O
Skrämmande läsning: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Ny-inriktning-for-projektet-elinstallatorskontroll/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Ny-inriktning-for-projektet-elinstallatorskontroll skrev:
Rapporten för Elinstallatörskontrollen 2009-2010 finns att läsa på Elsäkerhetsverkets webbplats. Projektet visar att 74 procent av elanläggningarna och 67 procent av elinstallatörerna hade brister.
Den mest förekommande bristen hos elinstallatörerna gällde den egna samt yrkesmännens fortbildning. En annan brist gällde kontroll före ibruktagning.
Bara en fjärdedel av de granskade anläggningarna var felfria.
Mer än hälften av elektrikerna har brister i sina kunskaper och är inte uppdaterade med gällande regler.

Fruktansvärt skrämmande siffror! q(;^;)p

Jag vet ärligt talat inte om jag vågar anlita en elektriker med sådana odds. Om chansen att få en kompetent elektriker bara är 30% och chansen att arbetet bli felfrit är 25% så gör jag det nog hellre själv. :blushing:
 
Redigerat:
Intressant läsning.
Om det blir bättre eller sämre med ett nytt behörighetssystem kan man bara se efter att man byter. Hade gärna sett att man kontrollerar fler än 1% av elinstallatörerna.
 
Och så vill jag bara påpeka att SEF inte har eller ska ha ansvaret för fortbildningen, det ligger på ARBETSGIVARNA, och den behörige att se till att dom anställda får sin fortbildning.
Jag blir innerligt trött på alla som lägger ansvaret på arbetarna när hela ansvaret för fortbildning, provning mm. ligger på arbetsledning/behörig.
 
Men sedan så ska man väl tänka på att deras kontrollanter säkert är helt oerhört petiga så är inte precis varenda grej rätt så klassar de anläggningen som "icke felfri". Men det är ju bara vad jag tror.

Tar dem upp exempel på "fel" som dem upptäckt i rapporten? Kan garanterat tänka mig att en del anläggningar har större fel för vissa är riktiga klåpare till elektriker, men siffran är säkert överdriven.

//Patrik
 
Frågan är också hur många av dessa "fel" som innebär en direkt fara.

Tittar man i rapporten http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Elinstallatörskontroll Projektrapport.pdf så finns bl.a en allvarlig anmärkning på följande som visserligen föranleder en anmärkning men som jag i min lekmannauppfattning inte ser som direkt hälsovådliga:
- PEN saknar blå tilläggsmärkning, plus några till som har med märkning att göra.
- Flera ledare under samma klämma vilket kan vara bra eller dåligt beroende på hur det ser ut.
- Centralen sitter för högt och inte har tillräckligt betjäningsavstånd.
- Huvudledning i form av två parallellkopplade EKK 2.5mm².
- Två fasledare anslutna till samma dvärg.
- Skarv i central - centraler är inget kopplingsutrymme.

De kommer dock med i statistiken.

Men det finns också allvarliga anmärkningar som t.ex
- PEN är < 10mm²
- Skyddsutjämningssystemet ej anslutet till huvudjordningsskenan.
- Dålig röranslutning till mätarskåp - grundisolerade ledare ligger mot mätarskåpets kapsling och är skadade. !! Finns fler anmärkningar av samma slag.
- Utgående gruppledning saknar överströmsskydd !!
- Uttag skyddas ej av JFB (gäller ett CEE-uttag vid mätarskåp, men det är ingen ursäkt).
- Kabel till utomhuspool uppfyller inte utlösningsvillkoret. Plus nån till ang dimensionering.
- Klen- och lågspänningen ej tillräckligt separerade i central.
- Uttag 0.7 m från dusch.
- Anslutningskabel till TM ej dragavlastad.
- Ledning till kronströmställare vid ytterdörr utförd med två st lampsladd SKX 0.75mm². Finns fler exempel på lampsladd.
- Kabel till bänkbelysning skadad.
- Felaktig övergång TN-C till TN-S.

Men jag tror nog man ändå ska vara mer orolig för hempulare än för behöriga elinstallatörer :cool:
 
Och i en del fall har jag svårt att tro att det är en elektriker som utfört arbetet, tex installationer utförda med lampsladd.
Ingen elektriker som jag känner åker omkring med lampsladd i bilen, däremot är det vanligt med ekrk, eklk och ekk.
 
elmont skrev:
Och i en del fall har jag svårt att tro att det är en elektriker som utfört arbetet, tex installationer utförda med lampsladd.
Ingen elektriker som jag känner åker omkring med lampsladd i bilen, däremot är det vanligt med ekrk, eklk och ekk.
Ja, där har du nog en poäng. De allra flesta elektriker har nog närmre tillgång till vanlig installationskabel än till "lampsladd" så ser man en "lampsladd-installation" så är det nog troligare att det är en hempulare som har varit i farten.

//Patrik
 
Hmm... Klipper in... " Skarv i central - centraler är inget kopplingsutrymme."

"Tror" detta har diskuterats en del här, kul att se att elsäkerhetsverket stödjer mig i min uppfattning *ler lite*

/Kent
 
Klart som korvspad - undersökningen är helt fel från början till slutet :cool:
 
snickarboden skrev:
Hmm... Klipper in... " Skarv i central - centraler är inget kopplingsutrymme."

"Tror" detta har diskuterats en del här, kul att se att elsäkerhetsverket stödjer mig i min uppfattning *ler lite*

/Kent
Tror vi har samma uppfattning här, men kanske inte så nitiskt ;)

BTW, undersökningarna gällde ett slumpmässigt urval bland "färdiganmälda" installationer till elbolaget. Så det är ganska färska nyinstallationer där hempulare knappast hunnit börja röja.
 
Skarva i central får man väl göra om man använder för ändamålet rätt typ av skarv?

Torix, tipptopp får man inte använda men klämskarvar och wago med deras "dinskenahållare" får man mig veterligen använda. T.ex. ett astrour som styr ytterbelysning som går åt olika håll perfekt att använda wagos hållare och "skarva"/fördela det.
 
Jo, jag tolkade anmärkningen som att det var en Wago som låg löst i kapslingen.
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, där har du nog en poäng. De allra flesta elektriker har nog närmre tillgång till vanlig installationskabel än till "lampsladd" så ser man en "lampsladd-installation" så är det nog troligare att det är en hempulare som har varit i farten.

//Patrik
Mjo, fast "polack-elektriker" kanske har närmare till hands att använda lampsladd? Är väl tänkbart att någon mindre snickarfirma anlitat den typen av elektriker?
 
Henke O skrev:
Skarva i central får man väl göra om man använder för ändamålet rätt typ av skarv?

Torix, tipptopp får man inte använda men klämskarvar och wago med deras "dinskenahållare" får man mig veterligen använda. T.ex. ett astrour som styr ytterbelysning som går åt olika håll perfekt att använda wagos hållare och "skarva"/fördela det.
Det enklaste måste vara att någon behörig mailar och frågar, detta har nötts, stötts och blötts i en del trådar här de senaste åren. Orden i sig tycker jag säger det mesta, centraler är inget kopplingsutrymme dvs allt sånt skall flyttas ut men tje, det är jag.

/Kent
 
Tolkar SKX 0,75 kabelanmärkningen som man har klippt stickkontakten till köksfläkten och kopplat in den till en dosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.