raveper raveper skrev:
1,2 millar för ett hus är väl inga pengar. Lite småfel går väl ordna till. Plöj in några hundra tusen till och gör det till ert.
dom får dom ju aldrig tillbaka om dom är tvungna att sälja
 
Mycket att göra? Vad är det mer att göra än det du räknar upp? Det var väl ingenting....
 
M Markarbetaren skrev:
Med en ränta efter skattereduktion på under 1% så blir "hyran" för 1,2Msek 1000kr/mån, inflationsjusterat vågar jag inte ens tänka på, man får betalt för att låna/bo? Finns väl ingen som avstår att köpa ett boende för att spara ihop 1,2Msek? Eller tolkar jag dig fel?

Jag tänkte inte så utan jag tänkte mest på att just bostadspriser har fått oss att inte se proportioner på pengar. Jag skrev att jag förstod hur du menar att 1,2 miljoner oftast är lite pengar för ett hus men ändå typ fyra skattade årslöner och så blir ju perspektivet ett annat.
Men jag inser att det kanske var en onödig kommentar men de går ju inte att redigera bort.

mvh LOB
 
M
L lob skrev:
Jag tänkte inte så utan jag tänkte mest på att just bostadspriser har fått oss att inte se proportioner på pengar. Jag skrev att jag förstod hur du menar att 1,2 miljoner oftast är lite pengar för ett hus men ändå typ fyra skattade årslöner och så blir ju perspektivet ett annat.
Men jag inser att det kanske var en onödig kommentar men de går ju inte att redigera bort.

mvh LOB
Onödig tycker jag inte att den var, jag var bara nyfiken på hur du tänkte:D. Men visst blir det en ansenlig summa om man ska spara ihop den. En köpt bostad brukar ju vara en av få saker som man brukar behöva låna till och som man konsumerar under tiden man använder den. Så där känns månadskostnaden som den primära kostnaden att ta hänsyn till under användandet.

Men annars håller jag med dig i pengafrågan. Minns själv för 20-talet år sedan när man budade på lägenhet och man tvekade och funderade länge och väl innan man höjde 10,000kr. För på den tiden med 7-8% ränta så kändes det mera som pengar som verkligen sved, att det var ens egna. Var ju inte riktigt samma prisuppgångar då heller. Idag med 1% nettoränta så är ju inte 50-100,000-nivåer på budhöjningarna ovanliga. Men det blir ju smått absurt om man betänker hur länge man måste spara för att höja ett bud med 100,000 om man har vanliga svensson-löner:dizzy:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.