Byggahem skrev:
Några fler som har byggt med Västkuststugan/Västkustvillan kring Göteborg? Gör de bra jobb? :)

Jag har varit hemma hos ett par vänner som har byggt utanför Tollered mot Alingsås, med dom och deras hus är verkligen jättefint :) och dom är hur nöjda som helst :) och sedan fick vi veta att 2 stycken fanmiljer till skall bygga med Västkustvillan i våran Komun (Lerum) under samma period.
Ska se om man kan få komma i kontakt med dom för det hade varit lite skoj faktiskt :D
 
För min del försvann västkuststugan/villan pga deras säljare i Göteborg.Skickade ett mail för att få lite cirkapriser på deras mindre enplanshus.Fick då svaret: "Vi lämnar inte prsier via mail" varken mer eller mindre. Ingen förklaring varför.Lite service kan man väl räkna med om man ska köpa en produkt för ca 2M.

Besökte ändå deras visningshus på husknuten och pratade med en kille och deras mindre enplanshus ca 100m2 som jag tittade på låg ungefär där resten av alla tillverkare låg. ca 1.8M. En fördel med dem är ju att man göra om en av deras sommarstugemodeller till permanentboende för att komma billigare undan. Där hade de en modell på tror det var 97m2 för 1550+ca 100k för mer isolering osv =1650
 
Redigerat:
Hej igen.

Nu har vi näst intill byggt klart och inväntar besiktning på vårat hus.
Vi är mer än super nöjda med VKS och vi tog en det så kallade Nyckelfärdigt med Total entrepenad.
Arbetslaget som vi har haft vid vårt bygge har varit fantastiska och önskar alla som tar steget att bygga med dom får det lika bra som vi :)
Och hoppas ni finner något som ni känner starkt för.
 
  • Gilla
jockekn
  • Laddar…
Tänkte lägga upp en blogg om Västkuststugan här snart. Mycket nöjd än så länge.
 
Håller precis på att avsluta vårat bygge med västkuststugan har gjort det mesta själv på huset men stomresningen skötte v stugans snickare. Är allt annat än nöjd med hur v-stugan har agerat i vissa frågor, allt flöt på bra tills vi hade skrivit kontrakt. Efter det så glömde dom av oss så vi fick ritningarna för sent sedan när jag ville att huset skulle levereras på en måndag istället för en torsdag så fick jag bara tykna svar tillbaka, sen när väl bjälklaget kom så visade det sig att dom inte alls hade cc30 i badrum och hall som de sa att det var standard och när jag väl ringde och påpekade detta så bara skrattade dom och sa att "lilla du" det ska stå i kontraktet och att det kostar runt 20tusen extra. Sedan när huset var rest och snickarna hade gjort färdigt sina åtaganden så skulle en slutbesiktning göras från deras sida eftersom jag skulle göra resten, nädå visade det sig att det var ett tillval. Så jag rekomenderar aldrig v-stugan till nån jag känner mycket besviken på hur dom agerar när nått blir fel och deras snickare som va å reste huset måste skaffa ett vatten pass för det va inte en enda vägg som blev rak
 
En slutbesiktning brukar man få stå frö som beställare. Det är mycket olämpligt att låta byggföretaget ansvara för besiktningen. Det är du som beställare som skall utse en bes. man. Därmed är det också naturligt att det är du som skall betala besiktningen. Kostnaden kan variera rätt rejält beroende på hur djup bes. du är villig att betala för.

Står det i avtalet eller tillhörande leveransbeskrivningar osv. att det är cc60 på bjälklaget? Om inte så gäller hans muntliga besked att det är standard med cc30, kan du bevisa att han sagt det så bör du kunna driva frågan.
 
Althen skrev:
Håller precis på att avsluta vårat bygge med västkuststugan har gjort det mesta själv på huset men stomresningen skötte v stugans snickare. Är allt annat än nöjd med hur v-stugan har agerat i vissa frågor, allt flöt på bra tills vi hade skrivit kontrakt. Efter det så glömde dom av oss så vi fick ritningarna för sent sedan när jag ville att huset skulle levereras på en måndag istället för en torsdag så fick jag bara tykna svar tillbaka, sen när väl bjälklaget kom så visade det sig att dom inte alls hade cc30 i badrum och hall som de sa att det var standard och när jag väl ringde och påpekade detta så bara skrattade dom och sa att "lilla du" det ska stå i kontraktet och att det kostar runt 20tusen extra. Sedan när huset var rest och snickarna hade gjort färdigt sina åtaganden så skulle en slutbesiktning göras från deras sida eftersom jag skulle göra resten, nädå visade det sig att det var ett tillval. Så jag rekomenderar aldrig v-stugan till nån jag känner mycket besviken på hur dom agerar när nått blir fel och deras snickare som va å reste huset måste skaffa ett vatten pass för det va inte en enda vägg som blev rak
Tråkigt att du upplever dem som tykna. Att ändra leveransdatum efter signering av kontrakt ska man nog inte utgå ifrån att det går att lösa. Man får nog komma med den informationen ganska snart efter signering eftersom de har långa ledtider och fler hus som ska ut. Precis som alla andra husleverantörer.

Svårt att uttala mig om ert kontrakt men utgår ifrån att du läst att det är ett cc30 på något papper eller del av kontraktet före signering, eller var det något ni pratat om innan? Låter som ett ganska specifikt krav på en husleverantör, dvs. något man borde ha med i ett kontrakt.

En slutbesiktning gör väl av opartisk besiktningsman? Dvs. du kan komma med synpunkter på fel i delentreprenaden och påpeka sådant som avtalats och sedan inte följts upp. Ex. en sned vägg borde med enkelhet kunna noteras vid en slutbesiktning. Du måste mena en innervägg gissar jag eftersom deras ytterväggar görs i fabrik.

Förstår inte riktigt vad som är tillval och vad som kostat dig 20 kkr extra.

Men som sagt, aldrig roligt när det skär sig med en entreprenör, säljare eller liknande.

I Göteborg känner jag inte igen något av det du beskriver, tvärtom, dom är otroligt flexibla och anpassningsbara så länge jag visat på förståelse för deras arbetsprocesser. Vad som skiljer en bra hustillverkare från en dålig är hur flexibla de är längs resan ihop. Vi har sprungit in i ett par fel under resan men de har i regel varit fixade samma vecka eller dag.

Hoppas du löste din delade entreprenad till slut.
 
Har faktiskt jobbat en tid på vks och måste säga att det är ett seriöst företag med goda ord omkring sig!
 
Hej vi skall snart börja bygga med västkustvillan vad var det för snickare ni hade?
 
Hej Jockekn

Vi hade Tony från Novus bygg , och han har en grym medarbetare.
Hoppas verkligen ni får några som dessa killar eller tom dom 2 👍
Grym kommunikation och dom har gjort ett super jobb på vårat hus och vi kommer anlita dom privat när det blir dags för garaget :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.