C
J jonaserik skrev:
Det går att använda vilket fabrikat som helt, tex ABB , schneider etc. bara den tål strömmen. alla är s.k. snik med styrning på 2 faser
Okej, men vilka är skit då som man skall undvika? Eller menar du att de går sönder för att vissa tillverkare stoppar in en underdimensionerad mjukstart?
 
C cpalm skrev:
vissa tillverkare stoppar in en underdimensionerad mjukstart
Ja det finns en del som sätter in det billigaste som går att få tag på och tvivelaktiga komponenter. sök på
"" trasiga mjukstarter "" så hittar du.
 
C
Skärmdump av sökresultat med frasen "trasiga mjukstartare" och inga funna resultat.

Fast nu var det inte uppenbara söktips jag var ute efter. Jag har så klart redan försökt läsa på så gott det går. Det jag hittar är några som påstår att de har en tendens att gå sönder efter några år, inte bara i VP-sammanhang, och diverse användare som råkat ut för trasig mjukstart på bl.a. Nibe och Thermia. I ett fall nämns att det handlade om en Danfoss.

Så frågan är, ligger det något i detta, och är det några specifika fabrikat som drabbas, är det generellt, eller är det en myt?
 
Ja det ligger något i det, du har ju läst en del. Nu vet jag inte vad som sitter i årets modeller av VP , men dom du nämner har en Carlo Gavazzi som inte håller måttet. Och att köpa orginal som reservdel är som kliva tillbaka till stenålderni mitt tycke. Det finns dom som är bättre och kostar inte många kronor mer, i förhållande till risken av haveri. Så du kan ta vad som helst som klarar strömmen som kompressorn drar, från kända märken som marknadsför mjukisar.
 
Som en parrantes på det hela. Den som sitter i en del VP finns det bara ett läge på och raka rör ut. Ingen säkerhet i dom som kan lösa, skulle det bli en dipp på nätet eller någon bränd kontakt i en kontaktor så fortsätter dom att ge spänning/ström kanske på 2 faser. Det finns ingen proffs som sätter en sådan för en motor utan använder riktiga grejer, direkt avsedda för att mjukstarta. Proffsmjukisar kan ställas i tid för start och strömuttag, t.o.m. för stopptid, men i VP-sammanhang behövs det inte stopp, så det kan ställa till noll tid
 
Gamla nibepumpar kör med carlo gavazzi, och det mjukstartkortet är en riktig lågoddsare. Som Nibetekniker har i alla fall jag alltid 2 saker i bilen, det är ett mjukstartkort 718078 och en ventilkägla till 3 vägaren 624888 de två vanligaste felkällorna på nibe xx10 till xx35. äldre modellen av inverter 1250 ska vi inte ens tala om, fyfan
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.