Är sugen på att köpa ett gammalt ödehus som stått länge. Taket är tegel och vinden verkar åtminstone torr. Golvet i vardagsrummet är ruttet och detta beror nog på vatten i källaren. Det finns el, vatten och avlopp. Vilka saker måste jag hålla extra koll på? Vet ju att allt går att fixa det är bara en kostnadsfråga.

Vad ska man göra åt vattnet i källaren? Fylla igen och dränera?
 
Svårt att säga, men troligen är det inte värt det om man tittar på det ekonomiskt iallafall. De flesta ödehus ligger ju i obygder där ett fräscht hus inte kostar så mycket, och då är det troligen dyrare att köpa och renovera ett ödehus.
 
Nja, husen ligger från 650000 och uppåt. Grejen är att huset får jag gratis. Vill bara veta om det är värt att renovera. Själva stommen på huset är nog okej förutom att det förmodligen behövs ny panel isolering mm. Samt översyn av fönster mm. Men vad tror du om golvet? Måste väl bero på den vattenfyllda källaren?
 
Får du det gratis är det ju värt att räkna på det iallafall, men jag är fortfarande skeptisk. Vatten i källaren och ruttet bjälklag låter ju inte bra. Skulle gissa att det innebär dränering, byte av bjälklag, syllar, delar av vägg mm. Minst 100 om du gör grävningen själv. Ny fasad handlar väl om minst 50-60 i nytt material och färg. Sedan antar jag att du behöver ny el och ny VVS, säg 60 om du gör allt själv. Nya fönster = 100.

Jag skulle tro att kostnaden för att få huset i skick lätt kan springa iväg till en miljon samt all din fritid under 3 år om du gör i princip allt själv. Och då är jag tveksam till om det är värt det ekonomiskt, fast det finns ju andra värden.
 
Räkna med att det kommer att kosta 10-50% mer än att bygga ett helt nytt hus.

Du har i bästa fall en delvis användbar stomme. Men själva stommen i ett hus utgör en mycket liten del av den totala kostnaden.
 
Kosta mer än att bygga nytt.....det måste väl bero på om man gör jobbet själv eller inte. Och ambitionsnivå.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Bifogar lite bilder, som ni ser har takpannorna rasat ner längst ut på taket och underlaget ruttnat men i övrigt är taket okej och är ju ändå en sak man kan åka på att renorvera. Det trä som man kan se i övrigt verkar bra även om fönstren kan behöva renoveras.

Inga synbara fuktskador innomhus och det är väl i alla fall ett bra tecken? Vad tycker ni? Är beredd att det kommer kosta mycket pengar och framförallt tid


20141025_134415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141025_134433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141025_134429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141025_134453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS skrev:
Kosta mer än att bygga nytt.....det måste väl bero på om man gör jobbet själv eller inte. Och ambitionsnivå.
Du kan göra jobbet själv när du bygger nytt också.
 
Jojo...men inte får jag ett nytt hus på 250kvm för dom pengar jag renoverat för här hemma......men vad vet jag, materialet till ett helt nytt hus kanske kostar mindre än vad jag tror.
 
Vad är det första jag måste göra om jag skaffar huset då? Laga taket eller åtminstonde något tillfälligt under vintern? Och kan man bara fylla igen källaren med markduk makadam och plast? Fömstren kqn man väl spika för med plyfa så länge?
 
Man brukar ju börja uppifrån. Taket först. Och sen in med en avfuktare i källaren så att det blir torrt.

Gamla fina fönster, de kan du nog renovera.
 
Varför ska du fylla igen källaren? Det blir inte mindre fukt av det.....
 
Det där huset skulle jag ha svårt för att riva, om det passar in i omgivningen - ser inte allt för risigt ut. Taket måste självklart åtgärdas omedelbums. Vattnet i källaren lär ju komma från taket primärt? Pumpa ut det värsta, sedan in med avfuktare och se hur det utvecklar sig.
Panelen, varför måste den bytas?
 
Vad är det som ligger på golvet i den nedersta bilden? Inblåsta löv?

Vad är det som du skurit bort från bilden?

Du skriver att det finns vatten, avlopp och el. Är vattnet tjänligt, avloppet godkänt och elen fortfarande igång?
 
Vilket vackert hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.