Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Någon måste äga fastigheten som GA ligger på, så den har i alla fall rätt att ta ned grenarna.
Nja, för markägaren föreligger ju vanligen ingen olägenhet. Marken är ju i sin helhet ianspråktagen för en GA för vägändamål, det innebär att marken i praktiken inte kan användas till något annat av markägaren. En sådan GA är ett rejält intrång för markägaren.

Möjligen kan det föreligga olägenhet om markägaren att gräver ned en ledning i marken (under vägen) och grenarna är i vägen för arbetet? Men knappast annars.
 
  • Gilla
  • Wow
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Markägaren kan tex ha sin utfart där, så att att hitta olägenhet är inga problem.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Markägaren kan tex ha sin utfart där, så att att hitta olägenhet är inga problem.
Men TS är ju inte markägaren och det finns redan en GA som ger TS rätt att röja vägen för framkomlighet så jag vet inte vad du fiskar efter.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
"Föreskrifterna behöver inte tillämpas på
[...]
4. vägar där årsdygnstrafiken (ÅDT) beräknas understiga 125 fordon
under öppningsåret."

Så, om det är färre än 125 fordon per dygn som hälsar på TS m.fl så är det inget krav.
Den här var central för den utesluter ju i princip alla småvägar som bara betjänar några enstaka hushåll. Och det är ju de flesta vägar/gator som omfattas av GA och diskuteras på detta forum.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Vross skrev:
Det handlar om en kortare asfalterad tvärgata i ett villaområde. Finns inga diken utan vägen går längs med tomterna. Någon snöröjningen eller annat underhåll har vi aldrig haft.

Det börjar då låta ganska hopplöst om man inte öppnar upp plånboken rejält.

Om vi kollar på detta från en annan vinkel. Hur ser det ut med alla skador vi får på våra fordon när vi tvingas köra igenom alla grenar. Finns några skyldigheter eller rättigheter dels om jag kan råka illa ut om deras grenar knäcks eller skadas när vi kör igenom det eller kan vi kräva ersättning för skador på våra fordon?
Kostar ingenting att såga bort allt som hänger ut över vägen..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Kostar ingenting att såga bort allt som hänger ut över vägen..
Mer än tid och/eller pengar då. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V Vross skrev:
Jag har självklart pratat med grannen flera gånger och har inte heller några problem att ta bort det själv om jag fått. Problemet är snarare att de tycker de är fint. De själva behöver inte köra på den delen av vägen utan det är bara jag och en annan granne som får lida. De få gångerna jag fått de gå ut o klippa har de bara gjort minimala beskärningar som knappt syns. De har även visat tecken på irritation när jag drar upp detta problem så som sagt handlar de om att de helt enkelt vill att det växer som det gör.
Hej jag har också en servitut väg har haft problem med markägaren i flera år.
För några år sedan hängde de två dåliga träd utan bark över vägen jag fotograferade träden innan jag sågade ner dem. Markägaren polisanmälde mig för att ha sågat ner friska träd. Tack vare att jag hade fotobevis så lades ärendet ner
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
veddige veddige skrev:
Hej jag har också en servitut väg har haft problem med markägaren i flera år.
För några år sedan hängde de två dåliga träd utan bark över vägen jag fotograferade träden innan jag sågade ner dem. Markägaren polisanmälde mig för att ha sågat ner friska träd. Tack vare att jag hade fotobevis så lades ärendet ner
Visar ju hur polis/åklagare tolkar gällande rätt. Märklig markägare, finns gott om omdömeslösa markägare tyvärr.
 
  • Gilla
  • Wow
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Jakt o vägar... 😎
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visar ju hur polis/åklagare tolkar gällande rätt. Märklig markägare, finns gott om omdömeslösa markägare tyvärr.
Det är konstigt att det inte finns lagar och förordningar om enskilda vägar när det är så många som har problem med markägaren. Våran markägare är djävulen själv t.ex första gången jag skulle ploga vägen kom han och gapade om att jag måste fråga först om jag fick lägga snön där. Då sade jag. Då frågar jag nu och för alltid om jag får lägga snön i diket. Vi har bott här i 34 år jag skulle kunna skriva en bibel om allt djävelskap han har ställt till med
 
Claes Sörmland
veddige veddige skrev:
Det är konstigt att det inte finns lagar och förordningar om enskilda vägar när det är så många som har problem med markägaren. Våran markägare är djävulen själv t.ex första gången jag skulle ploga vägen kom han och gapade om att jag måste fråga först om jag fick lägga snön där. Då sade jag. Då frågar jag nu och för alltid om jag får lägga snön i diket. Vi har bott här i 34 år jag skulle kunna skriva en bibel om allt djävelskap han har ställt till med
Det finns tydliga lagar. Men inte ens tydliga lagar stoppar idioter, de bryr sig ju inte om lagar.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns tydliga lagar. Men inte ens tydliga lagar stoppar idioter, de bryr sig ju inte om lagar.
Skall kontakta lantmäteriet om det har blivit några förändringar om enskilda vägar de sista åren
 
Claes Sörmland
veddige veddige skrev:
Skall kontakta lantmäteriet om det har blivit några förändringar om enskilda vägar de sista åren
Lantmäteriet är inte tillsynsmyndighet för enskilda vägar så där får du inga svar annat än just att enskilda vägar inte är deras sak (med undantag för inrättande av servitut och gemensamhetsanläggningar enligt anläggningslagen.) I huvudsak är det en civilrättslig relation mellan grannarna som regleras av jordabalken. Om den enskilda vägen ligger på ens egen mark är inte ens en grannrelation aktuell - man bestämmer allt själv (om strandskyddet inte kommer in, då gäller miljöbalken för vägen).
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
V Vross skrev:
Jag har självklart pratat med grannen flera gånger och har inte heller några problem att ta bort det själv om jag fått. Problemet är snarare att de tycker de är fint. De själva behöver inte köra på den delen av vägen utan det är bara jag och en annan granne som får lida. De få gångerna jag fått de gå ut o klippa har de bara gjort minimala beskärningar som knappt syns. De har även visat tecken på irritation när jag drar upp detta problem så som sagt handlar de om att de helt enkelt vill att det växer som det gör.
Klart att du skall klippa grenarna själv eftersom det är din enskild väg som du skall sköta själv. Vi har väldiga problem med våran markägare hur våran enskilda väg skall skötas jag stryker inte honom med hårs om man säger så.
Te.x när jag jag hade fällt två träd utan bark som hängde över vägen så polisanmälde han mig för att ha fällt friska träd men jag hade tagit några bilder på träden innan jag sågade ner dem så ärendet blev nerlagt. Allemansrätten gäller inte på hans mark säger han.
Barnen fick aldrig spela fotboll eller leka på hans mark för då skällde han på dem.
Vi bor helt för oss själva på en avstyckad gård markägaren bor på andra sidan skogen så man slipper iallafall se fanskapet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tyvärr finns det sådana människor, man får kolla upp sina rättigheter och se till att hålla sig till dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.