Hej forumet,
nu har jag bilat fram ett 15cm-s gjutjärnrörsavlopp för att skarva på nya plast-110:surprised:r för ett nytt badrum i källaren. Jag hade filmat rören tidigare och sett att stammen gick hela vägen fram till det tänkta rummet, men så klart var det skarvat till ett 7cms-rör mitt under husväggen så jag var tvungen att bila upp golvet på andra sidan väggen också för att komma åt att koppla på plaströren.
Gjutjärnsavloppsrör bilat fram i källare för skarvning med plast-110, stöttat med läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet betonggolv i källare visar ett grävt hål med synligt avloppsrör och kablar runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skar sönder röret med vinkelslipen och gjorde rent det
Uppbrutet betonggolv med ett gammalt gjutjärnsavloppsrör och synlig lerjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsavloppsrör skarvat med Fernco koppling i ett uppbilat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsavloppsrör bilat i källargolv med påskarvat plastavloppsrör och stödd läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilat golv visar ett gammalt gjutjärnsavloppsrör och ny plastavloppsrör skarvat med Fernco koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och skarvade med ett Fernco skarvrör (https://www.velltra.se/da/product/koppling-156-178x98-112mm-fernco)
Avloppsrör skarvat med Fernco koppling, stöds av läktstavar i utgrävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag stödde sedan upp rören på båda sidor genom att slå ner två läktstavar i leran ungefär 45 cm och lägga en läktbit över så att lutningen blev ungefär 4cm på 50 cm (lite brant kanske, eller?).
Gjutjärnrörsavlopp skarvat med Fernco och stöd av läktstavar i ett uppbilat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så - nu till frågan. Är det här enligt konstens alla regler, eller har jag gjort något fel, eller något jag borde rätta till innan jag gjuter igen? Jag tänkte fylla på med makadam 8-16 och packa lätt upp till gjuthöjd för att sedan fixera den vertikala stammen/skarven med armeringsjärn innan jag gjuter igen med Kiilto 60 i ett antal lager.
 
Varför sådant dyrt bruk som Kiilto?
 
Skånepöjk
Lutningen är lite brant ja, man brukar säga 1cm per meter men det lär inte ha någon betydelse så det hade jag inte brytt mig om. Däremot funderar jag på läkten, hur den kommer vara om några år, när den ruttnat bort. Du kanske kan använda något annat för att stödja rören? Typ stenar och betong…?
 
R roli skrev:
Varför sådant dyrt bruk som Kiilto?
För att kunna gå på med ytskikt direkt utan att behöva vänta på eventuell torkning.
Kan man använda vanlig grovbetong under och Kiilto sista biten bara? Jag tänker att det blir spänningar och risk för sprickor om man gör så, och jag har ingen lust att vänta en månad på att få igen det. Men alla tips är välkomna!
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Lutningen är lite brant ja, man brukar säga 1cm per meter men det lär inte ha någon betydelse så det hade jag inte brytt mig om. Däremot funderar jag på läkten, hur den kommer vara om några år, när den ruttnat bort. Du kanske kan använda något annat för att stödja rören? Typ stenar och betong…?
Ja, jag håller med, blir lite brant, men det var svårt att få ihop med anslutningen till resten, men jag skulle ju kunna dra isär 45-böjarna något i skarvarna kanske - skulle det vara bättre? Och få rätt lutning på stammen istället? För att skarva med 3 cm känns ju lite lurigt, för jag tror muffen bygger lite mer än så nästan.

Och jag tänker att makadammen kommer packas under rören också en del, men det kanske inte räcker? Lite svårt att komma åt att gjuta på något bra sätt eftersom det tränger in grundvatten hela tiden där nere.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Lutningen är lite brant ja, man brukar säga 1cm per meter men det lär inte ha någon betydelse så det hade jag inte brytt mig om. Däremot funderar jag på läkten, hur den kommer vara om några år, när den ruttnat bort. Du kanske kan använda något annat för att stödja rören? Typ stenar och betong…?
En fundering till. Skulle man kunna bocka till armeringsjärn och trä in under och sedan gjuta fast det i plattan? Så att rören "hänger" i dessa och är fastsatta i plattan ovanför?
 
Undvik att stöda rören på något organiskt. Känns som ett utmärkt tillfälle att köra ett svep (rostfritt) och sedan fästa upp i din kommande gjutning. Om massorna sedan runt rören sjunker i aning där du grävt ska inte spela någon roll
 
Vad är det för golvbeläggning som det är så bråttom med att få på plats? Jag hade använt "vanlig" betong på säck för att fylla hålet efter att ha vattnat/fuktat den befintliga plattan. Möjligen någon form att avjämningsmassa på toppen för att få det jämnt efter att betongen härdat färdigt. Men det fungerar kanske med Kiilto också men det är inget jag skulle använda.
 
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
Skånepöjk
M Martin30talsVillan skrev:
Ja, jag håller med, blir lite brant, men det var svårt att få ihop med anslutningen till resten, men jag skulle ju kunna dra isär 45-böjarna något i skarvarna kanske - skulle det vara bättre? Och få rätt lutning på stammen istället? För att skarva med 3 cm känns ju lite lurigt, för jag tror muffen bygger lite mer än så nästan.

Och jag tänker att makadammen kommer packas under rören också en del, men det kanske inte räcker? Lite svårt att komma åt att gjuta på något bra sätt eftersom det tränger in grundvatten hela tiden där nere.
jag hade personligen inte dragit isär rören, dom ska ju ”bottna”. Visst det är muffen som tätar men ändå.
Du kan inte korrigera lutningen med 2 nya skarvar i någon ända? Typ 15 eller 30* böjar?
 
Slipsats på säck för runt 130 pix dryck och sedan kan du bygga vidare rätt omgående. Typ combimix CM 860
 
M myrstack skrev:
Undvik att stöda rören på något organiskt. Känns som ett utmärkt tillfälle att köra ett svep (rostfritt) och sedan fästa upp i din kommande gjutning. Om massorna sedan runt rören sjunker i aning där du grävt ska inte spela någon roll
Ja, jag var inne på det jag också efter svar från @Hällvetet så det får det bli då. Stöden får vara kvar under gjutningen bara så tar de inte vägen någonstans i alla fall.
Skånepöjk Hällvetet skrev:
jag hade personligen inte dragit isär rören, dom ska ju ”bottna”. Visst det är muffen som tätar men ändå.
Du kan inte korrigera lutningen med 2 nya skarvar i någon ända? Typ 15 eller 30* böjar?
Nej, jag håller med. Håller gärna ihop rören. Just i en vertikal stam tänker jag mig att det kanske inte är något problem, men ändå. Och är det verkligen bättre att ha en kortare men brantare sluttning som två 15* böjar skulle ge än att ha en längre lutning som är något lite brantare än 1cm/m?
 
M myrstack skrev:
Slipsats på säck för runt 130 pix dryck och sedan kan du bygga vidare rätt omgående. Typ combimix CM 860
Klarar den tillskjutande fukt då? Vattenskadestabil ser jag att den är, men det är ju inte riktigt samma sak. Och 10cm-skikt är ju till och med värre än Kiilton :crysmile: Skiljer ju inte så mycket i pris heller.
 
R roli skrev:
Vad är det för golvbeläggning som det är så bråttom med att få på plats? Jag hade använt "vanlig" betong på säck för att fylla hålet efter att ha vattnat/fuktat den befintliga plattan. Möjligen någon form att avjämningsmassa på toppen för att få det jämnt efter att betongen härdat färdigt. Men det fungerar kanske med Kiilto också men det är inget jag skulle använda.
Skulle du inte använda det för att det är fel produkt, eller för att den är för dyr? Jag har kollat med Kiilto själva (djävulens advokat?) just så att det klarar tillskjutande fukt precis som betongen, och det ska inte vara några problem till skillnad från många andra produkter. Och så bråttom är det väl inte i och för sig, men jag blir hellre klar någon månad tidigare och lägger någon 1000-lapp extra än att gå och titta på byggarbetsplatsen Det är ju tråkigare än att se på när färg torkar. :crysmile:
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Mest för att jag skulle vilja ha "likvärdigt" material i min platta och inte blanda olika produkter. Men det kan vara att jag är "gammaldags" och inte vill "blanda". Om produkten är fel eller olämplig har jag ingen erfarenhet av.
 
R roli skrev:
Mest för att jag skulle vilja ha "likvärdigt" material i min platta och inte blanda olika produkter. Men det kan vara att jag är "gammaldags" och inte vill "blanda". Om produkten är fel eller olämplig har jag ingen erfarenhet av.
Det kanske är en bra poäng. Sedan kan man ju kanske undra hur likvärdig 80 år gammal betong fylld med diverse stenbumlingar är till ny betong om man tänker så, men jag ska ta en funderare på om jag dka stå ut med väntandet ändå kanske.

Någon annan i forumet som har några tankar kring det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.