Hittade ett exjobb om påverkan av växelriktare från solceller.
Spänningsreglering med reaktiv effekt rekomenderas inte, då det inte alltid fungerar.

Lite intressant hur solcellselproduktion påverkar lokalnätet. Är det ett problem?


Acceptansgränsen för solceller i lågspänningsnät
Kan den ökas?

några citat..
Vid hög utbyggnadsgrad av mikroproduktion kan ett omvänt effektflöde uppstå i nätet d.v.s. att strömmen istället går från användarna till nätstationen. En följd av detta kan bli att kablar överbelastas och att spänningshöjningar uppstår. Därmed kan nätets prestanda bli oacceptabel vilket är något som inte får ske i ett elnät. Gränsen för när prestandan utifrån ett antal parametrar blir oacceptabel brukar benämnas som acceptansgräns.
Acceptansgränsen i de tre undersökta näten i denna studie inträffade vid olika mängder mikroproduktion. För alla tre näten inträffade acceptansgränsen på grund av att spänningen blev oacceptabel vid låglast med maximal effektproduktion. Därmed bör primärt fokus ligga på hur spänningen hos kunderna påverkas vid installation av mikroproduktionsanläggningar. De egenskaper ett nät bör ha för att tåla mycket mikroproduktion är låg spänning vid nätstationen, få kunder i varje ledningsföljd, att sträckan mellan nätstation och kund är kort samt att ledningarna är kraftiga.
Av åtgärderna rekommenderas främst ledningsförstärkning men också till viss mån omsättningskopplare och MPV. Reaktiv effektkompensering är dock något som inte rekommenderas då både förlusterna ökade och acceptansgränsen blev oförändrad i vissa fall.
5.3.3 Reaktiv effektkompensering i fallstudien
När reaktiv effektkompensering undersöktes ändrades först växelriktarna i alla mikroproduktionsanläggningar i den begränsande delen av nätet. Effektfaktorn hos dessa ändrades från 1 till 0,9 vilket innebar att de började förbruka reaktiv effekt. Ett antagande blev då att alla växelriktare var av modern typ och att det därmed gick att förbruka så pass mycket reaktiv effekt. Därefter simulerades nätet i låglast med maximal effektproduktion för dessa ändrade inställningar. För att bestämma det åtgärdade nätets acceptansgräns användes samma metod som i omsättningskopplarfallet
Länk https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:818143/FULLTEXT02
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tex Martin Lundmark har ju i olika trådar nämnt lite om detta men det kommenteras oftast vidare med inlägg av typen goddag yxskaft. Jag har själv också vid några tillfällen tagit upp det men tyvärr tydligen med osynlgt bläck. För egen del kan jag bistå med typska praktikfall från nätavsnitt byggda efter stormarna dvs moderna. I vissa finns redan problem av den typen pga huvudlös inbyggnad av i många fall helt oönskad produktion.

Att börja redovisa olika parametrar för dessa nät ligger troligtvis helt utanför forumets scope trots att vi ofta ligger långt offcenter i elforumet. De allra mest basala och lätt gripbara effekterna har Martin varje gång tagit med.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Eftersom den är ansluten till det allmänna elnätet,
så måste det vara en godkänd modell som håller sig inom alla gränsvärden.
Jo, men efter vilka förutsättningar är standarden den är godkänd mot skapad?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det gäller en växelriktare 400 Volt 3-fas för solcellsanläggning som har märkeffekt 26 kW och märkström 37,5A.
En AC-brytare behövs till den.
Hur räknas en växelriktare, som ohmsk last, eller induktiv, eller reaktiv?

Om jag har en 4-polig brytare:
för 40 A för lasttyp AC-21(ohmsk last)
32A för AC-22(blandad ohmsk och induktiv last)

Kan denna brytare användas?

Jag tror, utan att veta, att växelriktaren långsamt matar ut effekt när den slås på med AC-brytaren.
När man bryter med AC-brytaren, då blir det klart en helt plötslig brytning.
I din grundfråga här kan du som skrivits tidigare bortse från eventuella reaktiva effekter åt båda håll. Du bör istället gå på ren elteknisk praxis som ger att en brytare för ditt ändamål bör dimensineras så effekten ryms vid AC 23 det är gängse för brytare som frånskiljare/brytning av anläggningsdelar.

Eventuellt kan du om du tycker det blir onödigt kika på den rent termiska märkströmmen Ith och se till att du har moms på den och sen gå ett steg ner i tabellen när det gäller angiven effekt vid AC 23. I det stora hela är det ett okritiskt fall bara brutaren är rimlig mekaniskt så den inte fallerar likt omotionerade HB i gamla mätratavlor osv.
 
A Arnodt skrev:
Det gäller en växelriktare 400 Volt 3-fas för solcellsanläggning som har märkeffekt 26 kW och märkström 37,5A.
En AC-brytare behövs till den.
Hur räknas en växelriktare, som ohmsk last, eller induktiv, eller reaktiv?

Om jag har en 4-polig brytare:
för 40 A för lasttyp AC-21(ohmsk last)
32A för AC-22(blandad ohmsk och induktiv last)

Kan denna brytare användas?

Jag tror, utan att veta, att växelriktaren långsamt matar ut effekt när den slås på med AC-brytaren.
När man bryter med AC-brytaren, då blir det klart en helt plötslig brytning.
Beror på hur växelriktaren är inställd. Du kan oftast ställa den att mata ut reaktiv.

Betrakta huset och nätet som en last och växelriktaren som elnätet.
 
GK100 GK100 skrev:
Att börja redovisa olika parametrar för dessa nät ligger troligtvis helt utanför forumets scope trots att vi ofta ligger långt offcenter i elforumet.
Try us !
 
Är det verkligen någon enfamiljshusägare som vill att elektrikern ändrar på inställning på växelriktare och vill att den ska skickar ut kapacitiv effekt eller reaktiv effekt, som talaren i inlägg Nr 20 nämner? Jag gissar att ingen är inne och petar och ändrar det, utan det skickas ut effektfaktor 1,0. Vi har inte petat och ändrat på den, utan är standardvärde, vilket det nu är, men gissar på effektfaktor 1,0.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Är det verkligen någon enfamiljshusägare som vill ändra på inställning på sin växelriktare och vill att den ska skickar ut kapacitiv effekt eller reaktiv effekt, som talaren i inlägg Nr 20 nämner? Jag gissar att ingen är inne och petar och ändrar det, utan det skickas ut effektfaktor 1,0. Vi har inte petat och ändrat på den, utan är standardvärde, vilket det nu är, men gissar på effektfaktor 1,0.
Hur garanterar du som installatör att den funktionen inte kommer att användas?

Har du talat med den elektriker som står för för och färdiganmälan om dimensioneringen? Det är han som intygar att det är korrekt gjort.
 
A Arnodt skrev:
Är det verkligen någon enfamiljshusägare som vill att elektrikern ändrar på inställning på växelriktare och vill att den ska skickar ut kapacitiv effekt eller reaktiv effekt, som talaren i inlägg Nr 20 nämner? Jag gissar att ingen är inne och petar och ändrar det, utan det skickas ut effektfaktor 1,0. Vi har inte petat och ändrat på den, utan är standardvärde, vilket det nu är, men gissar på effektfaktor 1,0.
Finns ingen anledning att ändra något eller avvika från att låta den ligga på ett. Och oavsett berör det inte din grundfråga där du bör likt praxis välja en brytare AC 23 eller AC 23B.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.