Oceanis, det var bara min känsla av det hela.
 
MathiasS skrev:
Det där huset är ju inte helt olikt det vi började med för drygt 10 år sedan. Förutom att jag ser några blänkande kopparrör i källaren, sådan lyx hade inte vi. Lite ruttet lite här och där får man väl räkna med i ett hus som detta, här var det ett par takstolar som sett sina bästa dagar.....
...
Det är väl i det sammanhanget passande att upplysa trådskaparen om vad en sådan renovering kräver i tid.
Det är kanske inte en tioårig renoveringsresa han/hon har tänkt sig.
 
MathiasS skrev:
Det är ju just DET som är det positiva med hus som detta!!! Ett möjligheternas hus där endast fantasin sätter gränser.
Nu låter du faktiskt precis som en mäklarannons.

Möjligheternas hus! Inga gränser! Du bestämmer själv!

Visst, om trådskaparen är den sortens person som inte i första hand söker någonstans att bo,
utan snarare något att såga, spika, hyvla och skruva i resten av livet.

Men jag tycker att det är fair att tala om att en sådan här totalrenovering tar tid.
En herrans massa tid om man samtidigt skall sköta ett jobb och kanske få små barn att växa upp.
Och när man till slut är färdig står man ändå där bara med en trea på 61 m2 i Bergsjösvängen.
 
KnockOnWood skrev:
Nu låter du faktiskt precis som en mäklarannons.

Möjligheternas hus! Inga gränser! Du bestämmer själv!

Visst, om trådskaparen är den sortens person som inte i första hand söker någonstans att bo,
utan snarare något att såga, spika, hyvla och skruva i resten av livet.

Men jag tycker att det är fair att tala om att en sådan här totalrenovering tar tid.
En herrans massa tid om man samtidigt skall sköta ett jobb och kanske få små barn att växa upp.
Och när man till slut är färdig står man ändå där bara med en trea på 61 m2 i Bergsjösvängen.
Men man behöver inte renovera själv bara för att det är ett hus med mycket att göra på. Och jag har inte sett att TS skriver att all renovering skall ske av dom själva.
Men fördelen med ett "ruckel" är ju att man slipper att betala för saker man ända vill ända på och som en säljare tidigare har renoverat. Man är fri att kunna skapa vad man vill med objektet :)

Och det finns massor av den här sortens "treor" i Stockholm och där är dom av någon anledning ganska lättsålda och dyra så det finns nog människor som uppskattar den här sortens hus och boende.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Men man behöver inte renovera själv bara för att det är ett hus med mycket att göra på. Och jag har inte sett att TS skriver att all renovering skall ske av dom själva.
Men fördelen med ett "ruckel" är ju att man slipper att betala för saker man ända vill ända på och som en säljare tidigare har renoverat. Man är fri att kunna skapa vad man vill med objektet :)

Och det finns massor av den här sortens "treor" i Stockholm och där är dom av någon anledning ganska lättsålda och dyra så det finns nog människor som uppskattar den här sortens hus och boende.
Helt klart rätt, Oceanis.

Men här gällde det ju kanappast att fixa till ytskikt som man själv ville ha det, utan en total "make over" av huset från grund till tak.
Och du tittade kanske på länken med sålda hus i området som jag la in.
Där finns visserligen inget så litet hus, men priserna är inte direkt hisnande ändå.
 
Tack för alla svar! Jag var och snokade lite utanför huset idag för att få se själv. Trädgården är rejält övervuxen så bara det gav ett dåligt intryck. Men dock tyckte jag faktiskt inte huset såg så illa ut. En eternitplatta hade gått sönder och fann inga sprickor i grunden. Måhända syns de på insidan.

Jag och familjen trivs jättebra i bergsjön, har bott här i fem år så vi känner området och vet vad vi ger oss in på. Det kanske inte är nån annans högsta dröm men vi gillar det.

Vi har ju tänkt använda källaren som lekrum och badrum, alltså inreda den. Vi har ingen erfarenhet själva av renovering och vi har en 3mån bebis som kräver all uppmärksamhet. Vi funderade alltså på att anlita hantverkare. Vi ska på visning i nästa vecka, ska då kolla mögellukten. Men känslan just nu är att vi inte kommer att köpa och om vi budar så ger vi inget bud över 700 000 då vi inte känner att det är ekonomiskt försvarbart. Får vi huset billigt så känns det mer motiverat att renovera.
 
Redigerat:
Här är lite bilder jag tog:


20130831_151001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130831_151251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edda skrev:
Tack för alla svar! Jag var och snokade lite utanför huset idag för att få se själv. Trädgården är rejält övervuxen så bara det gav ett dåligt intryck. Men dock tyckte jag faktiskt inte huset såg så illa ut. En eternitplatta hade gått sönder och fann inga sprickor i grunden. Måhända syns de på insidan.

Jag och familjen trivs jättebra i bergsjön, har bott här i fem år så vi känner området och vet vad vi ger oss in på. Det kanske inte är nån annans högsta dröm men vi gillar det.

Vi har ju tänkt använda källaren som lekrum och badrum, alltså inreda den. Vi har ingen erfarenhet själva av renovering och vi har en 3mån bebis som kräver all uppmärksamhet. Vi funderade alltså på att anlita hantverkare. Vi ska på visning i nästa vecka, ska då kolla mögellukten. Men känslan just nu är att vi inte kommer att köpa och om vi budar så ger vi inget bud över 700 000 då vi inte känner att det är ekonomiskt försvarbart. Får vi huset billigt så känns det mer motiverat att renovera.
Bra feed-back, Edda, på alla våra åsikter som ju egentligen inte är särskilt välgrundande egentligen.
Vi har ju varken sett eller luktat på huset.

Trädgården ser jag som ett stort plus.
Att röja av de vildvuxna buskagen gör ni på ett par helger, och sen blir det gott om plats för lillen (lillan?) att rasa runt på.

Förmodligen vill ni snart tilläggsisolera, kanske samtidigt med att fönstren byts ut, så då åker eterniten bort ändå.

Din känsla för priset verkar realistisk.
Men var medveten om att inköpta hantverkstjänster kan bli mycket dyrt när det är av den här omfattningen.

Och kolla upp varför väggen har bågnat!
 
Hur gick det?
 
Vi ska på visning imorrn, skriver då :)
 
Snajsigt!
 
Jo! Nu har vi tittat på insidan på huset också. Plus är väl att det finns stor potential överallt. Fönstren var inte i så dåligt skick som vi trodde. Även övervåningen var relativt beboelig. Finns ett jättevackert trägolv under de äckliga plast och heltäckningmattorna. Källaren luktade fukt och även mögel, färgen på betongväggarna hade flagnat och allt var bara väldigt gammalt. Kunde dock inte ta reda på vart lukten kom ifrån. Fanns små sprickor vid golvet och vid taket.

Å ena sidan är det ett fint hus med potential, å andra sidan är det mycket som ska göras och det grundligt. Det finns fjärrvärme så det är ju skitbra, men elen och ventilationen är från 60-tal. Det som ska göras:

- dränera källaren (?)
- täta fasaden
- ta bort allt trä ur källaren och avfukta
- fixa ventilation
- fixa ny el
- nytt kök
- nytt badrum
- ny tvättstuga
 
Tror inte att du kan dränera bort fukten ur källaren. Den är högst sannolikt inte byggd på dränerande material. Dock, med värme och ventilation, samt avsaknad av trä och liknande fuktkänsligt material kan källaren funka helt ok, som källare.
 
Jag som kommer från Göteborgs trakten har också lite svårt att se hus säljas för 3 mille i det området. Enligt hemnet ligger snittet för området på två mille men då är det större hus.
Mina föräldrar bor på en liten "gräddhylla" väldigt attraktivt villaområde i en förort som heter Mölnlycke och tillocmed där gick ett 60 kvdm hus i toppskick för 3 mille. Och Mölnlycke känns mer attraktivt än Gärdsås.
Men priset har ju inte så stor betydelse om ni verkligen vill bo där och tänkt bo där länge. Men har ni tänkt er detta som första hus som ni ska bo i typ 5 år och sedan sälja ja då skulle jag nog letat vidare.
 
Det drar iväg - Enligt budgivningen så ligger det på 1,735,000 just nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.