?
 
  • Rostfritt svep och gängstång installerade på rör i ett grävt hål, redo för makadam och gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rostfri gängstång och svep i betonghål med kopplade avloppsrör, redo för makadam och gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Lite infästning av din gängstång och det ser bra ut för återfyllning och gjutning (y)
 
Va gött
M myrstack skrev:
Lite infästning av din gängstång och det ser bra ut för återfyllning och gjutning (y)
va gött @myrstack (y) Då känns det tryggt att stänga butiken snart. Tavk för all hjälp och alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.