Tagit ner och lagt om 2 lertegel tak (100-200m2 /st) ner gör du enklast genom att skruva ihop 2 brädor som ett V och
Lägg någon gammal madrass/kudde under samt en person sl
Tar emot.
Upp, hyr en tegellyft eller en skylift.

Ersätt de trasiga/defekta du har och leta bättre beggade på tex blocket
 
Jäkla vackert hus !! Blir alltid så ledsen när man åker förbi sådana gamla hus som bara står och förfaller (nu bryr jag mig eg inte om, om man gör "räddningen" på gammalt sätt eller nytt..bara det inte förfaller!).. jag vill ta hand om allihoppa.. :/ Tycker det är lika tragiskt när ladugårdar förfaller.. både för sig själva ute på en åker.. och i en samlad gårdsbild.. de behöver liksom inte vara i topptrim, men iaf levande!

Skulle helt klart försöka mig på att rädda ett sånt där fint hus, oavsett egentligen hehe.. men man får nog inse att det kommer ta lite tid.. :)

Man får börja i ena änden och ta saker pö om pö.. det kommer ta tid och det kommer ta pengar.. men i slutänden tror jag det är värt det!

En redig/undersökande besiktning skulle jag börja med.. både själv och med hjälp av andra (när man gjort en själv så ser man ju de stora problemhärdarna.. och då skulle jag ta in mer proff. hjälp för att undersöka just de delarna). Gäller att ha allt svart på vitt när man ger sig in i leken.. så man kan forma någon slags liten plan.. om vad som är viktigt och inte..

Gör en prioriteringslista (grov) på saker som måste göras.. och gör en lista på vad DU vill ha i huset, vilka funktoner som är viktiga osv.

Tänk på avlopp, om det har stått och förfallit ett tag så tar jag för givet att avloppet inte är godkänt (väldigt vanligt) och ska man bo permanent i huset i slutänden kan avlopp vara bra att ha..

Finns vatten, vilken kvalite (kostar nån 5hundring att lämna in för allmän koll, det gjorde vi) och finns det tillräckligt? Annars kan man ju behöva borra en ny brunn..

Elen, gammal antar jag.. och kan behövas dras om.. (planera då in den så det passar det du vill ha och din livsstil - när man ändå har chansen)

Sen när det kommer till själva huset då. Ja.. enligt mig finns bara ett ställe att börja på och det är på taket. Ingen idé att göra något inomhus om taket inte håller tätt.. vatten rinner neråt sägs det.. se över taket, regelverk, hängrännor..avledning av dagvatten osv

Sen behöver du kontrollera kvaliten på fönsterna och fasaden.. se över om du har röta, insektsangrepp osv eller om den är stabil bra och fräsch (håller tummarna för det sistnämnda). Är allt bra.. har du en bra "grund" att stå på .. har du nått problem vill du åtgärda det direkt..innan det blir värre.

Är det mycket fukt någonstans (oavsett varifrån det kommer..) så kolla noga efter svampangrepp..! och andra potensiella "faror" som fukten kan bära med sig..

Sen är det ju dags att se över ev vattenfyllda områden.. och jag har ingen aning om hur man gör det bäst eg. Men jag själv hade först tagit reda på var vattnet kommer ifrån, är det rengvatten..grundvatten..nytt vatten.. gammalt vatten.. har nått av "mina" vattenrör ått sönder osv. Jag skulle försöka hitta någon som kunde hjälpa mig och titta på problemet.. som man kunde bolla lite tankar med och få tips av!

När ni väl börjar gröpa runt i vattenproblemet så kanske ni hittar roten till problemet fort.. kan ju vara många saker.. och det betyder att lösningen kan vara på många sätt.. gör inget överilat innan du vet varför du har vatten i källaren.. när du vet varför.. då är det dags att leta lösning på problemet (tar man det i omvänd ordning, dvs letar lösning innan man vet problemet, får man bara huvudvärk.. för det finns sååå mycket info)

Lycka till om du beslutar dig för att ta dig an ett "litet husprojekt" ;)

MVH Sandra
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Så länge det inte är hussvamp i det så och inte värre än du beskrivit så är det helt klart värt att rädda. Jag blir så glad av hus med snickarglädje på :D
 
Ska du börja med nåt så inte är det taket. Börja med att kolla så huset inte är angripet av Äkta hussvamp.

Sen kan du leta efter husbock, hästmyror och andra små inneboende också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.