Hej, några frågor från en gammal amatör. Ska renovera väggarna i ett par rum i ett gammalt hus.
Sitter för närvarande papperstapeter på väggarna. Vet ej hur många lager , eller vad som är bakom tapeterna.
Lutar åt att jag kommer sätta upp och måla glasfiberväv (fiskben)

Tror ni min plan kommer att funka ?

1 "Grundmåla" med ett bra vävlim (casco premium) , och så att säga fästa tapeterna bättre.
2 Låt torka.
3 Limma igen och sätta upp väven.
4 Grundmåla
5 Måla 2 lager täckfärg.

Alternativ nr 2 är att smacka upp renoveringsgips, och antingen måla eller sätta upp väven på gipset.
Gipsning blir ju nog bättre, men jag kommer få problem vid fönster och dörrfodren, då det kommer bli minimal nivåskillnad där. Inser att jag med detta alternativ behöver ta bort tak och golvlist. Kan jag leva med. Men tar jag bort foder vid fönster och dörrar vet jag inte hur man ska lösa detta. Vill ju inte ha en gipskant i fönstersmygen tex. Tomt rum med kakelugn, två dörrar, mönstrad tapet, trägolv och brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med fönster, trägolv, vit tapet, utsikt över grönt fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomrum med fönster, utsikt över trädgård, tapetväggar, element, tomhet, inomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag bäst och smidigast tycker ni ?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kan det vara så att det redan sitter skivor på väggarna eftersom 6 mm renoveringsgips kommer i samma nivå som fodren kring fönster och dörrar?
Går kanske att se bakom doslocket ovanför dörren i första bilden eller bakom strömbrytaren?
Tapeterna ser ut att vara från tiden kring 1960 och då kan man ju ha satt upp tretex-skivor på väggarna.

Glasfiberväv är ju lite synd att använda eftersom den i stort sett är omöjlig att få bort, vilket gör att den som vill återställa huset till originalutseende inte kan göra det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kan det vara så att det redan sitter skivor på väggarna eftersom 6 mm renoveringsgips kommer i samma nivå som fodren kring fönster och dörrar?
Går kanske att se bakom doslocket ovanför dörren i första bilden eller bakom strömbrytaren?
Tapeterna ser ut att vara från tiden kring 1960 och då kan man ju ha satt upp tretex-skivor på väggarna.

Glasfiberväv är ju lite synd att använda eftersom den i stort sett är omöjlig att få bort, vilket gör att den som vill återställa huset till originalutseende inte kan göra det.
Hej Birgit,
Tack för svar och välkommnadet.

Huset är byggt runt 1930.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Kan det vara så att det redan sitter skivor på väggarna eftersom 6 mm renoveringsgips kommer i samma nivå som fodren kring fönster och dörrar?
Går kanske att se bakom doslocket ovanför dörren i första bilden eller bakom strömbrytaren?
Tapeterna ser ut att vara från tiden kring 1960 och då kan man ju ha satt upp tretex-skivor på väggarna.

Glasfiberväv är ju lite synd att använda eftersom den i stort sett är omöjlig att få bort, vilket gör att den som vill återställa huset till originalutseende inte kan göra det.
Hej Birgit,

Tack för svar och välkommnande.

Huset är byggt ca 1930. Ja,någon form av skivor sitter nog där. Har dessvärre inte ännu tillgång till lägenheten, så jag kan inte kolla just nu. Men bra ide att kolla som du säger vid dosan eller brytaren.
Vill ju helst inte behöva ta bort tapetlagren. Tror du att en ev.väv fäster på de gamla tapeterna om jag förlimmar ?

Mvh
Hasse
 
BirgitS BirgitS skrev:
Glasfiberväv är ju lite synd att använda eftersom den i stort sett är omöjlig att få bort, vilket gör att den som vill återställa huset till originalutseende inte kan göra det.
Ja, säger detsamma. Varför sätta upp det i en 100 år gammal lägenhet?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS
H Hasse Jonsson3 skrev:
Tror du att en ev.väv fäster på de gamla tapeterna om jag förlimmar ?
Det beror ju på hur bra tapeterna sitter idag. Om de egentligen är lösa i stora områden så tror inte jag att det räcker.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, säger detsamma. Varför sätta upp det i en 100 år gammal lägenhet?
Mest för att det verkar vara enklast. Och att väggarna inte kanske blir helt jämna spelar inte så stor roll i det här fallet.
Vill ju helst få till det med släta fina väggar att måla på, men vet inte hur jag ska få till det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur bra tapeterna sitter idag. Om de egentligen är lösa i stora områden så tror inte jag att det räcker.
Du har rätt naturligtvis, kanske ska skippa väven. Då är väl det bästa alernativet att gipsa väggarna ?
Men går det att skruva fast gips på tretex, det är väl ganska mjukt matrial. Och hur förfara vid fönster och dörrfoder ?
 
H
H Hasse Jonsson3 skrev:
Mest för att det verkar vara enklast. Och att väggarna inte kanske blir helt jämna spelar inte så stor roll i det här fallet.
Vill ju helst få till det med släta fina väggar att måla på, men vet inte hur jag ska få till det.
Sätt en renoveringstapet först (finns på rulle) använd lämpligt lim och så kan du sätta upp en vanlig tapet. Finns det stora hål så spackla igen dem bara.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror du får mycket bättre svar och resultat om du återkommer efter tillträdet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, säger detsamma. Varför sätta upp det i en 100 år gammal lägenhet?
Ja,jag skippar nog glasfiberväven. Får jag fråga hur du tycker det blir bäst att göra ?
Gips, renoveringstapet ? Någon ide,hur jag bäst gör ?
 
H Hasse Jonsson3 skrev:
Mest för att det verkar vara enklast. Och att väggarna inte kanske blir helt jämna spelar inte så stor roll i det här fallet.
Vill ju helst få till det med släta fina väggar att måla på, men vet inte hur jag ska få till det.
Det är ju ingen som förväntar sig perfekta väggar, sätt upp en slät väv eller renoveringstapet.
 
H HEM2121 skrev:
Sätt en renoveringstapet först (finns på rulle) använd lämpligt lim och så kan du sätta upp en vanlig tapet. Finns det stora hål så spackla igen dem bara.
Tack för svar,
Menar du först renoveringstapet, och sen vanlig tapet ?
Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju ingen som förväntar sig perfekta väggar, sätt upp en slät väv eller renoveringstapet.
Ok, tack. Kan man måla direkt på renoveringstapeten ?
 
BirgitS
H Hasse Jonsson3 skrev:
Kan man måla direkt på renoveringstapeten ?
Ja, men en tapet är mer förlåtande än målning om underlaget inte är helt perfekt slätt.
 
  • Gilla
Monkan74 och 1 till
  • Laddar…
H
H Hasse Jonsson3 skrev:
Tack för svar,
Menar du först renoveringstapet, och sen vanlig tapet ?

Ok, tack. Kan man måla direkt på renoveringstapeten ?
Ja, först renoverings tapet, låt torka ordentligt jag skulle vänta 2-3 dagar beroende på lim, och sen tapetserar du som vanligt. Är den gamla tapeten lös, skär ett rakt snitt med t.ex med en mattknivar eller ett kryss och sätt in tapetklister, är det mycket lösa gamla tapeter kan det vara värt riva bort all gammal tapet innan du sätter upp renoveringstapeten. Spackla om det är större gropar och/eller ojämnheter. Renoveringstapeten fixar mindre ojämnheter. Blir det bubblor i i den nya tapeten, låt torka, oftast försvinner bubblorna.
Tips! Kolla upp priset på renoveringstapeten för det skiljer mycket i pris i olika bygghandel.
 
Redigerat:
H
H HEM2121 skrev:
Sätt en renoveringstapet först (finns på rulle) använd lämpligt lim och så kan du sätta upp en vanlig tapet. Finns det stora hål så spackla igen dem bara.
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men en tapet är mer förlåtande än målning om underlaget inte är helt perfekt slätt.
Håller helt med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.