Saxat från Novators Forum:
”Tusentals villaägare köper värmepump i onödan” Värmepumpsindustrin brister i konsumentansvar gentemot villaägarna, säger Folksams miljöchef Jan Snaar, som nyligen presenterade bolagets statistik över värmepumpsskador 2003. – Ingenstans är kunden garanterad ett bra objektivt köpunderlag: det finns ingen samordnad rådgivning byggd på objektiva produktjämförelser. – Detta bidrar till att många övertygas att köpa fel produkt, sett till sina egentliga värmebehov. – Eftersom tillverkarna hemlighåller försäljningsstatistiken kan kunden dessutom inte jämföra prestandanivåer mellan skilda fabrikat på egen hand. ”Hopplöst olönsam bergsvärme” – Bergvärmepumpar har sålt i större mängd 2003 än tidigare. I den säljökningen ingår många villaägare vars värmeförbrukning är jämförelsevis låg, men som ändå rekommenderas av installatörer att köpa en avancerad bergvärmepump för dyra pengar. Då blir investeringen hopplöst olönsam. – Ett stickprov Folksam genomfört visar att av 40 kunder är det 10 stycken, alltså 25 procent, som fått offerter på företrädesvis dyra bergvärmepumpar, fastän deras faktiska förbrukning oftast helt utesluter en sådan värmepump som lönsamt alternativ, säger Jan Snaar. – Säg att 1000 villaägare på detta sätt betalar ungefär 100 000 kronor mer för sin villavärmekälla än de borde ha gjort. Bara detta kostar i så fall villaägarna 100 miljoner kronor per år. Tillmötesgåendet varierar från tillverkarhåll när garantin gått ut För 2003 års listor över skador på värmepumpar, se www.folksam.se Jan Snaar, miljöchef Folksam "
 
Livslängd frånluftsvärmepump "14 månader till 14 år" såg jag här på forumet. Det finns skäl till att i kalkylen dra av några år på livslängden.
 
Noteras bör också Vattenfalls pressmeddelande - i praktiken flaggas det för att vi kommer att få betala högre elpris när förbrukningen är som störst på nätet, dvs när VP och elpatroner drar som mest.
Jag tycker det är rättvist.
 
Yondalar skrev:
Noteras bör också Vattenfalls pressmeddelande - i praktiken flaggas det för att vi kommer att få betala högre elpris när förbrukningen är som störst på nätet, dvs när VP och elpatroner drar som mest.
Jag tycker det är rättvist.
Iofs är det ju så redan idag.... ::)
 
Nedan har jag klippt in ett inlägg (mitt första på forumet). Jag ser att ett par hundra redan varit inne på denna länk, så kanske nedan har något värde


Om en kund skall köpa en VP anläggning (eller jämföra den med ngt alternativ) så måste man göra något som liknar en riktig kalkyl. Det verkar vara alltför mycket dammsugarförsäljare i branchen (med VP så får du över en biljett till södern, va fn har det med saken att göra?). I en kalkyl räknar man ut den årliga kostnaden och då har vi några viktiga stolpar:

Livslängd:
Dra av några år från de guldkantade löften leverantören ger. Håller den längre så va bra.
Räntekostnad: Räknas på hela kostnaden. Om ni överhuvudtaget har några lån på hus, bil, etc. så skall lägst räntesatsen för det dyraste lånet användas. Annars kan ni ju använda pengarna till att betala av lånen. (Finns skäl att räkna med kanske 5% högre ränta ty nu har vi exeptionellt låg räntenivå)
Livsländ och ränta ger anuitetsfaktorn och därmed den årliga kapitalkostnaden.
ROT-bidraget bör beaktas, så även för alternativen.

Sen har vi den årliga driftkostnaden:
Ta reda på vad den genomsnittliga årsvärmefaktorn är. Den är oftast lägre än försäljarens optimala siffra. Den gäller bara vid vissa, oftast väl valda, temperaturer på in och utsidan. Här kan kanske forumet ge anvisningar (det har jag ej haft tid att kolla). Utifrån husets hushållsel & värmebehov fås då sedan det årliga kWh-behovet av el. Glöm inte att eventuell spetslast kallaste dagarna måste täckas med tex elpatron. (Risken finns att den elen kommer att bli dyrare framgent ty just dessa dagar får vi den största belastningen på elnätet, dvs det bestämmer hur grova elledningar opch vilken max produktionskapacitet vi skall ha i Sverige. Detta kostar och risken finns att denna spetsel kommer att kosta lite extra, med all rätt. Elbolagen förhanddlar nu om att kunna koppla bort delar av nätet när det smäller till och här är just spetselen boven. Spetselen är inte bara VP:arnas fel bör nämnas) Bedöm sedan hur elpriset kommer att bli under anläggningens livstid (och genom att vi kopplar upp oss med grova kablar mot övriga Europa så kommer elen mest sannolikt att hamna på europanivå, alltså mycket dyrare än idag).

Ta reda på hela den årliga drift-och underhållskostnaden. Alla anläggningar går sönder (även om motsatsen framhärdas för VP, Se Folksams statistik på VP haverier, kan också bli högre hemförsäkringar med tiden). Kostnaden är frånskild noll alla gånger.

Finns det andra kostnader som tex att ni måste gå upp i säkringsstorlek (eller kan ni gå ner i storlek i de alternativ ni jämför med)?
Det kanske finns flera kostnader? Oljepannan har värmt källaren nu måste det in tex något element för att hålla värmen.
Tänk på att det är med skattade löner allt skall betalas. Är jag beredd att göra lite själv där jag inte räknar något för min egen insats? osv..Hur länge skall jag bo i huset?

När ovan summerats för varje enskild offert, jämför med alternativen. Kolla en gång till ty det är en stor investering och ni kan kanske ha roligare för dom pengarna.

.... min profession är bl.a att titta på olika uppvärmningssystem i både villa och fjärrvärmeskala, där VP är ett möjligt alternativ bland andra både för tex en villägare och ett fjärrvärmeverk. .... men vi gör kalkyler med motiveringar och även så för alternativen.
 
Saxat från annan sträng:

Värmepump är en fantastisk maskin, ja, för kylskåp, frysar, AC och i vissa större anläggningar men inte för att värme enstaka hus i tätorter.

Att VP just nu är "så himla bra och ekonomisk" är ju bara "en ny börsbubbla". Det tjänas grova pengar på VP nu och det finns skäl att tänka på det gamla ordspråket att "när det är guldrush så skall man sälja spadar till guldgrävarna".

Att VP-tekniken direkt och indirekt (och mycket kraftigt och effektivt i skymundan) promotas av de stora, även de vilka till synes verkar syssla med värme, har sitt syfte i ett mycket större sammanhang. Lite förenklat; man tjänar pengar på elen nu till att kapa åt sig marknad, dela upp marknaden och bli stor. Detta är alla elförbrukare med och betalar på.

För några år sen la "de stora" vantarna på alla fjärrvärmenät och eldistributionsnät de kom över. Det betalades grova pengar som politikerna (kortsiktigt) så väl behövde för att lappa ihop sina kommunbudgetar. Det var som att pinka i brallan, varmt ett tag men sen ännu kallare. Vad hände sen. Självklart skall alla köp finansieras. Tex ett finskt stort företag köpte ett elnät av en kommun (i O8-området). Kommunen slapp höja skatten innan det valet. I år höjde bolaget distributionskostnaden med ca 20% trots alla fina löften. Varför skall ALLA (här går det ej att välja) elabonnenter i kommunen betala påslaget (som givetvis alla företag skall ha) som "skatt" till ett företag (som stirrar på kvartalsresultatet och position i Europa) i ett annat land? Svårt att inte tycka att dessa för evigt förlorade kontinuerligt relativt lätt uppskattbara årliga pengar hade kunnat arbeta bättre för kommuninnevånarna om de stannat i kommunen.

En familj som nu investerar i en dyr VP-anläggning (som tex bergvärme) har man likaledes knutit upp svansen på i åtminstone så många år att det går att räkna hem det projekt/marknad som man nyinvesterar i för de pengar man kommer att tjäna på elen. Ke? Jo! Enkel matematik.

Att storskaligt använda el i framför allt tätbebyggt område för något så simpelt som fesljummet vatten borde inte höra hemma i dagens sammhälle. El är en förträfflig energibärare/-form som kostar att framställa och transportera och när vi tillverkar el så får vi ut 1 tredjedel som el och 2 tredjedelar som värme. Ju mera el vi konsumerar ju grövre/flera kablar behövs, likaså stora kraftverk placerade på ställen där det inte bor så många att det lönar sig att ta reda på (kan ej ta reda på) dom där 2 tredjedelarna i form av varmvatten. Resultat blir att alla elanvändare får vara med och betala för uppskalningen av elnätet och för att bygga nya stora kraftverk (i tex Finland). Vi måste ju ha ett elnät som klarar den allra största last som uppträder kanske en gång vart tionde år. Eller?

Det borde finnas någon poäng i att tex producera kraft (el) och värme i varje (större) tätort. Man dimensionerar då i princip så att värmen används till husen och sen dendär tredjedelen som blir el går ut på det allmänna nätet. Dessa anläggningar kan då också effektivt ta hand om de avfallsflöden vi har och måste göra oss av med i samhället.

.....men vad kan en liten villaägare göra åt detta? Rösta, opinion, brukar det sägas. Ett sätt kan också vara att tänka till vem man tjänar och knyter upp sig till.

....och staten tjänar moms och pinkar i brallan. Kanske därför som rikspolitikerna (Tobleroneätarna) är tysta.

....bl.a av ovan nämnda skäl anser jag VP "skitig värme" .
Ett ex till. Vattenfall tjänar grova pengar på el. Det är svårt att tro att detta kapital förutan hade man kunnat kapa åt sig marknad och kolgruvor utomlands. (Oj vilken kraft man använder för att motsäga detta, "ingen rök utan eld"). Okey om vi kan plocka hem pengarna från Polen och Tyskland och de går in i statskassan så okey, men jag vill inte betala "skatt" till Finland.

Att i tätbebyggt område överhuvudtaget tillåta enskilda VP-installationer anser jag också är "skitigt". Intuitivt inses rel snart, och det går att visa, att det blir billigare om alla dessa enskilda hus knöts ihop till ett fjärrvärmenät (och kyla kanske) så uppnås en mer ekonomisk lösning än om var och en gör sin egen investering. Värmen kan sen genereras centralt med en VP-anläggning, helt okey för mig. Här blir valet och skötseln, som någon nämnde, professionellt.

(jo jag borde jobba nu men jag är min egen så jag avgör själv och det är bra med en adrenalinkick så man kommer igång, men en liten haka till)

Det jäkliga är att en enskild VP-installation ÄR OFTAST INTE så lönsam för den enskilde som branchen målar ut och alltför många onödigt stora och dyra anläggningar installeras! Dessutom bygger kalkylerna på antaganden som skall gälla i allra minst 15 år framåt där garantierna på installationer och utrustning i bästa fall sträcker sig till 6 eller 10 år (och i praktiken betalar man själv för dessa så kallade "garantier" genom försäkringar, inbakade eller som tillägg)

Ha en bra dag
 
Ovan blev inte den konstruktiva sträng jag tänkte mig. Mycket pga att jag själv inte orkat. Det varit en hel del osammanhängande (bla pga inklipp) resonemang om hur det ser ut och kan se ut framgent bortom elskåpet. Denna bit är iochförsig mycket viktig när man pratar tyngre VP-installationer som tex bergvärme som har långa återbetalningstider.
Upprinnelsen var alla glassiga annonser i villatidningar. Jag är väl medveten om att den enskilde inte kan eller vill bära något ansvar för Sveriges energipolitik (tillsamans kan vi mera än vi tror, dock), men jag hoppas att man åtminstone gör någotsånär korrekta "familjekalkyler" och inte grundar sin investering på att "vi gjorde det och är helnöjda, förr kostade det xxxx kr/mån och nu kostar det yyyy kr"

...och mera "värt att tänka på" skulle jag gärna se på detta forum.

Jag har inte sett en enda diskussion om årsvärmefaktorn för olika typer/installationer, en viktig parameter för kalkylen.
Kalkylräntor, avskrivningstider, underhållskostnader, alternativkostnader, osv
(... avbrott igen pga telefon)
 
För att en sådan här tråd (en viktig tråd, bra initiativ, Y!) skall leda till något vettigt och man skall orka engagera sig krävs nog lite fokus på själva sakfrågan. Vill vi ha en tråd med mål att öka kunskapen kring hur man räknar på vp-installationen får vi nog se till att hålla saker som

*Elberoende
*Miljöpåverkan
*"Skitig värme"
*Pelletsavgaser
*Vedavgaser

...borta från diskussionen. Den som tycker till måste också *fatta* att det är meningslöst att rekommendera bergvärme till någon som bor på en jordhög, det är meningslöst att rekommendera pelletslösning till någon som inte har plats (vill göra plats för) för pelletsförådet, och att hur omoraliskt det än är så skiter dom flesta av oss i att elberoendet ökar och att miljön påverkas negativt.

Fokusera på kliniska beräkningar av Kalkylräntor, avskrivningstider, underhållskostnader, osv som du själv nämner utan att prata om andra energislag.

Låt diskussionen kring alternativkostnad beröra det befintliga systemet inte jämförelsen med andra nyinstallationer (pellet, ved, vindkraft, osv). Ta en diskussion om kostnaden för pellets och ved i EN ANNAN TRÅD, på samma grunder som VP diskuteras i denna.

 
Och gör inte inläggen långa som romaner. Det blir så tungläst då att många inte orkar svara. ;)
 
Jo nog är det så nog (insett själv) ;) man vinglar otroligt lätt ifrån strängen

men lite motvikt till "alltför braigt" och sia lite om framtid kan ju få vara med :-/

sen vill tycker jag att någonstans bör kostnaden för eventuellt alternativ finnas med, såvida man inte helt enkelt bestämt sig för VP av någon anledning

optimal storlek glömde jag, bl.a.
 
...om man då tar en konkret grej (som jag ej kan)

Vad är värmefaktorn (årsmedel) för bergvärmeVP och för luft/vattenVP vid golvvärme resp radiatorer?
 
Yondalar skrev:
...om man då tar en konkret grej (som jag ej kan)

Vad är värmefaktorn (årsmedel) för bergvärmeVP och för luft/vattenVP vid golvvärme resp radiatorer?
Om du tittar i specen för vilken pump som helst så ser du skillnaden i verkningsgrad vid olika framledningstemperaturer. Det är ju detta du ser om du jämför gv och rad.

Hur detta slår på årsbasis vet jag inte riktigt hur man skall räkna på. För egen del tittar jag på förbrukningen på pumpen (ink dess c-pump) och beräknar sedan ett årsCOP genom att jämföra detta med gångtid för pumpen + uteffekten. Det blir en anings approximativt men ger ändå en bra vink.
 
C
Det där sista var ju lite fikonspråk....

Kan Du skriva det på svenska så att vi icke initierade kan tillgodogöra oss Ditt inlägg ;D?

carra
 
Han tar den totala mängden energi du petar in genom sladden till pumpen. Eller menade du den totala effekten ? Du skrev "För egen del tittar jag på förbrukningen på pumpen (ink dess c-pump)"

Sedan jämför han detta med hur många timmar pumpen har gått och vilken specad uteffekt den har.

Fick jag det rätt nu ?, fast detta förutsätter ju att man vet hur mycke el pumpen specifikt har förbrukat ;D

Men finns det någon som kan tala om svaret på frågan, nämligen

-"Vad är värmefaktorn (årsmedel) för bergvärmeVP och för luft/vattenVP vid golvvärme resp radiatorer?"
 
Ja just det, jag har en elmätare som mäter förbrukning (och för all del också visar momentan effekt också) för värmepumpen (och en på elvb och en för hela huset). Pumpen visar också gångtid för kompressorn. Gångtid multiplicerat med uppskattad uteffekt (estimera någon effekt som matchar den framledningstemperatur du har i snitt, läs i pumpens datablad). Värmefaktorn på årsbasis fås genom att titta på dessa siffror för ett helt år. Dividera den beräknade siffran med uppmätt förbrukning så har du värmefaktorn.

Snillet, jag vet inte riktigt hur du ska kunna få ett bättre svar på frågan än du redan fått - det går ju inte att ge ett generellt svar. Värmefaktorn beror ju på vilken framledningstemperatur du har. Beroende på vad du har för golv varierar framledningstemperaturen för golvvärmen. Beroende på hur dina radiatorer är dimensionerade varierar framledningstemperaturen för dessa. Det går mao inte att ge ett generellt svar. Bäst måste vara att titta i databladen och se hur mycket COP försämras vid högre temperaturer? Detta gäller ju både bergvp och luftpumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.