Ja,jösses, vilket dilemma !

Lutar väl åt att sätta en renoveringstapet av något slag. Sen måla eller tapetsera.
Eller gipsa och måla :cool:

Tack för alla råd och tips !
 
H HEM2121 skrev:
Håller helt med!
H Hasse Jonsson3 skrev:
Hej, några frågor från en gammal amatör. Ska renovera väggarna i ett par rum i ett gammalt hus.
Sitter för närvarande papperstapeter på väggarna. Vet ej hur många lager , eller vad som är bakom tapeterna.
Lutar åt att jag kommer sätta upp och måla glasfiberväv (fiskben)

Tror ni min plan kommer att funka ?

1 "Grundmåla" med ett bra vävlim (casco premium) , och så att säga fästa tapeterna bättre.
2 Låt torka.
3 Limma igen och sätta upp väven.
4 Grundmåla
5 Måla 2 lager täckfärg.

Alternativ nr 2 är att smacka upp renoveringsgips, och antingen måla eller sätta upp väven på gipset.
Gipsning blir ju nog bättre, men jag kommer få problem vid fönster och dörrfodren, då det kommer bli minimal nivåskillnad där. Inser att jag med detta alternativ behöver ta bort tak och golvlist. Kan jag leva med. Men tar jag bort foder vid fönster och dörrar vet jag inte hur man ska lösa detta. Vill ju inte ha en gipskant i fönstersmygen tex.[bild][bild][bild]

Hur gör jag bäst och smidigast tycker ni ?
Vad jag gjorde i samma situation var att jag satte upp renoveringstapet och målade direkt på den sedan. Enkelt, snabbt och bra resultat!
 
H
BjörnMedDenLillaGården BjörnMedDenLillaGården skrev:
Vad jag gjorde i samma situation var att jag satte upp renoveringstapet och målade direkt på den sedan. Enkelt, snabbt och bra resultat!
Jo, det går ju bra men är det gamla jobbiga väggar och man dessutom är ovan så är precis som Birgit skrev i ett tidigare inlägg, mer förlåtande med tapet.
 
  • Gilla
BjörnMedDenLillaGården
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jo, det går ju bra men är det gamla jobbiga väggar och man dessutom är ovan så är precis som Birgit skrev i ett tidigare inlägg, mer förlåtande med tapet.
Blir ju dessvärre en merkostnad med tapeter, Och kanske synliga tapetskarvar i värsta fall.
Easy cover verkar vara bra. I värsta fall kanske man kan spackla synliga skarvar med den innan målning.
 
H
H Hasse Jonsson3 skrev:
Blir ju dessvärre en merkostnad med tapeter, Och kanske synliga tapetskarvar i värsta fall.
Easy cover verkar vara bra. I värsta fall kanske man kan spackla synliga skarvar med den innan målning.
Underarbetet är det jobbiga, sen beror det vilket resultat man vill ha och vilka pengar och tid man vill spendera. Färg och spackel är inte billigt heller och tapeter kan man få tag i rätt så billigt. Som sagt det beror på vilket resultat man vill ha och vilka pengar man vill lägga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Uppdatering
Lejde bort jobbet. Nästan all gammal tapet är nu borta. Bredspackling på G
Beroende på slutfinnish, så lutar det åt en klämmkäck tapet på väggarna.

Var köper man tapeter till rimligt pris ?
 
H Hasse Jonsson3 skrev:
Uppdatering
Lejde bort jobbet. Nästan all gammal tapet är nu borta. Bredspackling på G
Beroende på slutfinnish, så lutar det åt en klämmkäck tapet på väggarna.

Var köper man tapeter till rimligt pris ?
Kolla Rusta, de har helt ok sortiment och kvalitet
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla Rusta, de har helt ok sortiment och kvalitet
Ok, tack för tipset !
 
H
H Hasse Jonsson3 skrev:
Uppdatering
Lejde bort jobbet. Nästan all gammal tapet är nu borta. Bredspackling på G
Beroende på slutfinnish, så lutar det åt en klämmkäck tapet på väggarna.

Var köper man tapeter till rimligt pris ?
Googla, kolla recensioner för vissa märken är inte färgbeständiga dvs bleks fort.
 
  • Gilla
Hasse Jonsson3
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Googla, kolla recensioner för vissa märken är inte färgbeständiga dvs bleks fort.
Ok, ska göra det. Några skittapeter vill jag ju inte ha.
 
H
H Hasse Jonsson3 skrev:
Ok, ska göra det. Några skittapeter vill jag ju inte ha.
Hittade detta, https://tapetshopen.se/ljusakthet/
Ljusäkthet ska man kolla efter. Avtorkningsbar är också bra.
 
H HEM2121 skrev:
Hittade detta, [länk]
Ljusäkthet ska man kolla efter. Avtorkningsbar är också bra.
Kanoners, tackar ! Ska kolla när tillfälle ges
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.