.. en så pass viktig faktor och helt i händerna på leverantören :-/

kanske skäl att reducera COP-faktorn med 10-20% för att få fram en riktig kalkyl

... men det kommer kanske någon som har koll på förbrukad mängd värme

..det kanske inte vore så tokigt att kräva att VP hade mätning av levererad värme
 
Hej
Min värmepump har ett cop på 5.8 d.v.s. min årsförbrukning har minskat till 4300 kwh från 24910kwh.
 
per_erik skrev:
Hej
Min värmepump har ett cop på 5.8  d.v.s. min årsförbrukning har minskat till 4300 kwh från 24910kwh.
Vad säger specifikationerna för cop? Du kan sannolikt sälja el snart...
 
Hej igen
Vilken bra ide. Kan jag inte sälja ideer baserade på en massa tyckande och tro. kan jag sälja el från en värmepump.
 
Yondalar skrev:
..  en så pass viktig faktor och helt i händerna på leverantören :-/

kanske skäl att reducera COP-faktorn med 10-20% för att få fram en riktig kalkyl

... men det kommer kanske någon som har koll på förbrukad mängd värme

..det kanske inte vore så tokigt att kräva att VP hade mätning av levererad värme  
Detta inlägg liknar den typ av inlägg jag trodde vi var överens om att inte göra.

Vad säger du om följande då: För att råda bot på osäkerheten i leverantörens förmåga att bedömma vilken snittframledningstemperatur du kommer ha i ditt hus så kör vi inte med flytande kondensering - istället ställer vi en tank i källaren och gör som vid ved/pelletseldning och kör fast kondensering mot tanken och sedan shuntar vi ut vatten efter behov på vanligt vis?

Det motsvarar ju enligt databladet en försämring på cirka 30% men vi är ju iaf säkra på vad vi får.

Istället för att reducera COP för man inte litar på VPsäljarn, tycker du inte att det är BÄTTRE och mer KREATIVT att rekommendera blivande VPägare att ha lite koll på vilken framledningstemperatur man har när det är som kallast och sedan använda detta i kombination med databladen för pumpen man avser köpa? Det verkar ge en mer trovärdig kalkyl.

För den intresserade kan jag också tillägga att alla VPsäljare jag pratade med (jo jag förde protokoll på detta) frågade om vilken framledningstemp vi hade när det var kallt.
 
Hej MathiasS! :D

Enligt kalkyl från vår värmekonsult så kommer vi att ha 40,3grader ut i golvvärmerören vid -22grader ute, men jag förstår inte riktigt hur jag skall räkna? ???
 
Jesca_j skrev:
Hej MathiasS! :D

Enligt kalkyl från vår värmekonsult så kommer vi att ha 40,3grader ut i golvvärmerören vid -22grader ute, men jag förstår inte riktigt hur jag skall räkna? ???
Jag kan/vet inte hur man beräknar årscop baserat på detta. Det är antagligen inte omöjligt givet graddags info etc, att göra det för hand är nog inte så roligt.

Det du kan veta "säkert" är att pumpen aldrig kommer vara mindre effektiv än vad den är vid 40,3 (kallare än så är det ju inte så många dagar).
 
Så det jag behöver är alltså ett diagram där jag kan avläsa vid ~40graders framledningstemp och då få fram ett min-cop?
Tack, då blev jag liite klokare i alla fall! :)
 
Jesca_j skrev:
Så det jag behöver är alltså ett diagram där jag kan avläsa vid ~40graders framledningstemp och då få fram ett min-cop?
Tack, då blev jag liite klokare i alla fall! :)
Jo nästan, det ger ju din verkningsgrad vid just den temperaturen. För att få fram årsmedelverkningsgraden är det dock inte så lätt. Då måste man ju uppskatta vad värmefaktorn är i snitt under året vilket inte är omöjligt (men jobbigt för hand) - det är ju årscop/årsmedelverkningsgraden som är det intressanta för att göra en korrekt beräkning av pumpens besparing.

Enklast för oss amatörer är väl att mäta förbrukningen och lita på att pumpen levererar den effekt den ska leverera (vilket inte känns så osäkert) och därmed få svart på vitt enligt tidigare postar.
 
Yondalar skrev:
Saxat från Novators Forum:
”Tusentals villaägare köper värmepump i onödan” Värmepumpsindustrin brister i konsumentansvar gentemot villaägarna, säger Folksams miljöchef Jan Snaar, som nyligen presenterade bolagets statistik över värmepumpsskador 2003. – www.folksam.se Jan Snaar, miljöchef Folksam "
Det här ser mer ut som Folksams problem än kundernas. Vp:ar går sönder och man utnyttjar hemförsäkringen. På lite sikt kan det ju förstås leda till ökade premier... ;D
 
MathiasS

inte vet jag om mitt senaste var så negativt, inte menat så iaf

COP är ju en av de viktigaste parametrarna för en kalkyl

detdär att köra med en fast last (kapacitet) mot en ack och att det skulle ge 30% sämre fattar jag inte. Fattar att COP är sämre när man gör varmvatten än när man gör tex golvärmevatten, men med en rätt utförd tank så kan gångtidsfördelningen mellan vv och värme i princip bibehållas .
Principiellt tycker jag att det borde finnas en poäng i detta (speciellt vid slang i berg/mark). Ekonomin i detta skulle vara intressant att få kläm på. Alltså kan det löna sig att gå ner i pumpkapacitet gm att installera en ack och hur stor skall den då vara? Sånt går att räkna på.
 
frasse

varför är det inte ett problem för VP-ägaren ?

igen kalkyl: livslängd en mycket viktig parameter och underhållet är inte noll (som ofta påstås i marknadsföringen)
 
Jag tycker att denna länk,

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=190842

som sign snillet hade i en annan sträng hör hemma här också

Om nu prof Karlsson har rätt (och det har han haft i det mesta so far) så borde åtminstone vi som har direl snabbt som attan göra något, tex VP

MEN finns det möjlighet till något annat än VP så torde det/de alternativen bli mer lönsamma för den enskilde, om nu elprisutvecklingen blir den förutspådda
 
Yondalar skrev:
MathiasS

inte vet jag om mitt senaste var så negativt, inte menat så iaf

COP är ju en av de viktigaste parametrarna för en kalkyl

detdär att köra med en fast last (kapacitet) mot en ack och att det skulle ge 30% sämre fattar jag inte. Fattar att COP är sämre när man gör varmvatten än när man gör tex golvärmevatten, men med en rätt utförd tank så kan gångtidsfördelningen mellan vv och värme i princip bibehållas .
Principiellt tycker jag att det borde finnas en poäng i detta (speciellt vid slang i berg/mark). Ekonomin i detta skulle vara intressant att få kläm på. Alltså kan det löna sig att gå ner i pumpkapacitet gm att installera en ack och hur stor skall den då vara? Sånt går att räkna på.

Försämringen i verkningsgrad kommer helt av att du kontinuerligt måste producera varmare vatten än du behöver vid fast kondensering. Detta påverkar ju rakt av effektiviteten hos pumpen. Har man inte någon väldigt begåvad styrning av detta (någon typ av flytande fast kondensering) så måste tankvattnet alltid ha temp motsvarande framledningstempen årets kallaste dag.

Man kan ju förstås genom manuella ingrepp några gånger om året förbättra prestandan (justera tempen i tanken).

Ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.