O
Rrrrr skrev:
Måste man koppla i en elcentral så kan man ju alltid klicka dit några plintar på din-skena.
I grabbens lägenhet har man istället klämt i en extra kopparplint, en sån som används för N/PE, i en av plastskenorna som sitter i över och underkant (Garo 1x13). Den fungerar sedan som fasskena och matar JFB och två PSA;et. Från JFB sitter en vanlig beröringskyddad fasskena i underkant som matar alla gruppsäkringar. Det är en en ren enfascentral om det inte redan framgått.

Har alltid undrat om det är en bra lösning eller om det egentligen borde sitta två trådar under varje klämma och bygla fasen vidare i små öglor. Vad säger ni?
 
Redigerat:
Det är tur att man bara tittade på de färdiga nyproducerade jobben. Finns massor med lagar och skit som man som entreprenör ska ha koll på och följa. Typ inte köra gamla lysrör eller armaturer i servicebilar.
Är helt säker på att det inte finns någon elfirma som inte är felfri om man synar dem på allt som har med el att göra.
 
Det är ju en lösning som besiktningsmän inte kan anmärka på i alla fall, men det skulle förvåna om dom anmärkte på lösningen att bygla fasen vidare från apparat till apparat också. Skälet kan ju inte vara risk för dålig anslutning för det är inga problem att få två ledare av samma typ och area att sitta under dagens hissklämmor på normapparaterna. Hur gör man annars i centraler som har flera JFBer som behöver matas? Huvudbrytaren brukar inte ha alltför mycket plats.
 
Det är svårare att få två EK/FK 1,5 att sitta fast i samma hiss än det är att få fast två RK 6
 
Elbranchen är rena vilda västern!
 
Riktigt rädd blir man när man läser Elektrikterförbundets remissvar till Elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem.
"De fackliga organisationerna befarar att yrkesmännen inte kommer att klara teoridelen i ett framtida prov."

Underförstått, dom vet hur man kopplar men inte varför. Skrämmande.

Men mest är nog protesterna för att praktikkravet slopas, även om dom inte säger det, vilket gör att vi el-kompetenta hemmapulare kan göra ett installatörsprov och hämta ut en behörighet, det skulle ta bort monopolet och det sista skrå-väsendet i Sverige...
 
PeterO skrev:
Riktigt rädd blir man när man läser Elektrikterförbundets remissvar till Elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem.
"De fackliga organisationerna befarar att yrkesmännen inte kommer att klara teoridelen i ett framtida prov."

Underförstått, dom vet hur man kopplar men inte varför. Skrämmande.

Men mest är nog protesterna för att praktikkravet slopas, även om dom inte säger det, vilket gör att vi el-kompetenta hemmapulare kan göra ett installatörsprov och hämta ut en behörighet, det skulle ta bort monopolet och det sista skrå-väsendet i Sverige...
Teorin dom menar har inget med hur man utför jobbet praktiskt gällande eventuellt prov, här snackar vi formler, matte och en massa annat som en del gubbar aldrig fått lära sig i skolan/under lärlingstid och resten läste teori för så pass länge sen att dom glömt, det är så sällan man använder dessa grejer rent praktiskt samt attd et finns många lathundar att "rätta" sig efter. Ta dig en titt på hur en utbildning för behörighet är uppbyggd innan du surrar en massa gojja. Visst kan hempulare ta teoriprovet på samma villkor som elektriker och det kommer säkert gå bra på den allmänna teorin men sen finns det saker som man bör ha erfarenhet av också. Sen är det inte bara att "läsa in" teorin, man måste sen ha godkänd utbildning i grunden, via gymnasiet eller annat plus att man ska ha en viss tid i praktisk tjänst som lärling och efter det en viss tid som vanlig arbetare så man blir bekväm med de flesta momenten så om du tror att du bara kan sätta dig ner och få en behörighet för att du fixat ett teoriprov så är du lite fel ute.
Det eventuellt nya systemet gör det visserligen lättare för de nu yrkesverksamma elektrikerna att få ut en behörighet jämfört med nuvarande sytem men att komma från ingenstans kan man inte göra nu och säkerligen inte sen heller om det blir ändring.
Skulle det finnas ett praktikprov också så skulle ju det göra det enklare för vem som helst att få behörighet, precis som med körkort, fixar man teori och det praktiska så är man godkänd så facket suktar nog inte efter det heller, dom vill helt enklet inte att det ska bli ett A och B lag i branchen, ett dokumenterat sådant för det kommer styra lönerna fel för den stora massan, där i ligger deras intresse.
 
Ta du och titta på vad jag har skrivit innan du surrar en massa goja... ;)
Jag pratar om det nya behörighetssystemet som är på tapeten

Vad jag kan utläsa ur det nya förslaget är kravet på praktik borta. (2 år för BB idag t ex)

Och vad jag förstår så består ett installatörsprov enligt det nya förslaget av två delar, en teoretisk och en praktisk.
 
O
Glufsglufs skrev:
man måste sen ha godkänd utbildning i grunden, via gymnasiet eller annat
Nej det måste man inte. Något sådant krav finns inte och har aldrig funnits. Du blandar ihop fackets- och arbetsgivarorganisationernas regler och krav med behörighetsreglerna. Om vi enbart skall följa lagen så är det helt okay att anställa en bagare eller barnmorska som yrkesmann och efter kompletterande teorikurs och 5 års praktik är det bara att hämta ut en AB-behörighet.

Men nu riskerar det här att bli ytterligare en behörighetstråd. Mitt syfte med att starta den här tråden var ren konsumentupplysning. Det här är ett konsumentforum. Det pratas vitt och brett om vikten av att alltid anlita en riktig elfirma. Mot bakgrund av det kändes de brister som elsäkerhetsverket påvisat högst relevanta. Om vi okunniga lekmän inte kan lita på att elfirmorna gör rätt, vem skall skall man då lita på? Känns som den poängen gått fram vid det här laget så det kanske är dags att stänga tråden. Samtidigt var det roligt att läsa alla elektrikers reaktioner; Anmärkningarna var säkert fåniga, eller så var de för strikta, felen som uppmärksammades var inga riktiga fel, osv. Jag är övertygad om att rapporten handlat om exakt samma fel fast med hemmapulare så hade det helt plötsligt varit livsfarliga fel, allvarliga brister och högst releanta bedömingar rakt över! ;-)
 
PeterO skrev:
Riktigt rädd blir man när man läser Elektrikterförbundets remissvar till Elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem.
"De fackliga organisationerna befarar att yrkesmännen inte kommer att klara teoridelen i ett framtida prov."

Underförstått, dom vet hur man kopplar men inte varför. Skrämmande.

Men mest är nog protesterna för att praktikkravet slopas, även om dom inte säger det, vilket gör att vi el-kompetenta hemmapulare kan göra ett installatörsprov och hämta ut en behörighet, det skulle ta bort monopolet och det sista skrå-väsendet i Sverige...
Jag har faktiskt bara skummat igenom remissvaren. Vad jag tycker framgår är följande:

För behörighet, så ska man behärska allt, dimensioner och projektering, till praktiskt utförande.

Dimensionering och projektering, kan de flesta med ingeniörskompetens lära sig, t.o.m. mycket bra fullt i klass med de flesta elektriker.

Apparatkunskap, vilken typ av apparater finns det, kontaktorer, ljusrelän, brytare etc. Här är det lite mer luddigt och en del erfarenhet krävs för att hitta en optimal lösning, men en teoretiker sätter väl ihop en OK och säker lösning.

Rent praktiskt arbete, dvs att man "alltid" kopplar rätt, här krävs det mycket praktik, bara för att nöta in arbetsgången till något som fungerar för just den personen, det är också här som övervakningen av "den behörige" kommer in.
Tills man har nött in arbetssättet och det finns inget alternativ till praktik. Om man dessutom har en god teoretisk utbildning, kan man ha bättre förståelse för problemet och man blir "felfri" snabbare. Detta avspeglas också i dagens behörighetssytem.

Däremot, alla som jobbar som elektriker, har inte mental kapacitet för det teoretiska, ska dessa inte jobba som elektriker?
Jag skulle utan att tveka acceptera jobb från dessa personer hemma i mitt hus, däremot inte i industrianläggningar, inklusive pizzerior.

Det finns ett behov av att få ett många jobb gjorda efter färdigprojekterade ritningar. Det ska inte krävas speciellt mycket behörighet för att koppla efter ritningar.
 
Tittar man på hela skalan av kunskap och färdigheter som krävs av en behörig elinstallatör så är det omfattande! Och då räknar jag inte in den kunskap som en elkonstruktör besitter. En elinstallatör projekterar kanske vanligen en villa, men för att projektera en industri eller ett MV-nät krävs kunskap som knappast går att hålla vid liv om man också ska installera allting.

Och den praktiska biten är i sig omfattande. En elinstallatör är framför allt skicklig, snabb med samtidigt noggrann. Men besitter också en stor materielkunskap och ska kunna sälja in KNX eller något hederligt strömbrytarsystem till kund. Det innefattar också kopplingsmateriel och hur den ska installeras. Kunskapskraven för projektering/dimensionering i en villainstallation är dock relativt ringa, även om det är väldigt bra att förstå varför man installerar på ett visst sätt.

Ur denna synvinkel är dagens system bra, med teoretiker och installatörer. Det nya systemet borde också ha en installatörsbehörighet som inte ställer krav på att man ska kunna dimensionera en industri. Jag kan tänka mig att många elektriker är emot det nya systemet med tanke på all teori de måste läsa in, även om det finns en genväg i det nya förslaget.
 
Jag kan väl nämna att vi som sitter som elkonstruktörer djupdyker i regler och normer, och vidareutbildar oss långt mer än vad en elektriker gör. DOCK får jag säga att det som många (men inte alla) konstruktörer saknar är praktiken. Många av mina kollegor kan teorin på sina fem fingrar, men det praktiska har man inte koll på helt.
Däremot så har en konstruktör allt för ofta inte en AB behörighet eller ens en BB.
 
PeterO skrev:
Riktigt rädd blir man när man läser Elektrikterförbundets remissvar till Elsäkerhetsverkets förslag till nytt behörighetssystem.
"De fackliga organisationerna befarar att yrkesmännen inte kommer att klara teoridelen i ett framtida prov."

Underförstått, dom vet hur man kopplar men inte varför. Skrämmande.

Men mest är nog protesterna för att praktikkravet slopas, även om dom inte säger det, vilket gör att vi el-kompetenta hemmapulare kan göra ett installatörsprov och hämta ut en behörighet, det skulle ta bort monopolet och det sista skrå-väsendet i Sverige...
Ja jösses..

Har du testat att ta provet för ABL (som det nya kompetensprovet ska motsvara) ?

Förmodligen inte!

Jag skulle tippa att 95% av alla elektriker skulle misslyckas på det provet (om de tog provet utan att plugga innan).

Är inte alls säkert att jag, som läste ABL och klarade provet för 3år sedan, skulle klara av det idag utan att plugga innan.

Att klara detta prov eller ej säger ingenting om hur kompetent elektriker du är!
 
Självklart kan man titta på en AB men jag som hemmapulare är mer intresserad av en BB eftersom det täcker in det jag gör hemma...
Men släpper detta nu...

Förövrigt har jag den teoretiska delen för en BB från gymnaset samt 2 sommar-praktiker som elektriker, men det var roligare med datorer...

Har dock själv haft diskussioner med en elektriker som tyckte det var överdrivet att både ha säkringar och JFB !
 
För att komma lite mer ON Topic igen.
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden eller själva undersökningen.
Men av det jag läst här har jag fattat det som att dessa fel hittades efter hela nyinstaltioner där elfirmor har gjort jobb. Eller har man även tittat på ställen där bara elfirman har varit och gjort ett tillägg i anläggingen?
Är det bara nybyggnation så är jag skrämd över att det hittats lampsladd. Av den anledingen att skulle detta jobb utförts av någon snickare eller liknande borde inte det ha funnits ett slutbevis och då skulle inte elsäk kunnat varit ut och besiktat?? Eller har jag missat något i undersökningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.